Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laga skärmen på iBook G3

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en iBook G3 800 mhz där skärmen inte fungerar exakt som den ska. Den har tidigar pendlat mellan att visa allt kraftigt rosa-färgat och att visa kritvitt som turkost. Numera är det nästan bara det senare problemet som gäller, alltså att vitt visas som turkost. Om man ansluter en extern skärm ser färgerna ut exakt som de ska så jag antar att det är nåt glapp i kopplingen till skärmen i iBooken. Har en annan dator som jag använder idag men jag tänkte att jag kunde försöka fixa till min iBook. I och med att det borde vara nån typ av glapp hade jag tänkt öppna den och se om jag hittar något.

Det jag undrar är alltså vad det skulle kunna vara för typ av fel och hur enkelt det är att fixa sånt här själv. Hur gör man?

Låter som det berömda felet glapp i grafikkortskretsen.

Ta bort bottnen på datorn (det är rätt enkelt) sen ser du ganska klart och tydligt en upphöjd fyrkant i ena hörnet. Sätt en möbeltass i botten precis "under" den där fyrkanten, kläm dit skalet och skruva ihop datorn så håller den nog några månader till

Efter ett tag så kan du behöva ta till värmepistol och grejer men första gången jag lagade min med möbeltass så höll den i ett halvår...

Okonventionella lösningar, det är det som ger power! Finns det mer info om felet någonstans och typ foton av vart man ska sätta tassen (om den inte bara var ett skämt)?

har läst om detta och det ska fixa sig om man trycker på en IC-krets, som gusax840 säger. SÖK PÅ GOOGLE OM DU VILL HA SVAR! Eller är du ....lat?

Tog tag i det hela och skruvade isär iBooken idag. Provade möbeltassvarianten utan att lyckas förbättra skärmen. När jag öppnade datorn mer för att kolla in grafikkortskretsen upptäckte jag vad som antagligen orsakar problemet: gångjärnet till skärmen har gnagt sönder en del på kablarna som går ut till skärmen. Man ser lite småkablar som är av sticka ut. Det känns irriterande och som om det kommer att bli svårt att laga.

Är det nån som har haft samma problem och i så fall hur har ni lyckats lösa det?

apple4ever - Du kan vara lugn. Jag har redan googlat om det här men inte hittat något. Tack.

bump...

Kan man på nåt vis byta hela kabelknippet mellan logicboard (? ) och skärm eller är det mer realistiskt att försöka skarva ihop de trasiga småkablarna?

Hej!

Jag bytte hela sladdpaketet. Eftersom det var stört omöjligt att få tag på ett från Apple för under 600:- eller så, så köpte jag 6st 43-544-86 på elfa.se. Detta var i o f på en g3 500MHz, men det borde vara samma...

Jag kan verkligen inte rekomendera att göra det, det var jättjobbigt... Det var dessutom ett sladdpaket som inte kom på plats igen (tror att det var mic:en). Men skärmen funkar klockrent

  • Oregistrerad
  • 2007-01-16 13:03

Annars har du ju PowerBook Medic som har rätt bra priser i USA, jag köpte ett nytt inverter kort till min skärm när jag lyckades spilla vatten i min PowerBook Titanium.

Efter några timmas skruvande (inverterkortet är det FÖRSTA som Apple råttorna satte dit på titaniumen, vilket betydde att ALLT annat var tvunget att skruvas loss).

Om nån vill ha hjälp att reparera gamla PB's så kan jag säkert hjälpa till

1
Bevaka tråden