Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Segsurfat på MacBook, PC'n går som raket

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mitt första inlägg här, hav överseende med en fullständig mac-nooob...

Har precis konverterat till Mac och är väldigt nöjd på ALLA sätt utom det att surfandet går väldigt sakta. Det är säkert inte macens fel men det är bara på den problemet är. På PC-laptops i samma nätverk (trådlöst) går det som smör.

Jag har något D-LINK ADSLmodem kopplat till routern D-LINK DI-604 som i sin tur är kopplad till en D-LINK DWL-900AP+ trådlös accespunkt.

Att surfa mellan länkar i firefox (och safari) som normalt går på direkten / någon sekunds fördröjning på PC'n tar mellan ofta mellan 5-10 sek, om sidan ens kommer alls. Klickar man flera gånger på samma länk känns det som att det går lite fortare..

Är det någon som har några idéer vad jag ska ändra för inställningar eller göra för att ordna detta.?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-15 22:33

Kan inte hjälpa dig med det här tyvärr men vill bara fylla på lite.

Mac verkar ALLTID vara segare på att iallafall tanka stora filer... Alla fildelningsprogram (DC, LimeWire, Tomatoe, Azearus, Transmission) går i en femtedel av hastigheten som PCburkarna på samma nätverk... Förstår verkligen inte varför!!

Ursprungligen av Zaphod:

Kan inte hjälpa dig med det här tyvärr men vill bara fylla på lite.

Mac verkar ALLTID vara segare på att iallafall tanka stora filer... Alla fildelningsprogram (DC, LimeWire, Tomatoe, Azearus, Transmission) går i en femtedel av hastigheten som PCburkarna på samma nätverk... Förstår verkligen inte varför!!

Det där vill jag inte hålla med om. Det är jag nog inte ensam om heller

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2007-01-16 10:54

Tycker också min macbook är segare än min pc-laptop i mitt trådlösa nätverk.
Har en massa filmer på min nätverkshdd och med pc'n kan jag spela upp filmerna direkt därifrån utan problem. men med macen så laggar det något enormt!

samma sak när jag ska föra över saker från hårddisken på macen.. går runt 10mbit/s och inte 54 mbit/s som routern ska klara av.
har betydligt snabbar.. minst dubbla hastigheten nrä jag för över filer med pc'n istället.

blir inte klok på vad det kan vara för nått som strular.

skulle någon hitta felet så är jag väldigt tacksam.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-17 13:29

Ja, att rendrera en sida i firefox är vansinnigt mycket slöare i OS X än i windows. Det märks ju tydligt när man kör bootcamp på samma hårdvara. Skulle tro att det är för att OS X kräver mer minne, eller för att programmeringen är kass. Men det är resultatet för mig iallafall.

Har också upptäckt detta och använder därför en gammal P3 bärbarför att surfa med.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-17 18:54

Macen har ju alltid varit en andra klassens dator i närverk. Tyvärr är det så fortfarande.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-17 20:19
Ursprungligen av DaveGunnardo:

Mitt första inlägg här, hav överseende med en fullständig mac-nooob...

Har precis konverterat till Mac och är väldigt nöjd på ALLA sätt utom det att surfandet går väldigt sakta. Det är säkert inte macens fel men det är bara på den problemet är. På PC-laptops i samma nätverk (trådlöst) går det som smör.

Vad har du for dator? Jag tror att MacBook och MacBook Pro har problem med airporten, bl.a. med låg hastighet. Har du provat att koppla den med ethernetsladd och se om du får samma hastighet där?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-01-17 20:29

Håll isär OS och applikation! Även med en aldrig så korrekt kodad applikation så får du dålig (sk. kass) prestanda om ditt underliggande OS gör ett dåligt jobb. Har du dessutom sämre mottagning så påverkar det också.
Lär er att göra relevanta jämförelser. Kör tex med Bootcamp och Windows. Nu har du alltså samma hårdvara i botten - då kan du utesluta det. Annars har du ju olika hårdvaror som du (också) jämför.
I och med att Windows är (vrål)optimerat för GUI jämfört med OS X så kommer du att få olika utfall. Dessutom kör du ju olika p2p-klienter - om än som kör samma *protokoll*. Det haltar också.

Visst är jag gnällig...?

Är då din slutsats att prestandad har att gör med MacOS? I så fall är det dags att sätta lite kodare med fokus på att optimera nätverksprestandan. Att man inte kan surfa och tanka lika snabbt som med andra operativsystem är ingen bra reklam. Vi som gör det lider dessutom när man vet om att det går segt jämfört med andra OS.

Bättre finder och nätverksprestanda är nog det jag önskar mig mest till Leopard.

Ursprungligen av Lone_fox:

Är då din slutsats att prestandad har att gör med MacOS? I så fall är det dags att sätta lite kodare med fokus på att optimera nätverksprestandan.

Det är nästan lite gulligt att folk talar om dåliga nätverksprestanda på ett OS med samma protokollstack som alla andra BSD. Ska man mäta nätverksprestanda behöver man dra upp belastningen rejält, det ni diskuterar är ungefär som att jämföra två bilars prestanda med enbart grundgas och kopplingen i dragläge. Belastningen på systemet är knappt ens mätbar, så kodmässigt finns det i princip ingenting att optimera.

Däremot kan man ju fippla med framesizes och buffertstorlekar, vilket kan göra stor skillnad om man har en halvtaskig uppkoppling med låg QoS och/eller hög latency. OS X är nämligen fabriksinställt för mer tillförlitliga företagsnätverk, och de parametrarna fungerar inte lika bra på t.ex. ett trådlöst nätverk där paket hela tiden försvinner på måfå och måste omsändas. Prova att köra Broadband Tuner och kolla om överföringshastigheten går upp.

Ursprungligen av Wire:

Macen har ju alltid varit en andra klassens dator i närverk. Tyvärr är det så fortfarande.

Bullshit.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-20 12:05
Ursprungligen av Samuel K:

Bullshit.

Tyvärr inte bullshit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-20 12:53
Ursprungligen av Samuel K:

Prova att köra Broadband Tuner och kolla om överföringshastigheten går upp.

Dessvärre rekommenderar Apple ej att man kör Broadband Tuner om man har Airportuppkoppling!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2007-01-18 11:27

när jag kollar på film med ethenetsladd direkt från nätverksdisken så flyter det på bra.. men just över trådlöst får jag det bara att hacka hela tiden.. har provat flera inställningar med kanaler och så på min router.. men ingen skillnad.. och funkar ju som sagt på pc'n.
Så omständigt att behöva dra över filmerna från nätverksdisken till macen varje gång man ska se på film och så.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-01-18 13:59

Min MBP CD har rullat på ganska bra i nätvärk med två andra windowsbaserade datorer, kommer upp i ca 25-30Mbit/s över WLAN när jag överför filer eller streamar från min trådbundna PC. Den klarar också av att maxa min internetuppkoppling (ca 16-17Mbit/s ner). Det har dock varit struligt att få igång WPA AES så att den ansluter till WLAN automatiskt, går utan kryptering enbart..

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-20 01:33

Jag är en macanvändare sedan födsel, har köpt PC två gånger och sålt båda inom två månader. Tål det inte. Men det är inte förrän på senare år jag börjat erkänna för mig själv att det finns brister med Mac.

Och en STOR brist är att Mac ALLTID är sämre i nätverk. Antingen är det sant eller så er det något med min energi som får nätverk på Mac att sega ner.

Vad jag än gör i OSX går MKT snabbare i både Vista och XP på samma dator. ALLT som har med nätverk går snabbare på Windows helt enkelt. Vare sig det är ethernet, trådlöst, bluetooth you name it... Vad det beror på? Inte en aning. Är det mig? Alla OSX inställningar är standard, alla XP-Vista inställningar är standard... Något jag ska ändra? Finns det en Network-Speed-Bar jag kan dra upp till 100% från nuvarande 50%?

Tills någon ger mig en lösning som gör att min 25,000:-Mac går lika fort i nätverk som en 3,000:-PC så är jag av den bestämda åsikten att PC är bättre på nätverk (i hastighet). Och säg inte "kör bootcamp" eller "kör parallels" för det duger inte.
Ni kan svamla hur mycket ni vill om applikationer och underliggande OS, I dont care. Its slow as shit over here!

Oh, and by the way. Varför fick jag upp till 1,8MB/s (inte Mbit) när jag laddade ner från vissa Hotline (ja, Hotline) servrar för MÅNGA år sedan när bredband först började dyka upp? Varför kan jag inte få det längre? Det gör ingen skillnad vilket protokoll jag använt, det var många år sedan jag kom över 1mb/s på en Mac. Och jag laddar ner mycket filer vill jag lova.

Suck... Alltid ska det finnas något som är sämre på Mac som man ska försvara sig mot inför PCanvändare "Varför går det så sakta?" -"Uurhm... Jag sitter bakom en brandvägg" eller "Placera valfri lögn här"
Eller vad sägs om "Varför accepterar du inte videokonversationen Zaphod?"
-"Urhm... Jag kör en mer slimmad enklare MSN-client, jag har stängt av stödet för videokonvo"

Jag verkar bitter, men tro mig, jag älskar fortfarande min Mac, och det ska mycket, MYCKET, till fortfarande för att få mig till att gå över för gott.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-21 19:07

Har inga problem med hastigheten på min MB. Kommer upp i samma internethastighet som min PC med ethernet kabel som MAC:en med både ethernetkabel och trådlöst. Har ~10Mbits uppkoppling och har inga problem att ladda ner med över 1MB/s.

1
Bevaka tråden