Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sökes: verbal WoW-spelare för intervju

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-01-12 16:43

Jag söker en WoW-spelare i Malmö/Lund/Omkretsen som kan uttrycka sig i tal och som kan förklara WoW:s framgång och koncept i Sydsvenskan.
Skicka pm om du är intresserad.

  • Medlem
  • 2007-01-16 06:43

Tack tack!

http://sydsvenskan.se/digitalt/article210311.ece

Ursprungligen av Sydsvenskan:

Han leder ”gillet” The Cult of Mac – en sammanslutning för Applefantaster...

np

Bra artikel men det är en lustig sak jag kommer att tänka på på direkten som egentligen är OT. De kan skriva "World of Warcraft" (dvs få rätt på stora och små bokstäver) men så fort det gäller prylar från Apple så funkar det minsann inte utan då blir det Itunes, Ipod, Imac etc...

Hur kommer jag i kontakt med Cult of Mac och vilken realm finns de/ni på?

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Bra artikel men det är en lustig sak jag kommer att tänka på på direkten som egentligen är OT. De kan skriva "World of Warcraft" (dvs få rätt på stora och små bokstäver) men så fort det gäller prylar från Apple så funkar det minsann inte utan då blir det Itunes, Ipod, Imac etc...

Det beror väl på att "World of Warcraft" i sig är korrekt till skillnad från "iPod".

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Hur kommer jag i kontakt med Cult of Mac och vilken realm finns de/ni på?

De finns på Emeriss (PvP) och är på de allierades sida.
Ciryon och Amicitia är de namn jag kommer på som är gilleledare.

Själv har jag lämnat Emeriss för Scarshield Legion (RPPvP).

  • Oregistrerad
  • 2007-01-19 15:40
Ursprungligen av Mattias Hedman:

De finns på Emeriss (PvP) och är på de allierades sida.
Ciryon och Amicitia är de namn jag kommer på som är gilleledare.

Själv har jag lämnat Emeriss för Scarshield Legion (RPPvP).

*kollar* Japp, spelforum, inte språkforum. Således kommer jag hålla mig inom ämnet

Hur orkar man ha sina gubbar på en PVP-server? Hur kul är det att vara, säg nivå 32, vara ute och göra uppdrag och så kommer en nivå 70 och dödar en på en sekund och campar ens kropp? Aldrig att jag skulle stå ut med det.

  • Medlem
  • 2007-01-17 14:53

World of Warcraft är en titel, iPod är ett namn som avviker från svensk stavningstradition. Vi skriver inte IKEA heller, trots att Ikea själva gör det.

(Det är inte jag som är artikelförfattaren, om nån trodde det.)

Ursprungligen av Baron:

World of Warcraft är en titel, iPod är ett namn som avviker från svensk stavningstradition. Vi skriver inte IKEA heller, trots att Ikea själva gör det.

(Det är inte jag som är artikelförfattaren, om nån trodde det.)

Men ni skriver Ikea och inte ikea eller...?:p

  • Medlem
  • 2007-01-17 21:25

Mitt inlägg ser lite knasigt ut nu, märker jag. Namn och titel kanske är samma sak...

Hur som helst är Ikea ett egennamn på ett företag. Ipod är ett namn på en produkt. Det kan man ju tycka att även World of Warcraft är, men då räknar vi det som en titel på ett "verk", typ en skiva eller bok, och då följer vi i stort sett reglerna från det språk titeln har. iPod är inte riktig engelska heller utan en gimick Apple har annamat.
Jag kan säkert vaska fram våra skrivregler om ni vill ha exakt motivering till hur vi jobbar.

Ursprungligen av Baron:

Mitt inlägg ser lite knasigt ut nu, märker jag. Namn och titel kanske är samma sak...
Jag kan säkert vaska fram våra skrivregler om ni vill ha exakt motivering till hur vi jobbar.

Behövs inte. Möjligen har jag en bok i just skrivregler någonstans på vinden ifall jag skulle vilja dra ut på det men hur det än är så fortsätter jag tycka att det är ganska lustigt

  • Medlem
  • 2007-01-18 09:37

Vi har ju egna skrivregler som i stora stycken följer TT:s skrivregler.

Ursprungligen av Baron:

Vi har ju egna skrivregler som i stora stycken följer TT:s skrivregler.

Jag vet bara att jag någonstans har ett häfte eller en bok som heter Skrivregler eller något i den stilen. Det är möjligt att den kommer från TT, jag vet inte för jag har inte läst den på flera år...

  • Medlem
  • 2007-01-18 15:15

Relevant regel:

Utländska bok- och filmtitlar

engelska

Skrivs som i engelsk brödtext med begynnelseversal endast på första ordet (förutom ord som alltid har begynnelseversal på engelska, som exempelvis namn på månader, helger och nationalitetsadjektiv)

"Warcraft" får då i detta sammanhang tolkas som ett namn, som därför ska stavas med stor bokstav.

Varför skulle warcraft tolkas som ett namn?

Ursprungligen av Merovech:

Varför skulle warcraft tolkas som ett namn?

Därför att det är namnet på en spelserie/koncept/fantasivärld. Jämför med exempelvis Star wars.

  • Medlem
  • 2007-01-18 20:46
Ursprungligen av Merovech:

Varför skulle warcraft tolkas som ett namn?

Mm, för att spelet heter World of Warcraft. På engelska låter man i titlar alla ord utom småord typ prepositioner inledas med versal.

Vänta lite nu. En spelserie måste väl ändå ha en titel? Och du citerade ju just att endast begynnelsebokstaven skulle vara versal bland gemener i en titel.

Världen i spelet heter väl Azeroth?

Ursprungligen av Merovech:

Vänta lite nu. En spelserie måste väl ändå ha en titel? Och du citerade ju just att endast begynnelsebokstaven skulle vara versal bland gemener i en titel.

Världen i spelet heter väl Azeroth?

Jag menar att Warcraft är en fantasivärld på samma sätt som Star wars är en fantasivärld.

Vad tycker du om följande titlar: "World of Star wars", "Music from Pulp fiction", "Return of Tetris"?

Det är helt klart att skrivreglerna inte har vare sig spel och virtuella världar eller tekniska prylar i åtanke.

Jo den heter Azeroth

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-19 11:26

Är det någon som frågat Språknämnden? Jag halkade in här genom mitt inlägg angående svaret jag fick från Dina Pengar. Vad händer om Apple Inc. och Cisco kommer överens om att Apple stavar 'iPhone' och Cisco 'IPHONE'? Vad gäller "World of Star" så stavas ett 'von' namn med 'von' i gemener. 'Bo Persson von Viken' t ex. Det måste väl ändå finnas någon regel om vad som prioriteras? I trafiken har vi det med ljussignal och stoppmärke och Polis. Om Apple stavar poden 'iPod' så är det väl så det ska stavas eller? Jag tror faktiskt att det ingår i varumärkesskyddet?

Ursprungligen av bossep:

Är det någon som frågat Språknämnden? Jag halkade in här genom mitt inlägg angående svaret jag fick från Dina Pengar. Vad händer om Apple Inc. och Cisco kommer överens om att Apple stavar 'iPhone' och Cisco 'IPHONE'? Vad gäller "World of Star" så stavas ett 'von' namn med 'von' i gemener. 'Bo Persson von Viken' t ex. Det måste väl ändå finnas någon regel om vad som prioriteras? I trafiken har vi det med ljussignal och stoppmärke och Polis. Om Apple stavar poden 'iPod' så är det väl så det ska stavas eller? Jag tror faktiskt att det ingår i varumärkesskyddet?

Då Språknämnden på sin hemsida länkar till TT-reglerna under rubriken "Språkråd" kan vi väl anta att de tycker reglerna är rimliga.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-19 11:45

TT-språket:
Här kommer TT:s skrivregler för företag och organisationer (även produktnamn)

Organisationer och företag
Företagsnamn och deras eventuella förkortningar skrivs ej genomgående versalt. Vi skriver således Asea, Wasa, Saab, Modo.

TT undviker stavningssätt som kan uppfattas som textreklam och använder inte företags logotyper eller motsvarande i löpande text. Namn med exempelvis en versal mitt i ordet avviker från svenska skriftnormer och normaliseras därför i TT-språket. Exempel:
MatXtra blir i texter från TT Matextra
r.o.o.m blir Room,
GöteborgsOperan blir Göteborgsoperan,
FöreningsSparbanken blir Föreningssparbanken
S|E|B blir SEB.

Sammanslagningar, fusioner och uppköp av företag leder ofta till att bägge företagsnamnen behålls och TT skriver då dessa namn som företagen själva vill, med reservationen att namnen skrivs så att de inte bryter mot gängse skrivregler. Det vill säga att om företaget valt att skriva ihop namnen men med en versal bokstav där namnet på företagets andra hälft börjar så skriver TT isär namnen med mellanslag för att underlätta läsning.
Exempel: Assi Domän, Stora Enso, Merita Nordbanken, Astra Zeneca.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-19 12:08

Sämst är ju svenska Macworld som (i alla fall för något år sedan) kategoriskt vägrade skriva iPod, iMac, PowerMac men framhärdade med att skriva sitt eget namn MacWorld.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-19 12:24

Det hela började väl med iMac? Det skulle vara en surf-Mac eller i(nternet)Mac. Poden är för att spela musik nerladdat från i(nternet)? MacWorld har jag fortfarande problem med. Hur stavade man det i SF nyligen?

  • Oregistrerad
  • 2007-01-19 12:50

Står inte det lilla i:et för J. Ives? Efternamnet där alltså... Ives ... det var väl han som "utformade" alla produkter som heter något på I ... eller är det jag som fått det om bakfoten? Det där med i för internet låter rimligt, men vad står då e:et för i eMac?? Entertainment? Extreme?

Ursprungligen av Scumpi:

Står inte det lilla i:et för J. Ives? Efternamnet där alltså... Ives ... det var väl han som "utformade" alla produkter som heter något på I ... eller är det jag som fått det om bakfoten? Det där med i för internet låter rimligt, men vad står då e:et för i eMac?? Entertainment? Extreme?

eMac - educationMac, en skoldator.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-19 14:36

rolig trad det har :0)

  • Medlem
  • 2007-01-19 17:02

Man kan ju läsa i:et i iMac som ett mer existensiellt "jag", som i "I Mac (therefore I am)." Jag föredrar den tolkningen.

Bevaka tråden