Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har Data Rescue II funkat för er?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har ett stort problem. Igår installerade vi och formaterade om imacen. Innan det flyttade jag över mina filer till en backuphårddisk och testade att de funkade. När jag sedan skulle föra över filerna igen efter formateringen hängde sig min externa disk och jag fick starta om hela datorn (matade alltså inte ut den som man borde). Sedan fick jag inte åtkomst till den externa disken. "Kan inte läsa skivan" står det och jag fick välja att Formatera, Ignorera eller Mata ut.

Jag har panik. Alla mina jobb ligger där. Nu har jag kört igång Data Rescue, ska tydligen ta 90 timmar med en thorough-scanning. Men det känns trist sitta här och vänta när jag inte vet om det ger något? Ni som prövar Data Rescue, har det funkar för er?

Tacksam för svar
Isa

Data rescue har räddat data många gånger åt mina kunder. Med en trasig disk är det dock svårt att veta.... de kan vara på olika humör olika dagar. Misströsta ej och låt data rescue tugga på.

Vet du om jag törs arbeta på datorn medan den tuggar? Själva programmet som jobbar med den externa disken ligger ju på macen.
Om det inte funkar, vad gör man då? Hur ofta händer det att en hårddisk är helt paj?

Visst kan du arbeta under tiden så länge du inte håller på med den disken eller ser till att överbelasta maskinen med annat.
Om du inte lyckas första gången, testa en gång till. Ibland kan det behövas några försök. Sista alternativ är att skicka till Ibas i norge.

Om det är något som går sönder så är det diskar. Det snurrar snabbt inuti och dessutom kan externa diskar få sig en knuff då och då vid olämpliga tillfällen. Oftast kan Ibas rädda info men det beror ju helt på.

Disken är bara någon månad gammal och har stått på samma ställe hela tiden, så den borde vara rätt skonad från sånt i af. Den hade hade 60gb filer i sig. Och det verkar som om Data Rescue har hittat en massa filer när det tar 94 timmar att bearbeta dom. Visst verkar det ändå ganska lovande? För skulle den inte hitta några filer borde det inte ta så länge va? Är jättenervös inför resultatet..

  • Medlem
  • 2007-01-16 10:48

Om det är en firewire-disk så pröva med en annan sladd. De åldras och blir opålitliga, och kan förstöras om de böjs oförsiktigt.

Diskar kan balla ur precis när som helst Sannolikheten är störst när de är nya, och när de är ett par år.

Data Rescue tar sannolikt lika lång tid oavsett om den hittar många filer eller inte - den kollar varje sektor för sig.

Lycka till

Data Rescue II har fungerat mycket bra för en kompis till mig. Vi lyckades återställa *alla* filer på en HD som var helt körd. Inga andra program vi testade funkade.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-01-16 15:27

Vi räddade över 200 GB med filer på kompisens arkiv-HD, som han lyckades formatera istället för USB minnet... återställde allt (plus lite till - hittade gamla raderade filer också) fast det tog över 36 timmar att återskapa infon till en ny HD.

  • Medlem
  • 2007-01-16 22:23

Funkar hur bra som helst. Ett av mina bättre köp.

Hade en gammal iBook där disken hade gått sönder fysiskt. Vet inte exakt
vad som hänt men den mäste fått sig en rejäl smäll. Hursomhelst, fick tillbaka
större delen av alla dokument..

J

Känns genast mycket bättre hör att det gick så bra för er. Nu är det "bara" 56 timmar kvar. Så det är väl bara hålla tummarna.

Jahapp. Imorse skulle de 94 timmarna vara avklarade. Jag rusade till kontoret men fann att programmet gått in i en ny process kallad "postprocessing CBR data" som tar 13 timmar. Är det fler processer som väntar? Någon som vet och kan Data Rescue? Jag hade tänkt jobba igen veckan under helgen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-11 18:51

Nog ett av de bättre programmen! Räddade just min databas över ekonomin i mitt företag! Härligt!

Har inte fått det att fungera ännu.

I morse när jag satt med flera jobb igång samtidigt, Photoshop, Illustrator, Safari, Entourage mm. Jag kopierade över en DVD till hårddisken och allt verkade vara ok. Efter ett tag skulle jag spara ner ett jobb i jobbmappen på skrivbordet. Den var borta!
Har inte en aning om vad som hänt och när jag söker hittas ingen mapp med det namnet, eller nåt av jobben jag sparat där i väntan på produktion. Letat överallt förgäves.
Jag tankade ner Data Rescue och startade upp det, kanske gjorde fel men det tog sammanlagt ca 1.30 tim. Disken använder ungefär 140 Gb.
Jag fick upp en lista över filer som kunde återställas men ingen info om var den hör hemma och alla filer hade nåt kryptiskt namn i nummerföljd.

Har jag gjort fel i sökningen eller. Nån som vet?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-28 19:57

Är hårddisken som du refererar till den interna hårddisken i datorn? Har datorn fler än en hårddisk?

De gånger jag har använt Data Rescue så har programmet påpekat, samt för vissa typer av sökningar krävt, att man köra programmet på en disk som inte ska avsökas.

Att det tagit en dryg timma låter som lite väl kort tid. Se bara till att göra en thorough scan så hittar programmet de den kan hitta.

Vad gäller filerna så känner jag inte igen det. Det filer som går att återskapa brukar vara utsatta med namn o dyl.

Det var den interna disken med systemet, jag har en annan intern disk med som jag körde scanningen från. Jag läste i info om programmet att det kan ta flera timmar att göra en thorough scan men varje gång jag gjort det har det tagit ca. 1.30 timme att köra igenom och jag har gjort allt enligt anvisningar.
Vet inte om det gör nån skillnad att jag kör Mac Pro med dubbla dual core (ruggigt snabb på det mesta).
Jag har hittat nödlösningar på alla de jobb som försvunnit hittills så det fungerat.
Det enda som gäller nu är att jag ser till att ha en riktig backup.

Måste bara kommentera detta fullständigt idiotiska förslag (se längst ner), sorry om jag tar i men killen säger ju att det är riktigt viktiga data på disken. Om man håller på och leker med den själv så är inte sista utvägen att skicka den till proffs, det är det första man ska göra innan man pajar disken totalt vilken mer än en kund jag haft gjort innan den sökt proffshjälp. Jag föreslår www.drivesavers.com som jag varit återförsäljare åt i flera år, om man anger min kod så kostar det inget om de inte lyckas rädda något vilket tyvärr inte är ovanligt om man försökt tills disken är helt utsliten.

Finns det ingen budget så kan man ju prova vad som helst. Då är ju allt man lyckas med på plussidan. Jag har räddat massor av data med DataRescue, ibland efter att ha fryst hårddisken eller värmt på den. Flera gånger efter att ha scannat upp till en vecka. Vilken dator man använder spelar nästan ingen roll, jag har flera stycken gamla arbetshästar, PowerMac G4 400 med Tiger och en massa RAM i som aldrig krånglar, de gör såna här jobb. Hastigheten dras ändå ner av en krånglande hårddisk.

"Visst kan du arbeta under tiden så länge du inte håller på med den disken eller ser till att överbelasta maskinen med annat.
Om du inte lyckas första gången, testa en gång till. Ibland kan det behövas några försök. Sista alternativ är att skicka till Ibas i Norge"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-07 01:52

Håller med. Det är stor skillnad om man har en trasig directory (mjukvara) och hårdvarufel. När jag hjälper kollegor så testar jag att starta disken 1 gång. Funkar inte det så tar jag ut den direkt och skickar iväg. Allt annat är att minska sina chanser att få tillbaka nått för varje sekund.

Olyckligt med folk som inte kan skilja på detta och ger folk råd att "köra på bara, kan ta lång tid".

1
Bevaka tråden