Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini och 802.11n

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Jag undrar varför Apple inte ser till att släppa någon liten "enabler" för oss med Mac Mini och andra äldre burkar så vi kan använda nya AirPort Extreme med 802.11n. Man kan ju hoppas det är något som kommer snart, det hade ju varit enkelt att göra en liten sån där AirPort som man sätter i eluttaget. Jag vill gärna snabba upp min Mini-HTPC, vanlig g-standard klarar inte HD-streaming särskilt bra.

Någon som har någon annan smart lösning på hur det kan göras?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-16 10:14

En USB-dongle kanske? Det är väl allt jag kan tänka mig.

Ursprungligen av garak98:

Hej,
Jag undrar varför Apple inte ser till att släppa någon liten "enabler" för oss med Mac Mini och andra äldre burkar så vi kan använda nya AirPort Extreme med 802.11n. Man kan ju hoppas det är något som kommer snart, det hade ju varit enkelt att göra en liten sån där AirPort som man sätter i eluttaget. Jag vill gärna snabba upp min Mini-HTPC, vanlig g-standard klarar inte HD-streaming särskilt bra.

Någon som har någon annan smart lösning på hur det kan göras?

Så vitt jag vet har inte nuvarande Mac mini kort som stödjer 802.11n. Det lär komma i och med nästa version.

Har du en Core 1-mini (alltså inte Core 2) är väl risken att hårdvaran inte alls stöder 802.11n. Inget att göra åt, alltså.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-16 13:04
Ursprungligen av garak98:

Hej,
Jag undrar varför Apple inte ser till att släppa någon liten "enabler" för oss med Mac Mini och andra äldre burkar så vi kan använda nya AirPort Extreme med 802.11n.

Garak,

God tanke, men eftersom 802.11n-standarden kräver 3 antenner, så är det inte bara att byta kort i maskiner med äldre AirPort-kort. Enklaste sättet blir nog att komplettera äldre maskiner med en USB-adapter, såsom denna:

...från D-Link.

Men,

Tids nog kommer säkerligen 3:e-parts uppgraderingskit även för Mac mini, där extra antenner medföljer...

Lycka till,

- Torkel

Tack för tipset med D-linkdosan Torkel. Tyvärr är det enda jag hittar angående kompatibilitet följande rad hos D-link:
"Stödjer operativsystemen Windows 2000/XP"

Så det verkar ju inte vara någon enkel väg, vem vet om det ändå går att få fungera? Dumt nog verkar ju de flesta USB-donglar som släpps vara Windows-specifika, himla dåligt av tillverkarna får man tycka.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-01-18 15:57
Ursprungligen av garak98:

Tack för tipset med D-linkdosan Torkel. Tyvärr är det enda jag hittar angående kompatibilitet följande rad hos D-link:
"Stödjer operativsystemen Windows 2000/XP"

Så det verkar ju inte vara någon enkel väg, vem vet om det ändå går att få fungera? Dumt nog verkar ju de flesta USB-donglar som släpps vara Windows-specifika, himla dåligt av tillverkarna får man tycka.

Skulle inte vilja säga att det är dåligt av dom att inte stödja 3-4% av världsmarknaden.
Snarare bra att dom få som gör det faktiskt gör det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-23 22:25

3-4% (eller kanske idag snarare bortåt 5-6%) av världsmarknaden kanske inte låter så mycket om man begränsar sitt tänkande till procentuella förhållanden, men mätt i faktiska antal enheter rör det sig om en rätt stor marknadsvolym...

Jag köpte en billig router idag, den var billig för att den blivit av med en antenn till en mini som då nu är n-standard. Ingen garanti men full fart på minin och routern gör det den ska, vara en utvärdering för utifall jag ska slå till på en ny

En airport extreme med två antenner är det jag har då

/j

1
Bevaka tråden