Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

[Fixat] Jag kan inte svara på inlägg i Köpes / Säljes forumet

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

När jag klickar på "Nytt inlägg" i en av mina gamla säljestrådar på 99musik så får jag följande meddelande:

robopants, du har inte behörighet till denna sida. Det kan bero på ett eller flera skäl:

1. Ditt användarkonto har inte tillräcklig behörighet för att nå denna sida. Försöker du ändra någon annans inlägg eller nå adminsidor?
2. Om du försöker skriva inlägg kan ditt konto vara inaktivt eller låst av en administratör.

Ursprungligen av robopants:

När jag klickar på "Nytt inlägg" i en av mina gamla säljestrådar på 99musik så får jag följande meddelande:

robopants, du har inte behörighet till denna sida. Det kan bero på ett eller flera skäl:

1. Ditt användarkonto har inte tillräcklig behörighet för att nå denna sida. Försöker du ändra någon annans inlägg eller nå adminsidor?
2. Om du försöker skriva inlägg kan ditt konto vara inaktivt eller låst av en administratör.

På 99mac och iPod.se så kunde man inte svara i trådar under Radanonser.
Nu efter sammanslagningen så är det likadant även på 99musik, antar jag.

- Du kan redigera gamla inlägg i 60 dagar från att det skapades.

- Vi tillåter inte diskussioner i radannonsforumet. För att svara på en annons skickar du ett PM eller mail till säljaren/köparen. Anledningen är att det uppstod en massa konstiga problem när folk började dissa annonser osv.

Det där håller inte i 99musik-säljes/köpes. Det är en förutsättning att kunna diskutera. Har själv slängt ut väldigt allmänna förfrågningar, som jag nu inte kunnat svara på...

Omröstning känns som det enda rimliga?

(var har detta informerats om förresten? Har trott det varit fel på mitt konto)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-14 12:36
Ursprungligen av PeterH:

Det där håller inte i 99musik-säljes/köpes. Det är en förutsättning att kunna diskutera. Har själv slängt ut väldigt allmänna förfrågningar, som jag nu inte kunnat svara på...

Omröstning känns som det enda rimliga?

(var har detta informerats om förresten? Har trott det varit fel på mitt konto)

Varför håller det inte på 99musik när de fungerat på de 2st större siterna? Använd PM eller Mail för att diskutera med köparen...

  • Medlem
  • 2007-01-14 12:50
Ursprungligen av Sidde:

Varför håller det inte på 99musik när de fungerat på de 2st större siterna? Använd PM eller Mail för att diskutera med köparen...

Sidde: Vänd på frågan, och besvara den själv? Varför funkar det inte på mac/ipod när det fungerar på 99musik? Varför skall man förbjuda när man kan tillåta?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-14 13:09
Ursprungligen av jgb:

Sidde: Vänd på frågan, och besvara den själv? Varför funkar det inte på mac/ipod när det fungerar på 99musik? Varför skall man förbjuda när man kan tillåta?

Så sant att man skulle kunna vända på det och börja tillåta kommentarer. Men det krävs mycke mer moderering då. 99musik är en liten del och kanske inte kräver lika mycket energi. Men då måste man förändra lite andra saker. Det är ju mindre bra om annonsen som senast kommenterades blev överst. Eftersom då tappar man ordningen på annonserna.
Vi har som policy på 99mac att inte ta bort annonser utan bara om säljaren vill lägga till Såld! i titeln på den.

  • Medlem
  • 2007-01-14 12:26

PeterH: Det är en 99mac-grej, jag håller inte med om den inställningen. Diskuterar det i moderatorforumet nu.

Borde väl inte vara någon stor sak att ha olika policy's i dom olika forumen? Men det löser ni...

Ja, det har aldrig varit ett problem på 99musik, snarare en tillgång då det har fungerat väldigt självsanerande.

En god forumkultur helt enkelt.
http://www.99.se/musikprylar-saeljes/132686-ibanez-de7-delaypedal.html
Öppna diskussioner om bytesförslag, frågor om ditten och datten osv.

  • Medlem
  • 2007-01-14 13:03

eskimo: Det som har varit problem är när det har spårat ur för mycket, och vi har inte styrt upp det från moderatorhåll.

Däremot så ser jag det som en tillgång istället för ett problem att kunna kommentera i annonsforumen. Frågar jag en sak om en annons så är det säkert tio till som undrar samma sak.

Fast det var väl ändå rätt ovanligt att det spårade ur? Visst kan det hända, men det händer ju oftare i en vanlig tråd.

I 99% (pasande nog) av fallen fungerade det utmärkt. Och tillförde forumet och stämningen massor av positivt. En köpes-annons kunde efter ett tag vara späckad av intressant info om prylar och alternativ tex.

Att förutsätta att det inte funkar (när det dessutom bevisligen gjort det i många år), är en riktigt tråkig attityd, och jag börjar få lite av IOL-vibbarna (vilker ju var en bidragande orsak till att 99musik kom till öht). Hoppas det inte ska sluta där, utan att man kan ha en vettig dialog... Omröstning vore som sagt ett bra alternativ. Det är ju ändå besökarna som skapar forumet.

  • Medlem
  • 2007-01-14 13:10

Tja, det hände, fråga t.ex. amino, han har varit rätt irriterad på ovidkommande trams i sina annonser. Men på det stora hela har det fungerat bra.

  • Medlem
  • 2007-01-14 13:14

Sidde: Menar du bumpning av annonser? Vi har hellre sett att fokl ändrar och bumpar existerande annonser än att lägga in en ny. På vilket sätt spelar ordningen på annonserna någon roll?

Vi har haft som rekommendation på 99musik att när annonsen inte gäller längre så ändrar man i sitt första inlägg och skriver att det man ville sälja är sålt.

Än bättre hade det varit om man på ett enkelt sätt hade kunnat markera att annonsen inte gällde längre, detta utan att blanda in moderatorer.

Tag t.ex. denna annons:
http://www.99.se/musikprylar-saeljes/209185-saeljes-line6-pod-2-0-zoom-player-3000-a.html
Här säljs det två prylar, menar du då att man borde ha skapat två annonser istället?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-14 13:22
Ursprungligen av jgb:

Sidde: Menar du bumpning av annonser? Vi har hellre sett att fokl ändrar och bumpar existerande annonser än att lägga in en ny. På vilket sätt spelar ordningen på annonserna någon roll?

Vi har haft som rekommendation på 99musik att när annonsen inte gäller längre så ändrar man i sitt första inlägg och skriver att det man ville sälja är sålt.

Än bättre hade det varit om man på ett enkelt sätt hade kunnat markera att annonsen inte gällde längre, detta utan att blanda in moderatorer.

Tag t.ex. denna annons:
http://www.99.se/musikprylar-saeljes/209185-saeljes-line6-pod-2-0-zoom-player-3000-a.html
Här säljs det två prylar, menar du då att man borde ha skapat två annonser istället?

Bumpning i allmänhet är väl ganska onödigt, och skapa nya annonser också. De ligger ju kvar ändå.

Varför skapa 2 annonser, är ju helt duligt sådär. Om jag vill köpa ena mailar jag ju bara köparen om det. Om någon annan mailar får han veta att den är såld...

Men som du skrev. En funktion där skaparen kan markera att varan är såld vore bäst.

Jag tycker egentligen att det är en självklarhet att man ska kunna kommentera och diskutera, det är ju kärnan i ett forum. Annars finns ju vendolin och blocket.

  • Medlem
  • 2007-01-14 13:29

Vill man köpa ena så kontaktar man köparen om det, japp.

När affären är klar så finns bara en av dem kvar. Om man då inte kan ändra sin egen annons så kommer fler fråga om allt finns kvar, vilket innebär att säljaren får merjobb som inte skulle behövas. Då är det bra om säljaren BÅDE kan kommentera med "pryl X såld, pryl Y finns kvar och jag sänker priset" samt uppdatera första inlägget med samma information.

Efter det så blir medlem A fundersam kring den kvarstående prylen, och frågar då något. Medlem B hade också tänkt fråga samma sak, men nu fanns redan frågan. Säljaren svarar på frågan EN gång, istället för privat till alla som kan tänkas fråga samma sak.

Bumpning har vi inte haft problem med på 99musik, problem av typen att den som har lagt in annonsen bumpar den varje timme eller så. Det har helt enkelt fungerat bra, annonser har bumpats lite då och då, och ingen har upprört sig över det.

Vilka problem har 99mac haft som har gjort att man inte kan kommentera annonser?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-01-14 13:32

Att kunna svara på en annons är ett _måste_ för böfvelen. Det har fungerat mycket bra för oss och jag kan inte se någon som helst fördel med att INTE kunna svara.

Jag tycker att man måste kunna moderera köpes/säljes precis som alla andra trådar och på det viset hålla ordning i diskussionerna. När möjligheten att svara på annonser togs bort från 99mac tyckte jag att det var mycket dåligt. Om säljare och köpare har "rent mjöl i påsen" måste de väl kunna tåla lite argumentation. Annars finns ju som sagt Blocket att tillgå... Jag tycker möjligheten att diskutera annonser bara tillför positiv konsumentinformation.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-14 13:59

Att kunna svara på annonser är tametusan ett krav! Den möjligheten är som sagt enda skälet att annonsera på 99 istället för på Blocket, Vendolin etc.
/Jonas

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-01-14 13:58

Här måste jag sälla mig till de som klagar...det har med några få undantag fungerat väldigt bra med kommentarer i säljtrådar på 99musik...
Bara för att de som skriver på 99mac tydligen inte klarar av att vara hövliga mot varandra i sådana innebär inte att andra inte klarar det...

Jag har hittills varit övervägande positivt inställd till nya 99.se och tyckt att en del gnäller lite väl mycket men sådant som den här tråden handlar om har gjort att jag mer och mer börjat förstå var de kommer ifrån...

När det gäller rena övergångsproblem av typen buggar tycker jag att man måste ge de som jobbar med forumen ordentligt med svängrum men om det börjar införas en massa försämringar för oss gamla 99musik-rävar så kan jag inte hålla tyst...

Svängrum behövs...jag har under tolv år på nätet varit med om att alldeles för många forum har förlorat sina charm p.g.a. semi-diktatoriska hanteringar av moderator...snälla, förstör inte ett forum till för mig...

Ursprungligen av lasselu:

Svängrum behövs...jag har under tolv år på nätet varit med om att alldeles för många forum har förlorat sina charm p.g.a. semi-diktatoriska hanteringar av moderator...snälla, förstör inte ett forum till för mig...

Var snäll och använd inte det ordvalet när du diskuterar moderering.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-01-14 18:08
Ursprungligen av Taz_1999:

Var snäll och använd inte det ordvalet när du diskuterar moderering.

Och varför inte om det är en rättmätig beskrivning om vad jag har upplevt?
Märk väl att jag inte kallar moderatorerna på 99.se för diktatorer...tvärtom så är jag mycket nöjd med hur moderatorerna på 99musik (som är de jag har sett mest av) har skött sin uppgift och jag är tacksam för det jobb de lägger ner...

Ursprungligen av lasselu:

Och varför inte om det är en rättmätig beskrivning om vad jag har upplevt?
Märk väl att jag inte kallar moderatorerna på 99.se för diktatorer...tvärtom så är jag mycket nöjd med hur moderatorerna på 99musik (som är de jag har sett mest av) har skött sin uppgift och jag är tacksam för det jobb de lägger ner...

För att det inte är en rättmätig beskrivning. Duh.

  • Medlem
  • 2007-01-15 22:48
Ursprungligen av Taz_1999:

För att det inte är en rättmätig beskrivning. Duh.

Eh? Säger du att det lasselu har upplevt som diktatoriskt på diverse olika forum inte är det? Eller hur menar du? Tala ur skägget!

Själv har jag upplevt hur admins på forum inte har klarat minsta kritik, bannar folk bara för att de har annan åsikt än en admin, och så vidare. Är inte det diktatoriskt? Maktkåta småpåvar helt enkelt.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-01-16 07:14
Ursprungligen av Taz_1999:

För att det inte är en rättmätig beskrivning. Duh.

Det är inte upp till dig att avgöra...

Jag tycker vi ger 99musiks variant en chans igen. Kanske uppstår inte problemen vi hade på 99mac igen? Det går ju alltid att ändra om problemen uppstår igen.

Jag sållar mig till kören på andra sidan. Tyvärr så fungerade det inte alls då det var så inställt att man kunde svara på annonser. Den som ville ha ett objekt skrämde med ett antal inlägg bort andra intresserade, nedvärderade objektet och när ingen fanns kvar kom med ett skambud. Inte så kul för den som vill sälja något, alltså slutade man annonsera här. När regeln infördes så kom det flera annonser och det är väl poängen?

Ursprungligen av Taz_1999:

Jag sållar mig till kören på andra sidan. Tyvärr så fungerade det inte alls då det var så inställt att man kunde svara på annonser. Den som ville ha ett objekt skrämde med ett antal inlägg bort andra intresserade, nedvärderade objektet och när ingen fanns kvar kom med ett skambud. Inte så kul för den som vill sälja något, alltså slutade man annonsera här. När regeln infördes så kom det flera annonser och det är väl poängen?

Jäklar, det var inte nådigt utstuderat. Vi har väl råkat vara förskonade från såna arslen.

Bevaka tråden