Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inbyggda begränsningar i Vista. Slipper vi det i Leopard?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som sagt, MS har tydligen lagt in begränsningar för hur de bästa formaten för bild och ljud spelas upp i datorn: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=605650&previousRenderType=6

Hoppas det inte finns fler trådar nu bara...

Du kan inte spela upp material från iTunes store på vad som helst så redan nu finns begränsningar på macen. Helt otänkbart är det inte att Apple (som ju redan delar säng med de flesta skiv/film-bolag) går med på krav att ha med strikta kopieringsskydd för uppspelning av blu-ray eller hd-dvd.

Sen är det ju fråga hur allvarligt detta egentligen. Det brukar alltid vara en storm i ett vattenglas i början runt sånt här för att sen helt glömmas bort. Vista har inte börjat säljas än och blu-ray och hd-dvd spelare samt filmer finns knappt att få ta på. Det blir precis som vanligt- early adoptors får köpa ny hårdvara och när det är dags för Svensson att ta klivet till blu-ray i datorn finns det som behövs i datorn direkt.

De allra allra flesta som har en dator som inte klarar kraven är ändå inte såna som går ut och köper blu-rayfilmer.

Inget att oroa sig för alltså.

Den instinktiva reaktionen är att det inte är någon risk att samma sak händer i OS X, begränsningarna för grejer man köpt i ITS är ju trots allt inte kopplade till systemet per se.

Fast ändå. Apple har väl vid något tillfälle strypt maskinvara så att den inte presterar så väl som den skulle kunna göra, av kommersiella hänsyn (produktdifferentiering om jag minns korrekt).

Men när DN skriver "Vista ställer kravet att detta material måste spelas upp av hårdvara som stöder vissa krav på kopieringsskydd." så bör det ju vara så att det är intresseorganisationer för film och ljud-utgivare som kräver det och inte head honcho på Microsoft. Och om de av kan sätta press på MS så kan de kanske göra samma sak på Apple.

Nu går ju MS med på alla möjliga och omöjliga krav från dessa särintressen. (Att varje såld Zune ger dessa pengar är väl ett sådant exempel.) Så skillnaden mellan MS och  och respektive OS är förhoppningsvis lika stor som den verkar vara på ytan.

DN citerar The Register men är inte det egentligen en satirsida?

Nej.

ja? är det inte ganska självklart...

"Enligt Gutman kommer de som vill använda sin Vistadator för att spela upp "premium content", Vistas definition av video i Bluray och hd-dvd-format liksom ljud i SACD-format (en betydligt bättre kvalitet än vanliga cd) att få problem."

Vad tror ni egentligen?
http://de.wikipedia.org/wiki/HDCP

Jag tror att det är det dom syftar på...

Det är HDCP det syftas på, många TFT-paneler har helt enkelt inte den nivå av innehållsskydd som Vista kräver. Analoga skärmar visar innehållet utan problem. Verkar som att MS gått ett steg eller två för långt i någon sorts missriktat försök att vara MPAA till lags...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-16 14:53

The Register är inte en satirsida men den är ökänd för felaktiga och påhittade påståenden utan någon som helst källkritik. Nu är ju det tyvärr inte helt ovanligt på andra sidor heller så... den bör tas med en nypa salt...

Men i detta fall kan dom säkert ha rätt. Måste dock säga att jag inte är helt bekväm med att DN citerar denna site, känns inte helt bra ur kvalitetssynpunkt.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-01-16 16:50
Ursprungligen av elimar:

The Register är inte en satirsida men den är ökänd för felaktiga och påhittade påståenden utan någon som helst källkritik. Nu är ju det tyvärr inte helt ovanligt på andra sidor heller så... den bör tas med en nypa salt...

Men i detta fall kan dom säkert ha rätt. Måste dock säga att jag inte är helt bekväm med att DN citerar denna site, känns inte helt bra ur kvalitetssynpunkt.

Jag har läst det Peter Gutmans har skrivit och i det här fallet så är inte The Register ute och cycklar...
Intressant läsning faktisk...http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pubs/vista_cost.txt

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-16 16:20
Ursprungligen av Samuel K:

Det är HDCP det syftas på, många TFT-paneler har helt enkelt inte den nivå av innehållsskydd som Vista kräver. Analoga skärmar visar innehållet utan problem. Verkar som att MS gått ett steg eller två för långt i någon sorts missriktat försök att vara MPAA till lags...

Det är väl inte Vista som kräver det utan ett kopieringsskydd som måste finnas i alla HD-DVD och BlueRay-spelare. Med andra ord kan man inte se en film i HD om man kopplar sin Cinema Dispay till en vanlig stationär HD-DVD eller BlueRay-spelare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-16 16:38

Kan rekommendera den intresserade att lyssna på senaste upplagan av Security Now (#74). Där Leo Laporte och Steve Gibson intervjuar nämnde Peter Gutman!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-16 16:42

Kan tillägga att det ej är blott och bart DRM som sådant Gutman vänder sig emot, utan bisarrerier som tiltbits mm.

Vänligen, Ylan

  • Oregistrerad
  • 2007-01-16 18:11

Samma sak kommer gälla ALLA OS som vill spela upp BlueRay / HD-DVD innehåll till en digital skärm (DVI eller HDMI). För att klara av det måste ditt grafikkort klara av HDCP.

Jag har inte testat vad som händer om man kopplar in en HD-DVD eller BlueRay spelare till macen, startar DVD spelaren (Som faktiskt stödjer HD format) och testar att spela upp det på min Cinemadisplay som inte har HDCP..

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-16 18:59
Ursprungligen av studiox:

Samma sak kommer gälla ALLA OS som vill spela upp BlueRay / HD-DVD innehåll till en digital skärm (DVI eller HDMI). För att klara av det måste ditt grafikkort klara av HDCP.

Jag har inte testat vad som händer om man kopplar in en HD-DVD eller BlueRay spelare till macen, startar DVD spelaren (Som faktiskt stödjer HD format) och testar att spela upp det på min Cinemadisplay som inte har HDCP..

Det bör inte hända något speciellt då det var jag vet inte används än men det är bara en flagga på skivan som behövs, samma sak som regionskoden.

Ursprungligen av studiox:

Samma sak kommer gälla ALLA OS som vill spela upp BlueRay / HD-DVD innehåll till en digital skärm (DVI eller HDMI). För att klara av det måste ditt grafikkort klara av HDCP.

Jag har inte testat vad som händer om man kopplar in en HD-DVD eller BlueRay spelare till macen, startar DVD spelaren (Som faktiskt stödjer HD format) och testar att spela upp det på min Cinemadisplay som inte har HDCP..

"Then for a laugh, we decided to plug the drive into a Mac to see what would happen.

Interestingly, the MacOS automatically recognized the drive when we plugged it in, and when a DVD disc was inserted the “DVD Player” application included in the OS started doing its thing. Experimenting further and just for kicks, we decided to insert the HD-DVD. Again, as expected the HD-DVD wouldn’t play due to the fact that there is no player for the MacOS that supports that format."

uneasysilence.com: Hacking the XBox 360’s HD-DVD for the PC

1
Bevaka tråden