Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olivolja på skärmen

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-01-11 14:10

Hjälp, jag har fått olivolja på min MacBookskärm! Jag har tagit bort så att det inte rinner men för att få bort allt måste jag ha nån sort rengöringsmedel och frågan är vad?

Vad tål skärmen, tål den fukt alls?

Tar tacksamt emot ALLA tips jag kan få:'(

Du kan använda fönsterputs, det är inga problem. Jag brukar spruta det på min skärm och sedan ta en mjuktrasa och torka av den innan vätskan har runnit ner i datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-11 16:31
Ursprungligen av En svensk tiger:

Du kan använda fönsterputs, det är inga problem. Jag brukar spruta det på min skärm och sedan ta en mjuktrasa och torka av den innan vätskan har runnit ner i datorn.

Spruta hellre på trasan först, och torka med den. Men använd INTE fönsterputs eftersom det kan skada skärmen. Använd istället en MILD diskmedelslösning. Torka rent och torrt med en mjuk trasa.

Ojsan. Hummel hann före.

  • Medlem
  • 2007-01-11 16:50

Var det ett försök att göra en glossy-skärm med olivolja?

Ursprungligen av 3OPAH:

Var det ett försök att göra en glossy-skärm med olivolja?

Den är ju redan glossy . Han försöker givetvis göra den vattenavstötande . Badkaret nästa!

.. men glöm inte att ta ur batteriet först!

Föresten jag har sätt folk ha öl, vin och vatten i sinna maskiner. Men det här var första gången jag har sätt att någon har fått olivolja. Kör du mat recept i din maskin?

  • Medlem
  • 2007-01-11 15:06

Haha, nej men jag tänkte slå två flugor i en smäll o äta framför datorn. Tyvärr slog jag tre.

Jag ska testa fönsterputsen då, tack!

Kan vara värt att säga att innan man börjar rengöra allt för mycke.. Stäng av datorn.

Ursprungligen av CEB:

Hjälp, jag har fått olivolja på min MacBookskärm! Jag har tagit bort så att det inte rinner men för att få bort allt måste jag ha nån sort rengöringsmedel och frågan är vad?

Vad tål skärmen, tål den fukt alls?

Tar tacksamt emot ALLA tips jag kan få:'(

Isopropylalkohol löser allt, Apoteket: 46:- Olja får man inte bort med fönsterputs, va'?

Om du vill skippa kemikalier helt så kan du ha en lätt fuktad microduk till datorn. Den tar bort både smuts och olja och fingeravtryck helt utan fönsterputs eller alkohol.

Spruta inte på något flytande på skärmen. Spruta på trasan i stället.

Fönsterputs är lösningsmedlens moder. Funkar till allt utom syfilis.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-13 13:15
Ursprungligen av ninjamac:

Fönsterputs är lösningsmedlens moder. Funkar till allt utom syfilis.

För de biologiska hoten kör vi på munskölj: http://en.wikipedia.org/wiki/Listerine

"Listerine was invented in the 19th century as a powerful surgical antiseptic. It was later sold, in a distilled form, as a floor cleaner and a cure for gonorrhea."

Ursprungligen av ninjamac:

Fönsterputs är lösningsmedlens moder. Funkar till allt utom syfilis.

Tänk vad mycke nymodigheter folk provar med - gjorde det ont innan du kom fram till att det inte fungerade

  • Medlem
  • 2007-01-14 07:27

Har haft lite svårt att logga in men tack för alla tips!

Det blev fönsterputs och en mikrofibertrasa o det gick finfint så min lilla kompis är i sitt vanliga fina skick igen!

Fönsterputs?
Jag har hört talas om folk som förstört lcd-tv med fönsterputs.
Kan det verkligen vara så bra till en datorskärm?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-14 11:12

Absolut inte. Fönsterputs, glasrengöringsmedel, innehåller alkohol, tensider och vatten. Kemikalierna och vattnet kan diffundera in genom skärmytan och förstöra skärmen. Använd inga kemikalier starkare än en mild diskmedelslösning. Torka torrt med en mikrofibertrasa eller en mycket mjuk frottéhandduk.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-01-14 11:38

Känns lite konstigt när en Apple ÅF berättar att man skall använda fönsterputsmedel, sedan blir alla jättearga och förklarar att man inte skall använda det. :/

Isopropanol var det man rengjorde pickup och tonhuvud med (på skivspelaren och kasettdäcket) så det funkar nog fast verkar vara overkill och inte helt riskfritt.
Ta Yes på en mjuk trasa, koncentrerat om så behövs. Olivolja lär sitta!

Ursprungligen av Svante S:

Isopropanol var det man rengjorde pickup och tonhuvud med (på skivspelaren och kasettdäcket) så det funkar nog fast verkar vara overkill och inte helt riskfritt.
Ta Yes på en mjuk trasa, koncentrerat om så behövs. Olivolja lär sitta!

Isopropanol är vad lcd-tillverkarna brukar rengöra panelerna med när de kommit av bandet, men det folk missar är att det ska vara i max 50% lösning och med en mycket lätt fuktad trasa. Annars blir det så mycket att det diffunderar genom plasten och får elektroderna att korrodera. Mild diskmedelslösning fungerar också bra men eftersom vatten är lika skadligt som något annat gäller samma sak där också, trasan ska bara vara lätt fuktad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-14 13:17

Jag har sett flera skärmar dö av den behandlingen. Ett tips förresten: isopropanol är inte rätt svar. Använd istället något felllösande: en mild diskmedelslösning (se beskrivning ovan).

Skulle en skärm dö av koncentrerad Yes? Du syftar väl på Isopropanol (IPA)?, som är fettlösande i hög grad.

"mild" diskmedelslösing är inte säkert att det löser olivolja. Att trasan är ljummen är också ett plus.

Sen ska den ju inte drypa av vatten/Yes för då är det ju givet att det lätt går åt skogen.

  • Medlem
  • 2007-01-15 11:18

Jag var så sugen på att få bort den ruskiga oljan att jag tog fönsterputsen. Det verkar ju nu ha funkat o på min skärm syns inte ett spår av nåt men nästa gång vågar jag nog bara ta lite mild diskmedelsblandning till mikrofibertrasan.

Borde inte varmt vatten räcka för att få bort olja? Skulle aldrig i livet ha på något annat än vatten på en sån här skärm.

Edit: Och med varmt vatten menar jag en fuktig trasa, men dock varm...

  • Medlem
  • 2007-01-15 12:46

Enbart vatten hjälpte inte, det bara smetade ut oljan...

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-01-15 13:06

Jag skulle inte rekomendera YES eller annat sådant medel eftersom dessa kan innehålla slipmedel.. därför ska man inte heller använda YES när man tvättar bilen detta skadar lacken.

Det finns speciela medel för rengörning av skärm. Men någon typ av svagt medel som inte innerhåller slipmedel + Alchol.

1
Bevaka tråden