Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför raderar 99.se bort spam ur nyhetstips-forumet?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med rubriken "Alla skriver om Apple, över 30 artiklar 2 dagar i rad".
Det är ju helt underbart för alla Mac och iPodanvändare att det skrivs så mycket som över 60 artiklar under två dagar om Apple, Mac och iPodrelaterade produkter.

Om det är något som stör i inlägget borde det väl redigeras istället för att bara försvinna.

du får nog bättre respons om du användar ett annat namn och signatur än en "konkurerande" sida, eller åtminstonde tonar ner reklamen lite.

just saying..

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-11 11:50

Läser tråden nu... Ser att det är ju reklam för din sida ju...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-11 12:07

Tråd flyttad till feedback
Tråd rensad på "onödiga" inlägg, personliga åsikter kan hållas utanför detta

Därför att det är reklam. Köp en reklamplats istället för att spamma forumet.

Tänk hur forumet skulle se ut om alla företag gick hit och skrev nyhetstips om deras lanseringar och produkter - forumet är skapat för användarskapat innehåll. Den naturliga vägen att bli omskriven är att skapa intressant innehåll som användare tipsar varandra om istället för att använda andras webbplatser för marknadsföring.

Kommersiella signaturer är inte heller tillåtna så nu har ni blivit varnade två gånger på en dag.

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2007-01-14 20:05

Nu har jag inte läst det aktuella inlägget, men om det nu rör sig om nyhetstips, så kvittar det väl om det är ett företag eller en privatperson som kommer med det? Rör det sig däremot om ren reklam, i stil med "Köp denna pryl, just nu för endast xxx:-", så kan jag förstå att vissa forum inte vill godkänna det.
Om företag (som ibland kan ha en del förhandsinfo de kan dela med sig av) inte får göra nyhetsinlägg, så är det ju världens enklaste sak för dem att skapa en ny användare och tipsa om firman i egenskap av "nöjd kund" - utan att någon kan kolla upp om det är firman eller en nöjd kund som har gjort ett inlägg. Då tycker jag egentligen att det är bättre att tillåta signaturer där folk MÅSTE indikera om de representerar en firma som kan ha ekonomiska intressen i att säga vissa saker i forumet...
Signaturer är för övrigt något jag alltid har saknat i forumet...

Jag har inte heller läst inlägget, men jag antar att det rörde sig om reklam för ett annat forum/portal och inte om någon regelrätt nyhet. Och det har ju inte särskilt mycket läsvärde (eftersom det är lätt att fortsätta med samma slags pseudonyheter som nyhetstips om man vill ha gratisreklam).

Men det är bara min åsikt.

99musik har ju ett antal återförsäljare som medlemmar, och jag tror att det funkat såpass bra som det gör just tack vare att de hållt låg profil med att basunera ut de egna produkternas förträfflighet.

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2007-01-14 22:39

...men om nu det där andra forumet är helt nyöppnat, så ÄR det de facto en nyhet - även om det samtidigt innebär "reklam" för ett konkurrerande forum. Man ska väl inte censurera bort den fria "marknaden" bland forum...? Om det släpps en ny produkt på marknaden så ÄR det en nyhet, oavsett om det är en entusiastisk kund eller en entusiastisk handlare som kommer med nyheten... Om en enskild handlare har kampanj på en viss produkt, så ÄR det reklam, men om en distributör sänker priserna på vissa produkter så att det gynnar alla handlare och därmed alla slutkunder, kan det däremot ses som en nyhet, eftersom det ju inte favoriserar någon specifik handlare. Jag tycker inte att gränsdragningen mellan nyhet eller reklam är särskilt svår egentligen...

Det handlade såvitt jag förstår inte om ett nystartat forum, annat än indirekt. Utan istället verkar det vara ett "tips" av typen "alla skriver om Apple, kom till vår portal och få länkar till artiklarna". Tanken med nyhetstipsforumet (som jag förstår det) är istället att tipsa direkt om artiklarna, annars kan man ju lika gärna besöka Macrumors, Macslash, Macfeber, Macworld eller andra sajter.

Hade de haft egna nyheter, analys eller liknande tror jag inte att det varit något problem att komma med ett nyhetstips till sin egen sajt. Men jag tror inte att Macportalen skulle ta in motsvarande nyhet ("det är många som skriver om Apple just nu, kom till 99mac så får ni se") hos sig.

Rena produktnyheter är en annan femma, där finns ett självklart nyhetsvärde.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-15 19:11

För er som tvivlar på vad det var för något.
Det var en invite till sin egen sida där det beskrevs vad som finns på sidan. Sidan var inte nystartad för vi har redan en tråd om det när den startades.
Alltså ingen nyhet. Utan bara SPAM...

Ursprungligen av Sidde:

För er som tvivlar på vad det var för något.
Det var en invite till sin egen sida där det beskrevs vad som finns på sidan. Sidan var inte nystartad för vi har redan en tråd om det när den startades.
Alltså ingen nyhet. Utan bara SPAM...

Länken för den som undrar.
http://www.99.se/nyhetstips/108500-macportal.html

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2007-01-16 01:24
Ursprungligen av Sidde:

För er som tvivlar på vad det var för något.
Det var en invite till sin egen sida där det beskrevs vad som finns på sidan. Sidan var inte nystartad för vi har redan en tråd om det när den startades.
Alltså ingen nyhet. Utan bara SPAM...

Då var det ju ganska självklart att den inte skulle betraktas som en nyhet...

  • Medlem
  • 2007-01-15 19:23

Jag antar vilken utmaning som helst i Lounge™ om vi ska diskutera vad som är nyheter och vad som är reklam i ett allmänt perspektiv.

*journalist*

Ursprungligen av Baron:

Jag antar vilken utmaning som helst i Lounge™ om vi ska diskutera vad som är nyheter och vad som är reklam i ett allmänt perspektiv.

Fajt mellan Baron och imported_Claes! Heja!

Varför censurerar 99.se bort ett Nyhetstips?

Öppnar ny tråd då den andra är stängd.

Menar Ni på fullaste allvar att om det har skrivits över 60 (Sextio artiklar) under två dagar om Apple relaterade produkter och tjänster inte har något nyhetsvärde för svenska Mac och iPodanvändare.

Vi tycker att det är ett glädjande nyhetstips för alla som gillar Mac och iPod. Vi tror inte att detta har hänt någonsin i Sveriges historia. För den som vill glädja svenska Mac och iPodanvändare och skriva om det har vi lagt upp ett Nyhetstips på xxx idag 20070116.

Vi ser inte kopplingen av konkurrens från xxx som presenterar alla företag och ideella (inklusive 99se) som arbetar med Mac och iPod i Sverige. Xxx har inget eget diskussionsforum som kan ”konkurrera”. Det vi presenterar är nyheter, länkar etc. (Skriver inte mer).

Vänliga hälsningar
xxx

(För Er som inte läst den tidigare tråden. Använder xxx för att vi inte får använda vårt namn i 99.ses forum)

Ps. Det är inte lämpligt att ändra rubriker och inlägg i ett diskussionsforum utan att det informeras om det i tråden.

Ursprungligen av Macportalen.se:

Öppnar ny tråd då den andra är stängd.

Menar Ni på fullaste allvar att om det har skrivits över 60 (Sextio artiklar) under två dagar om Apple relaterade produkter och tjänster inte har något nyhetsvärde för svenska Mac och iPodanvändare.

Vi tycker att det är ett glädjande nyhetstips för alla som gillar Mac och iPod. Vi tror inte att detta har hänt någonsin i Sveriges historia. För den som vill glädja svenska Mac och iPodanvändare och skriva om det har vi lagt upp ett Nyhetstips på xxx idag 20070116.

Vi ser inte kopplingen av konkurrens från xxx som presenterar alla företag och ideella (inklusive 99se) som arbetar med Mac och iPod i Sverige. Xxx har inget eget diskussionsforum som kan ”konkurrera”. Det vi presenterar är nyheter, länkar etc. (Skriver inte mer).

Vänliga hälsningar
xxx

(För Er som inte läst den tidigare tråden. Använder xxx för att vi inte får använda vårt namn i 99.ses forum)

Ps. Det är inte lämpligt att ändra rubriker och inlägg i ett diskussionsforum utan att det informeras om det i tråden.

Jag kan ju börja med att tipsa er lite om forumregler. Om ni vill att admins på 99.se ska banna er totalt från sajten är ni på god väg just nu - och tro mig: det ligger inte i ert intresse.

Problemet med era inlägg är att ni vill driva trafik till er sajt som dessutom är sprängfylld av annonser. Om ni skapar nyhetstips som endast länkar till ursprungskällan är det inget problem överhuvudtaget!

Exempel:

"Apple lanserar iPhone" med en kort text och länk till Apples hemsida. Varmt välkommet. Om ni däremot länkar till er sajt som är kommersiell för att ni ska tjäna pengar på annonsering eller för att ni ska värva medlemmar - då är det inte välkommet på 99.se.

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2007-01-16 13:01
Ursprungligen av Björnström:

Jag kan ju börja med att tipsa er lite om forumregler. Om ni vill att admins på 99.se ska banna er totalt från sajten är ni på god väg just nu - och tro mig: det ligger inte i ert intresse.

För att det ska bli lättare att hänvisa till och kanske också slänga in en länk till aktuell regel som överträds i någon tråd, så kunde det vara smart om man kan hitta forumreglerna någonstans på ett enkelt sätt...
Ska de inte finnas under "Om 99,se" och "Villkor" (det är där jag skulle försöka hitta dem i alla fall, om jag trodde att jag behövde leta efter dem...)? Försöker man komma dit, så kommer man till startsidan för 99.se. Inte så värst informativt...;)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-16 11:50

Jag tror att de flesta på 99.se/mac har dyngkoll på vad som händer i Macvärlden utan en massa nyhetstips från en "konkurrerande" sajt.
De flesta tittar nog mest på 99.se/mac och har säkert några andra bokmärken att glo på också. Att ha en till som bara rapar upp allt man redan läst, dessutom via direktlänkar, har i alla fall inte jag nån lust att besöka.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-16 12:38

Nog för att "nyhetstipset" mest var reklam, men den här tråden blev lite märklig när någon moderator redigerade rubriken... Själva frågeställningen försvann ju. Varför?

1
Bevaka tråden