Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hälp! Bredband hastighetsproblem

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Blir tokig på mitt bredband. Jag satt och gjorde saker igår i bittorrent som ej får nämnas i forumet(om ni förstår). Jag blir galen på hastgheten! Och det är alltid likadant.

Så fort jag börjar så ökar hastigheten sakta till ca 50-70kb/s (!!!! Sitter på 8Mb/s). Mne sen stannar den och vänder. Någon minut senare så är den nere på max 3kb/s! Oftast slutar den helt! Min brandvägg i datorn är avstängd.

Skulle det kunna vara portar i routern som behövs öppnas och isånnafall hur gör man detta? trots portarna i routern så ska det väl ändå inte sluta ladda som min till 9ggr/10 gör?

Tacksam för svar. Vh Kim

Senast redigerat 2007-01-14 09:15
  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-14 12:11

trådlöst eller inte?

är det trådlöst så är det nog där problemet ligger att routern inte orkar med all trafik.

är det inte trådlöst, jadå vet jag inte

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-14 12:47

Att din nerladdningshastighet hamnar på 3kb/s är inga ovanligheter. Torrent är baserat på lechers och sharers eller vad det nu heter. Kan vara så att när du når "toppen" så går den som laddar upp snabbast offline. Variabel nerladdning beroende på alla andra.
Prova ladda ner ett speldemo från nån välkänd svensk sida och kolla din nerladdningshastihet. Är den konstant på "800kb" så är det inte bredbandet utan torrent nissarna som går online/offline

Jag laddade ner Pray demot ifrån nån macsite igår och i början stod det att det skulle ta 6 timmar. 20 minuter senare stod det 3 timmar. 5 minuter efter det var den färdig. (torrent)

Om du har en PC hemma så gå in på www.tptest.se och ladda ner konsumentverkets "bredbandstestare" om du fortfarande tror att det är ditt bredband!

Med vänliga hälsningar,

Kenneth M

  • Medlem
  • 2007-01-14 13:40

Jag skulle tro att problemen uppstår när du maximerar din internetuppkopplings uppstöm. Detta är ett vanligt förekommande problem med asynkrona uppkopplingar (ADSL). Det finns helt enkelt inte tillräcklig utgående bandbredd för att upprätthålla dina nedladdningar. (Hårt generaliserat)
Om detta är fallet så har du även problem att surfa på nätet, etc...

Det finns olika sätt att lösa detta på. Det stiligaste alternativet är att sätta upp en QoS-rutin i din router som prioriterar små paket (<64B) samt SYN/ACK-paket. Det krävs dock att du har en ganska avancerad router.
För dig är nog den enklaste lösningen att du helt enkelt ser till att inte fylla upp din utgående bandbredd. Sätt en bandbreddsbegränsning på uppströmmen i din bittorrentklient. Testa dig fram till hur hög du kan ha. 500Kbps (ca 50KB/s) borde inte vara några problem.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-01-14 15:28

För övrigt finns tptest för mac nu mera, dock bara version 3, www.tptest.se

Som Toett sa : testa att sätta maxuppladningshastigeheten till kasnke
50-60% av din upströmshastighet. Kan även bero på att din router kroknar under alla tcp-sessions som torrent kan dra upp om det finns många peer.

Dessutom, torrent behöver inte vara olagligt, linuxdistar, uppgraderingar till spel och fria filmer släpps via torrent utan bryta mot lagen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-14 15:44

Jepps, med t ex Xtorrent kan du ställa in uploaden, hastigheten, sänk den, till typ 40kb/se.

Sitter på en Zyxel router. Kan tänka mig att den är ganska klen. Men borde det bli så lågt som att den slutar ladda helt? Provade ladda hem en fil från http://www.jesper.nu / nyss på ca 10 mb. Den började på 104kb/s och sjönk sakta. Sen låg den på 34kb/s i någon minut. Efter det sjönk den yttligare till 3,5 kb/s tills filen var klar.

Beskriv gärna vad som behövs göras.

Mvh Kim

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-28 20:08

Hej
Jag har ingen aning om vad du ska göra för jag har samma problem. Det är väldigt skumt för jag vet inte när det hände. JAg har haft bredband länge och det har gått hur bra som hälst men nu går det inte mer än ca 10 kbit/s, jag har 2 Mbit/s. Saken är också den att min Tp-test visar 1,9 Mbit/s men när jag laddar ner torrents går det lånsgsamt. Nu tänker ni säkert att det är programmet men det kan det inte vara för jag har använt en hel del program(Bittorrent, Tomato, Xtorrent, Azurius mm.) med alla möjliga inställningar.

Tacksam för hjälp.

1
Bevaka tråden