Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern Wlan och GPS

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-01 21:26

Kommer inom en snar framtid att beställa en MB men skulle även vilja kunna koppla in en extern wlan-antenn med magnetsockel samt en GPS-mottagare med dito sockel.

GPS-mottagaren har bara ett problem, jag måste hitta någon som funkar i OS X medans jag gärna använder AirPort för Wlan. Det vill säga, jag vill inte koppla in någon USB-dongle när jag sitter i bilen..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-01 21:37

Ingen riktig koll, men nya MacWorld som jag fick idag avhandlar ämnet gps + mac. Kolla där!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-01 21:42
Ursprungligen av hicke:

Ingen riktig koll, men nya MacWorld som jag fick idag avhandlar ämnet gps + mac. Kolla där!

Får kolla det på onsdag nästa vecka då för den dimper inte ned i min låda :/

Jag förmodar att du redan har hört talas om de programvaror som finns för wardriving, säg till om du vill ha tips!

De allra flesta GPS-enheter för att kopplas ihop med datorn består utav en usb>seriell-adapter, som GPS'en sedan är inkopplad på. GPS'en använder sig (oftast) utav standardprotokollet NMEA 0183, därmed så kan du vara nästan säker på att vilken GPS som helst funkar med macen.

Dock behövs programvara! GPSd finns portat till OS X för de program som stödjer det.

Tänk på att du inte kan koppa in en extern antenn till AirPortkortet som standard. Sitter det monterat likadant som på iBooken så behöver du montera loss tangentbordet. (eller montera en kontakt någonstans).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-01 23:25
Ursprungligen av irrelogical:

Jag förmodar att du redan har hört talas om de programvaror som finns för wardriving, säg till om du vill ha tips!

Programvarorna är ett senare problem. Tekniken är den jag riktar in mig på

Citat:

De allra flesta GPS-enheter för att kopplas ihop med datorn består utav en usb>seriell-adapter, som GPS'en sedan är inkopplad på. GPS'en använder sig (oftast) utav standardprotokollet NMEA 0183, därmed så kan du vara nästan säker på att vilken GPS som helst funkar med macen.

Dock behövs programvara! GPSd finns portat till OS X för de program som stödjer det.

Får leta runt lite efter fina mottagare som jag kan leka med då

Citat:

Tänk på att du inte kan koppa in en extern antenn till AirPortkortet som standard. Sitter det monterat likadant som på iBooken så behöver du montera loss tangentbordet. (eller montera en kontakt någonstans).

Det var mindre roligt att höra.. Hoppas att det inte är ett för stort ingrepp. Fast det känns lite småruttet att modifiera en ny maskin. Nästan så att jag skall ta och luska fram ett USB-wlan men det tar emot lite..

Ursprungligen av dinet:

Det var mindre roligt att höra.. Hoppas att det inte är ett för stort ingrepp. Fast det känns lite småruttet att modifiera en ny maskin. Nästan så att jag skall ta och luska fram ett USB-wlan men det tar emot lite..

Att tillfälligt köra med ett bortmonterat tangentbord är inga problem (på iBooken i alla fall), det går fortfarande att använda, men det sitter inte fast. Att montera dit ett fast uttag är däremot en lite större operation. Jag har sett bilder på en modifierad iBook, där hade de ersatt modemkontakten med ett uttag för antenn.

USB-varianten är att föredra, utan tvekan! D-Link DWL-122 använder Prism2-chipset, vilket stödjer passiv sniffning. (stödet för det i AirPort Extreme-korten är inte så bra i Intel-macarna.) Det är dessutom inte så svårt att göra om det så att man får en extern kontakt. Jag har klarat av det, och då bör du klara det med.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-17 13:57

dinet skriver i april 2005 bl.a.

"GPS'en använder sig (oftast) utav standardprotokollet NMEA 0183, därmed så kan du vara nästan säker på att vilken GPS som helst funkar med macen."

Visserligen ett gammalt inlägg, men jag skulle även anno 2007 inte köpa en GPS resp. antenn utan först ha testat att det verkligen fungerar på en mac. USB är lurig, även med Keyspans adapter till USB http://www.keyspan.com:16080/products/usb/USA19HS/. kan det bli problem. Kolla Andreas Klostermeiers hemsida http://www.klostermaier.de/andreas/gps.html. Han är expert på mac-garmin kompatibilitet.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-01-11 23:13

irrelogical:

Inte för att vara superpetig men när du skriver DWL-122 - är det DWL-G122 som du menar eller är det olika USB adaptrar... Hittade en som jag glömt bort och försökte få in den i Macen då jag fann 10.4.x drivrutiner men det hände inte mycket...är visserligen en switcher så det kanske inte funkar likadant som i XP - jag installerade drivrutinen, startade om och pluggade in USB men inget hände!!!

Han menar DWL-122. DWL-G122 är baserad på ett annat chipset som inte stöder passiv användning. Det stöder heller inte X-link KAI. Så: 122 = bra, G122 = dåligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-13 01:34

Kan inflika att macbooken har riktigt bra mottagning i den inbyggda antennen, så någon vanliga omni-antenn är inte direkt att tänka på att köra istället. I så fall får det vara en ordentlig riktantenn.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-14 00:03

Det verkar svårt att hitta WLAN-USB-dongles som stöder passive mode. Är det någon som vet några flera som gör det förutom DWL-122, som inte verkar finnas att köpa längre?

1
Bevaka tråden