Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på bildgalleri sökes

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-01-14 13:15

Jag skulle behöva ett litet php-skript som läser igenom en speciell mapp (med undermappar gärna, men inte nödvändigt) med bilder och skalar om dem till en förutbestämd miniatyrstorlek som listas på en html-sida. Bilderna ska sen vara klickbara och länka till en större version som som också har en bestämd storlek (bredd eller höjd). Gärna också ytterligare en länk till originalbilden.

Tanken är alltså att man ska kunna ladda upp ett gäng bilder till en webbserver och sen sköter skriptet skalning och presentation av bilderna. Jag vill kunna bygga in funktionen i en befintlig sajt, så själva utseendet och presentationen är inte så viktig, jag vill bara ha funktionen.

Någon som har några tips på enkla gallerier med liknande funktioner?

Vad sägs om Gallery 2.0?
http://gallery.menalto.com/

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-01-14 17:09

Tack för tipset. Har tittat som hastigast på det nu, och jag tycker det verkar lite för avancerat för vad jag tänkt mig. Jag nöjer mig gärna utan admingränssnitt od.

Litet och kompakt är vad jag är ute efter.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-14 17:42

Kolla på JAlbum

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-01-14 18:04

JAlbum var inte alls vad jag söker. Det är ett fristående program som genererar html på samma sätt som iPhoto.

Jag är mer ute efter en ren php-lösning.

Sökmotorn? Provat den? (Bildgalleri har diskuteras förut...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-15 23:01

Gallery 2.0 verkar ju fint. Är det verkligen för komplicerat? Picasa Web Albums är inte heller vad du letar efter antar jag? Det kanske är för mycket åt andra hållet.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-01-16 07:55
Ursprungligen av Mondo:

Är det verkligen för komplicerat?

Ja. Det är en massa admingränssnitt och annat som gör att det blir dels svårimplementerat i en befintlig sajt, och dels tillför alldeles för mycket funktionalitet jämfört med vad jag behöver.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-01-16 07:51
Ursprungligen av Taz_1999:

Sökmotorn? Provat den? (Bildgalleri har diskuteras förut...)

Jodå. Brukar börja med det, liksom...

Jag har sett de trådarna, men inget av de förslagen gör det jag är ute efter.

Försökte hitta detta nu men kan inte komma ihåg namnet.. Finns ett mycket trevligt och hyfsat lättviktigt dhtml-script som har en "full screen" feature. Har sett detta på en del sidor och jag vet att jag kollade upp det och att projektet var ganska ordentligt. När du klickar på en bild så tonas hela websidan ner och bilden zoomas/tonas upp till fönstrets storlek. Finns dels som fristående script och dels i någon/några galleri-varianter. Om någon känner igen detta så säg gärna till - skulle själv vilja hitta det igen. Jag minns att jag tyckte att de hade implementerat precis lagom funktionalitet - jag gillar inte själv Gallery m fl - på tok för mycket kod och funktioner.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-01-16 07:53
Ursprungligen av ninjamac:

Försökte hitta detta nu men kan inte komma ihåg namnet.. Finns ett mycket trevligt och hyfsat lättviktigt dhtml-script som har en "full screen" feature. Har sett detta på en del sidor och jag vet att jag kollade upp det och att projektet var ganska ordentligt. När du klickar på en bild så tonas hela websidan ner och bilden zoomas/tonas upp till fönstrets storlek.

Det du nog syftar på är nog Lightbox, vilket är tänkt att användas för att länka miniatyrer till stora bilder. Inte riktigt vad jag är ute efter i det här fallet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-16 09:46

Jag tror att jag nästan har en sån funktion.

Katalogstrukturen är ./images/* och ./images/*/thumbs. I ./images/* läggs de riktiga bilderna och i thumbs läggs respektive miniatyrer. Skriptet går igenom * och skapar länkar till alla bildfiler det hittar. Länkarna är miniatyrbilderna. Vid klick poppar det upp ett fönster med storlek 800*600 som visar den riktiga bilden. Här funkar det.

Om du är intresserad ska jag se om jag minns tillräckligt för att kommentera i efterhand...

(Eller du kanske håller med om den gamla devisen "If it was hard to write, it should be hard to read." )

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-01-16 12:45
Ursprungligen av macce:

Jag tror att jag nästan har en sån funktion.

/.../

Om du är intresserad ska jag se om jag minns tillräckligt för att kommentera i efterhand...

(Eller du kanske håller med om den gamla devisen "If it was hard to write, it should be hard to read." )

Ah! Perfa. Mycket intresserad.

Känner du att du vill kommentera det hela blir jag så klart glad, men lite reverse engineering borde jag nog fixa. Tänkte bygga ihop det med Lightbox också, ifall det skulle vara intressant för dig?

Ursprungligen av Kalle W:

Ah! Perfa. Mycket intresserad.

Känner du att du vill kommentera det hela blir jag så klart glad, men lite reverse engineering borde jag nog fixa. Tänkte bygga ihop det med Lightbox också, ifall det skulle vara intressant för dig?

Åh, hoppas herrn vill dela med sig av resultatet sedan

Annars finns SimpleViewer/Autoviewer. Inte riktigt vad du söker kanske men jädrigt snygga flashalbum får man fram väldigt enkelt.

Kolla annars in ZenPhoto, enkelt, smidigt, du kan ladda upp via webbgränssnitt (både separata bilder och zip-arkiv) samt mappar direkt till FTPn. Rekomenderas varmt om du bara vill ha något enkelt som klarar det du skrev.

Lägger också en röst för ZenPhoto:
http://www.zenphoto.org/

Mycket bra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-16 23:17

Sådärja. Koden vinner inga skönhetspriser, men den funkar. (I alla fall här hos mig... :"> )

Hoppas den hjälper till, håll till godo!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-01-16 23:38

Tackar. Ska fila lite på det.

Återkommer.

zenphoto rocks my world.. väldigt enkelt med en skön xhtml/css/ajax-känsla över sig. Rekommenderas starkt!

GIS fungerar mer eller mindre exakt så som du vill, även om det inte är särskilt vackert som standard.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-03 09:25

Kan zenphoto hantera videoklipp?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-03 15:06

Nåt tips på ett webbgalleri som suger bilderna från Flickr? Hittar bara slideshows...

1
Bevaka tråden