Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur begränsa lasten på processorn?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Behöver ett program för att begränsa användningen av processorn. Anledningen? Jag ska konvertera ett gäng filmer på min ibook. Vill inte att den ska ligga på 100% i flera timmar. Finns det något program där man kan bestämma hur mycket ett visst program för använda (t.ex 10-20%) eller liknande?

/cF

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-12 00:38

Är det ens tänkbart möjligt. Du borde kunna prioritera apps. Men att få den att inte använda cpun till 100%...

CPUn har ju lixom bara av och på. Att få den att stanna upp varannan sekund eller?

Slå detta kommandot i terminalen :

renice -n 19 -p NNN ( NNN är processens nummer )

Detta kommandot ger processen ( notera numret på processen i aktiviteshanteraren ) en lägre prioritet, ju högre nummer ( högst är 20 ) desto lägre prioritet. Processorn kommer fortfarande ligga på 100% ( det är bra ! ) men om någon annan applikation behöver få tillgång till processorn kommer din filmrenderingsprocess släppa till det.

Jo men grejjen är att det är tempen på processorn som jag vill ha ner rejält .. inte möjligheten att göra andra prylar samtidigt som processorn kokar, om du förstår. Har sett att det finns en "threadmaster" till pc och en "cpu limiter" till linux som gör just detta .. tycker då att det borde vara möjligt att göra något liknande för macen?

Nån som har något annat alternativ på hur man konverterar en filmsamling utan att bränna processorn? (ska konverteras till wmv) ..

/cF

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-12 11:48

Du kommer inte att bränna processorn. Den är byggd för att kunna köras på 100% - det är därför man sätter en begränsning i klockfrekvens från början.
Så länge du inte själv klockat upp processorn så behöver du inte oroa dig.

Ok, men vilken arbetstemp på processorn är ofarlig då? Jag förstår att datorn stänger av sig om den blir för varm, men det kan väl knappast vara sunt att ligga på 60-70 grader i dygn?

/cF

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-12 16:02
Ursprungligen av CarnalForge:

Ok, men vilken arbetstemp på processorn är ofarlig då? Jag förstår att datorn stänger av sig om den blir för varm, men det kan väl knappast vara sunt att ligga på 60-70 grader i dygn?

/cF

Nja, du förstår nog ändå inte riktigt. Det som främst begränsar den möjliga klockfrekvensen är ju temperaturutvecklingen. Har man konstruerat en processor som arbetar i 1,2 GHz så är övriga datorn konstruerad att kunna hantera den värmeutveckling som uppstår även om processorn används konstant i flera dygn.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-01-12 14:36

Du kan alltid stänga av ena kärnan med CHUD (ingår i utvecklarpaketet).

Ena kärnan? Jag har en gammal iBook 1,2Ghz ... powerPc

/cF

App Stop kanske kan vara något? Ser dock inte ut som man kan ställa in procentuellt hur mycket man vill att programmen ska ta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-12 20:15

Att köra cpu'n i 100% gör att fläkten förr eller senare går igång. Det är inte så kul att höra den när man ska gå och lägga sig

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-12 20:29

Se bara till att iBooken står på ett plan och hårt underlag så att det finns en luftspalt under skalet så ska det gå bra att köra 100%.

Ok, tack för alla svar! Lär väl bli att jag plockar fram min gamla pc för en stund istället .. är nojjigt rädd om min lilla ögonsten.

/cF

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-09-22 12:23

Gui program som hjälper dig ställa in prio för aps... Nicer:
Nicer - 2.1b
graphical utility for setting process priorities

Nicer 2.1b software download - Mac OS X - VersionTracker

1
Bevaka tråden