Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imponerad av Macbooks grafikkort.

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Motala
  • 2006-12-23 15:04

Ja, rubrikens text kanske inte sägs varje dag direkt. Det sägs ju att Macbookens grafikkort är sååå dåligt och att det inte duger till nånting.

Jag tänkte att jag ändå skulle installera Flatout som absolut inte är något nytt spel, men det är ändå rätt mycket 3D i det.. Jag installerade BootCamp och Windows XP tidigare idag, no problems at all. Installerade Flatout och döm till min förvåning när det flyter på som aldrig förr!
Jag trodde verkligen inte att det skulle vara spelbart, men det var mer än "spelbart", det flöt riktigt bra faktiskt=)

Jag är riktigt nöjd iaf !=)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-23 16:33
Ursprungligen av widde:

Ja, rubrikens text kanske inte sägs varje dag direkt. Det sägs ju att Macbookens grafikkort är sååå dåligt och att det inte duger till nånting.

Jag tänkte att jag ändå skulle installera Flatout som absolut inte är något nytt spel, men det är ändå rätt mycket 3D i det.. Jag installerade BootCamp och Windows XP tidigare idag, no problems at all. Installerade Flatout och döm till min förvåning när det flyter på som aldrig förr!
Jag trodde verkligen inte att det skulle vara spelbart, men det var mer än "spelbart", det flöt riktigt bra faktiskt=)

Jag är riktigt nöjd iaf !=)

CS fungerar ju också helt prima, Q3 likaså. Gamla spel, men fortfarande acceptabelt snygga. Speciellt på ett INTEGRERAT grafikkort. Not too bad.

Det har hörts olika meningar om det skulle gå å köra Final Cut Pro på en macbook. Någon som testat?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-12-23 18:08
Ursprungligen av David Slättne:

Det har hörts olika meningar om det skulle gå å köra Final Cut Pro på en macbook. Någon som testat?

Det går alldeles utmärkt.

Det är främst Motion och Aperture som använder sig av pixelshaders, men även de funkar helt ok på MacBook.

Jag tycker folk i många fall är överdrivet kritiska mot grafikkretsen i MacBook. Vid vanligt arbete är den alldeles utmärkt. Det är enbart tunga 3D-program och relativt nya spel som kräver tungre grejer.

  • Medlem
  • Aneby
  • 2007-01-13 23:58
Ursprungligen av David Slättne:

Det har hörts olika meningar om det skulle gå å köra Final Cut Pro på en macbook. Någon som testat?

jag har också kört det, men jag har aldrig fått inställningarna riktit bra.

Antingen så måste ljudet renderas, eller videon.

Är det en inställningsfråga?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-24 12:09

Gott! Då tänkte jag rätt när jag bytte "ner" mig.
Nu med MacBook, svart....

Yes!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-24 22:54
Ursprungligen av Yes:

Gott! Då tänkte jag rätt när jag bytte "ner" mig.
Nu med MacBook, svart....

Yes!!

Jao. Aperture fungerar bra på en MacBook, så länge man applicerar filter i "rätt ordning". Det enda man skall tänka på är att ha 2GB ram. Verkligen!

  • Oregistrerad
  • 2006-12-25 12:11

Vad är "rätt ordning"?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-25 16:40
Ursprungligen av Jordi:

Vad är "rätt ordning"?

Låter sjukt, men det spelar roll. Beskär eller skeva t.ex. aldrig en bild innan du justerat kontrast, vitbalans, etc. Efter att du lagt på vissa filter blir andra slöa som sirap.

Ursprungligen av desh:

Låter sjukt, men det spelar roll. Beskär eller skeva t.ex. aldrig en bild innan du justerat kontrast, vitbalans, etc. Efter att du lagt på vissa filter blir andra slöa som sirap.

Det var ett problem innan version 1.5. Har du uppdaterat till senaste versionen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-26 06:29
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det var ett problem innan version 1.5. Har du uppdaterat till senaste versionen?

Jag kör 1.5.2. Det blev mycket bättre sedan 1.5, och jag menar MYCKET bättre, men jobbar man med många stora bilder, så märks fortfarande skillnaden ganska bra.

En stor förbättring med 1.5an är att man efter att man tagit bort ett beskärningsfilter får samma fart som innan man la på det. Förrut så "förstördes" farten/snappigheten så fort man lagt på ett sådant filter, även om man tagit bort det. Samt att det inte påvekar farten lika mycket. Men skillnaden finns där, och kan störa!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-31 16:38
Ursprungligen av widde:

Ja, rubrikens text kanske inte sägs varje dag direkt. Det sägs ju att Macbookens grafikkort är sååå dåligt och att det inte duger till nånting.

Jag tänkte att jag ändå skulle installera Flatout som absolut inte är något nytt spel, men det är ändå rätt mycket 3D i det.. Jag installerade BootCamp och Windows XP tidigare idag, no problems at all. Installerade Flatout och döm till min förvåning när det flyter på som aldrig förr!
Jag trodde verkligen inte att det skulle vara spelbart, men det var mer än "spelbart", det flöt riktigt bra faktiskt=)

Jag är riktigt nöjd iaf !=)

Jag försökte precis starta upp flatout, men det gick inte alls. Kör XP SP2 och senaste drivrutinerna från bootcamp. Försökte med lite olika upplösningar och inställningar till GMA-kortet, gjorde du något särskilt?

Edit: Testade precis på min flickväns macbook som har core 1 duo. Där gick det igång åtminstone. Det var knappt spelbart, gick fruktansvärt trögt med detaljer på lägsta, låga texturer och annat. Inte imponerande, en gammal dator med ett geforce 3 hade klarat det bättre.
Visst gick det an om man sänkte upplösningen, men imponerad var det sista jag var.

Senast redigerat 2006-12-31 17:45
  • Medlem
  • Motala
  • 2007-01-01 00:39
Ursprungligen av Snigeln:

Jag försökte precis starta upp flatout, men det gick inte alls. Kör XP SP2 och senaste drivrutinerna från bootcamp. Försökte med lite olika upplösningar och inställningar till GMA-kortet, gjorde du något särskilt?

Edit: Testade precis på min flickväns macbook som har core 1 duo. Där gick det igång åtminstone. Det var knappt spelbart, gick fruktansvärt trögt med detaljer på lägsta, låga texturer och annat. Inte imponerande, en gammal dator med ett geforce 3 hade klarat det bättre.
Visst gick det an om man sänkte upplösningen, men imponerad var det sista jag var.

Det låter väldigt konstigt .. Jag körde på mellaninställningar, dock 1024x768 tror jag .. Men det flöt på riktigt bra måste jag säga .. Inget hack nånstans..
Och jag har inte gjort något särskilt.. Installerat Bootcamp CD-drivers bara ..
Jag har en Core 2 duo 2 Ghz, 2 GB RAM

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-04 08:26
Ursprungligen av widde:

Det låter väldigt konstigt .. Jag körde på mellaninställningar, dock 1024x768 tror jag .. Men det flöt på riktigt bra måste jag säga .. Inget hack nånstans..
Och jag har inte gjort något särskilt.. Installerat Bootcamp CD-drivers bara ..
Jag har en Core 2 duo 2 Ghz, 2 GB RAM

Har du kört fler banor än den första? För det känns som att allt utom asfaltbanorna är katastrof.
Jag kör nu själv med en C2D 2GHz 2GB.

Ursprungligen av Snigeln:

Har du kört fler banor än den första? För det
känns som att allt utom asfaltbanorna är katastrof. Jag kör nu
själv med en C2D 2GHz 2GB.

Jag antar att det ni skackar om är ett bilspel. Jag har inte hängt
med i de senare bilspelen, men körde mycket NASCAR 3, Viper
Racing, Colin McRae Rally 2 och sådana spel på min gamla AMD
K7 Athlon 600MHz med 32MB Matrox G400 som jag nu gett till
farsan då han vägrar komma tillbaka till Mac OS (körde System 7).

Det jag undrar är om någon kört dessa äldre spel på en MacBook,
spel som kom ut under Windows 98 tiden.

Hur är det att köra Windows 98 under Parallels ?

Det är kanske inte så konstigt att det blir olika prestanda eftersom GMA950 lastar över så pass mycket på processorn. Grafikprestanda blir därför beroende av processorbelastningen. Är det något man ska vara imponerad över är det inte grafikkortet, det är lika mediokert som tidigare, utan snarare processorn.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2007-01-04 11:32

Jag installerade Counter Strike på min Macbook via BootCamp igår, och det flyter på som fan. Ska bli riktigt kul att ta igen alla dessa år som mina vänner med PC har kunnat öva på spelet

Även Dawn of War: Dark Crusade är spelbart i MP på mindre banor (på 8-såelarbanor kan det lagga något, men ändå spelbart om man inte använder sig av allt för mycket micro-management), med de mesta grafikinställningar i botten. Har dock bara 1,25Gb RAM, så ni med 2Gb skulle nog få bättre fart.

Jag läste nyligen någonstans att GMA950 faktiskt har hårdvaru T&L, men att det inte är aktiverat i antingen firmware eller drivrutinerna. Någon som vet mer om detta?

EDIT: Skall tilläggas att min MB dessutom är CD, alltså inte Merom.

1
Bevaka tråden