Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99.se - buggrapporter

Tråden skapades och har fått 171 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sammanslagningen av forumen har varit en minst sagt omfattande operation. Många buggar har rättats till, men allt fungerar säkerligen inte som tänkt ändå. Hjälp oss att fixa allt genom att rapportera alla buggar här.

/M

Uppdatering 2006-01-14 12:00
Vi har gått igenom hela bugglistan och fixat en hel del. Vissa problem är mer uppmärksammade och finns nu i egna diskussioner:

Min profil saknar inlägg

99.se fungerar inte bra med Internet Explorer 6 eller 7

Problem med sökningar och "dagens aktiva diskussioner"

Problem med sida 2, 3, 4 etc i diverse forum

AJAX-problem: Sidan uppdateras inte efter redigering av inlägg.

Mitt användarnamn innehåller "imported_"

Jag kan inte svara på inlägg i köpes & säljes forumen

99.se Faviconen är felaktig i vissa browsers.

Ett nytt supportsystem är inköpt och vi håller på att konfigurera det nu. Jag hoppas att det är i drift på onsdag och då kommer vi slippa använda feedback-forumet till dessa grejer!

Senast redigerat 2007-01-14 19:02
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-01-09 22:36

Följande är ingen bugg, men det kändes onödigt att skapa en ny tråd för det.
I en annan tråd skrev Oberfunker ett inlägg som jag svarade på, och en tredje tyckte att sånt skulle postas under feedback istället, så här kommer det:

Ursprungligen av Oberfunker:

Vore för övrigt bra med ett tema med en mörkare bakgrund istället för vitt om man nu skulle kunna välja som tidigare. Bra för bländkänsliga ögon ... Risken för skallebank ökar tyvärr. Lite smågult vore nice. Vill minnas att det var lite mildare kontraster innan (på funky iaf).

Instämmer. Jag har skitsvårt att se vad jag skriver nu och orkar inte sitta mer än fem minuter i stöten. Vet faktiskt inte alls om jag klarar av att sitta här mer, får alldeles för ont i mina ögon (som är en aning känsliga)
Får ta en titt på inställningarna och se om det går att ordna via dem eller om det är helt kört.
Den tunna svarta texten smälter in i den vita bakgrunden och blir en grå smet.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2007-01-09 22:49

Hur aktiverar man sitt "Klickbackkonto" nu? När jag trycker på länken Har du aktiverat ditt Klickbackkonto ännu? så kommer jag bara tillbaka till startsidan. Använder Firefox2 på WinXP.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2007-01-10 20:38
Ursprungligen av Martin Belak:

Fixat!

/M

Gott! Men nu när jag går in på http://www.klickback.se/partners.php så det enda jag ser är siffror och bokstäver. Inga länkar till någon webbutik som det står att det ska vara.

  • Medlem
  • 2007-01-09 22:46

Håller med om att ett mer dämpat tema vore bra. Användbarhet helt enkelt, även för folk med olika synfel och andra problem med ögonen.

Kanske inte en bugg, men jag tycker att det är lite störande. Det går inte att komma tillbaka till huvudsidan för /mac genom att backa i "sökvägen" (eller vad man nu ska kalla det) längst upp i inläggen.

Nu står det t.ex.:

99.se » 99.se » Feedback » 99.se - buggrapporter

...längst upp. Klickar jag på första 99.se måste jag ju välja Mac igen för att få se forumen. Det borde väl istället se ut såhär:

99.se » Mac » 99.se » Feedback » 99.se - buggrapporter

Det stör jag mig på iallafall

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-11 08:41

Färgen på menyn hoppar konstant mellan grön och brun. Det går aldrig att gå in direkt till /mac från ett bokmärke i Safari, hoppar till 99/ då. Allt känns lite segare. Hux-flux hoppar det in ämnen från /musik och /ipod i /mac. Sunk!. Men det går väl att fixa.

Försöker man komma åt villkoren slussas man till förstasidan.

Ursprungligen av Markus Bennermo:

2007-01-11, 12:43
Försöker man komma åt villkoren slussas man till förstasidan.

Detta fel kvarstår! När kommer det att fixas?

99musik-forumet Evenemang borde ligga under Allmänna forum och inte under Nyheter. Egen musik ligger likaså lite konstigt under 99.se (medlemmarnas musik har väl inget med sajten i sig att göra?). Och Skivor och artister borde komma efter Allmänt om musik i underforumet, resten av 99musikforumen (förutom nyheter) är sorterade i bokstavsordning.

Forumsnamnen blandar stil, vissa har formen "Stor Bokstav per Ord" (Allmänt om Musik, Musikprylar Köpes/Säljes, MusikLounge) medan de flesta andra har formen "Stor bokstav i början". TM i "MusikLoungeTM" borde plockas bort.

Musiknyheter känns fel som namn, det handlar oftare om instrument-, bransch- eller medianyheter än om musik. 99musik-nyheter med eller utan bindestreck känns som ett bättre alternativ (tydligare koppling till 99.se, tydligare att det inte handlar om musik i sig, möjligen förvirrande eftersom det inte är nyheter om 99musik, fast folk verkar ju å andra sidan begripa sig på namn som TV4 Nyheter, BBC News osv).

Man får upp intressanta blandningar när man klickar på brödsmulorna: gå in på 99musik, vidare till Allmänt om musik, klicka på Allmänna forum i "99.se > Allmänna forum > Allmänt om musik" och man får upp en salig blandning av underforum (Skivor & artister, Allt om Mac, Allmänt om Musik, MacPub & lokala aktiviteter, Switcher - Byt till Mac) (och borde det inte heta MacPub & Lokala Aktiviteter för att vara konsekvent? )

Förstasidan på 99musik borde ordnas upp. Nyheten att man kan spara 33% på Indesign conference är förmodligen ointressant för 99% av 99musiks medlemmar.

Jag tycker personligen det är för mycket luft i överkant på förstasidan, men jag har överlag lite svårt för Fisher-Price/Webb2.0-design. Någon lösning för att se mer än de två senaste nyheterna vore också trevligt.

Tanke för framtiden: tydligare skillnader mellan undersajterna vore vettigt. Just nu känns det rätt opersonligt med generiskt webb2.0-utseende och när enda skillnaden mellan mac/musik/ipod är färgen och forumen som dyker upp. Inte så att man behöver lusa ner med kitschig clipart överallt, men jämför tex Apples sidor för Logic och Final Cut - det är uppenbart att det ena är ett musikprogram och att det andra är för filmredigering, men också att båda hör samma hos ett och samma bolag.

Musiker går helt enkelt igång mer på träpaneler, glödande rör och gammalmodigheter, inte på transparans, slät metall och runda knappar i vagt Apple-influerad stil.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-01-11 16:16

*Lägger min åsikt i false messiahs famn*

Något vi länge längtat efter är just att få tillbaka våran gamla framsida på 99musik, vilket jag hemskt gärna skulle göra. Låt startsidan vara något liknande gamla 99musiks framsida, låt forum leda till forumen, lägg till en egen knapp för nya inlägg bredvid dagens inlägg. Då blir jag en mycket nöjdare 99musikare

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-01-11 16:24

Och medans jag är inne på menyn; det vore otroligt mycket skönare att ha dropdownmenyer som kommer när man har musen över istället för att behöva trycka på knapparna. T.ex. forum, där man nu måste trycka och sen trycka igen. En dropdown hade varit bra mycket mer strömlinjeformat (och är enkelt att göra).

  • Medlem
  • 2007-01-11 16:55

Nu har en av våra synskadade medlemmar tagit en paus tills dess att det finns ögonvänligare färgval.

http://www.99.se/1211408-post136.html

Kan vi åtgärda det här så fort som möjligt?

Ursprungligen av jgb:

Nu har en av våra synskadade medlemmar tagit en paus tills dess att det finns ögonvänligare färgval.

http://www.99.se/1211408-post136.html

Kan vi åtgärda det här så fort som möjligt?

Ojdå... för mig som inte är insatt.. vad är ögonvänligare? Vi kör ju svart text på vit botten, just för att öka läsbarheten. Rent konkret, hur kan vi förbättra?

/M

  • Medlem
  • 2007-01-13 09:41
Ursprungligen av Martin Belak:

Ojdå... för mig som inte är insatt.. vad är ögonvänligare? Vi kör ju svart text på vit botten, just för att öka läsbarheten. Rent konkret, hur kan vi förbättra?

/M

Allt det vita gör ont i ögonen, det blir för ljust. Mindre kontrast helt enkelt. Ett tema där man mörkar ner allt det som är vitt idag.

Det finns ju rätt många varianter på synfel, det här är en. Någon dag när jag har tråkigt så skall jag kolla på forumet med ett litet program som emulerar diverse olika färgblindheter.

Lite synpunkter från mig, hoppas dom landade i rätt tråd nu...

# Ta bort ramen runt avatarerna. Lättare att personligfiera dom då mot bakgrunden.

# Gör STOOOR skillnad på i vilken del av forumet man är. Jag får dåliga nerver av t.ex mac...och färgen på en liten titelbar säger mig nada som position. Knappar och allt får gärna följa med i stilen på bakgrunden, men nu är jag besvärlig, jag vet!

# Håller helt med jgb om att få ner ljuset. Musiker trivs i skumma rökfyllda källarlokaler med diskutabel hälsostandard. Jag funderar nästan på att modifiera browsern att inte visa bilder och använda egna färger.

# Åååå vad det är segt, men jag vet ni jobbar på det.

# Byt den fula mot er kommande färganpassade version av

.

Uppdatering Fredag 12:e Januari 12.00

- Mängden supportfrågor, buggrapporter och önskemål om nya funktioner är rätt stor just nu och som ni vet har vi inte någon anställd personal utan alla jobbar frivilligt på fritiden med 99.se.

- Jag kommer sammanställa buggrapporterna i en separat lista och prioritera denna inför helgens arbete.

- Helgen närmar sig och vårt mål är att alla stora buggar ska vara lösta efter helgen (dvs 1 vecka efter lanseringen).

- Vi har köpt in ett nytt supportsystem som bättre tar hand om den här typen av lösningar där varje ärende får ett ärendenummer. Det blir mycket mer överskådligt på det sättet. Mitt mål är att det ska vara i drift efter helgen. Dyrt men vad ska man göra?

Jag vill inte att någon ska känna sig övergiven på något sätt. Vi behöver bara lite tid att dra igenom alla förfrågningar som kommit in på kort tid. Adminteamet består bara av några personer och vi har nog passerat 1000 ärenden sedan i måndags.

Trevlig helg på er alla!
(jag vet vad jag ska göra)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-01-13 00:51

Vitt mot svart är inte det optimala, det är bara vad vi är van vid från tidningar

Jag skulle hemskt gärna ha tillbaka "funky" från gamla 99musik, det var ett mycket behagligt tema. Lite gul/brun ton.

  • Medlem
  • 2007-01-13 14:27

För övrigt verkar inte min egen avatar synas direkt i nya inlägg, även om den syns i gamla inlägg i samma tråd. AJAX-problem?

Undrar varför man slår ihop FUNGERANDE forum till en kaka av ingredienser som inte smakar så bra ihop och blir totalt döbakad på kuppen.
Ser jävlar inte poängen med allt jobb i efterhand, när showen är igång. Bättre med allt sånt jobb, felsökning och provkörning innan premiär i så fall.

Jag är kanske korkad, men jag ser inte hur man kan försvara sånt inför tusentals användare.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-01-13 14:43
Ursprungligen av charliecrash:

Undrar varför man slår ihop FUNGERANDE forum till en kaka av ingredienser som inte smakar så bra ihop och blir totalt döbakad på kuppen.
Ser jävlar inte poängen med allt jobb i efterhand, när showen är igång. Bättre med allt sånt jobb, felsökning och provkörning innan premiär i så fall.

Jag är kanske korkad, men jag ser inte hur man kan försvara sånt inför tusentals användare.

Det är ganska lätt förklarat. Det är ingen stor mängd folk som jobbar med 99.se (direkt med tekniken alltså), och jag gissar att de som jobbat med övergången försökt testat och se till så att allt fungerar bra innan flytten skedde. Det är en _jäkla_ massa saker som ska klaffa, och jag är böjd att hålla med Björnström om att det gått rätt bra ändå. Det är stor skillnad på att låta 10-15 pers testa saker innan man gör den riktiga flytten, och att släppa in nästan 40.000 användare. Det finns alltid nånting som kommer att gå fel

Det går inte heller att importera allt medans de gamla forumen är igång, för då kommer det att bli två versioner av forumen som inte är kompatibla. När valet står mellan att stänga av alla forumen i en vecka för buggcheckar efter flytten, eller att släppa in alla efter 24h i ett dugligt fungerande forum med buggar som måste fixas så tycker jag att det är ett lätt val.

Hav tillförsikt, för vi kommer att jobba på att få allting på sin plats och fungera lika bra som på 99musik (förhoppningsvis kan vi få det ännu bättre)

Ursprungligen av charliecrash:

Undrar varför man slår ihop FUNGERANDE forum till en kaka av ingredienser som inte smakar så bra ihop och blir totalt döbakad på kuppen.
Ser jävlar inte poängen med allt jobb i efterhand, när showen är igång. Bättre med allt sånt jobb, felsökning och provkörning innan premiär i så fall.

Jag är kanske korkad, men jag ser inte hur man kan försvara sånt inför tusentals användare.

Precis som Arete skriver måste man se detta i rätt perspektiv. Även om vi har intäkter från annonser osv så är vi i princip en ideell verksamhet där alla admins, moderatorer, utvecklare jobbar gratis på fritiden. Övergången till 99.se har ändå kostat mig cirka 100.000 kronor inkl domännamnet, nya servrar, licenser och annat.

Vi satsar seriöst på att vara landets bästa forum för kreativa medlemmar men samtidigt måste man inse att vi är en gratissajt och vi kan inte mäta oss med servicenivåer, support, utvecklingsavdelningar som stora företag erbjuder.

Även om forumen är väldigt trevliga att besöka och innehåller enormt mycket intressant innehåll är inte sajten affärskritisk eller innebär ekonomisk förlust för våra medlemmar som exempelvis en internetbank gör.

Sammanslagningen av forumen var rätt komplicerad och allt gick inte att förutspå. Problemet med felsynkade användarkonton upptäcktes efter vi lanserat 99.se.

Arete nämner också tidspressen. Sajten var i princip klar när vi stängde ner alla 99:or för sammanslagningen och vi var offline i cirka 24 timmar innan vi var uppe igen. Visst skulle vi kunnat hållt sajterna stängda i en vecka för testning men det bedömde jag inte som vettigt.

Tycker övergången gick förvånansvärt smidigt - inom 14 dagar från övergången kommer nog alla buggar och huvuddelen av alla konton vara fixade - men jag märker att du tycker annorlunda.

Ursprungligen av charliecrash:

Undrar varför man slår ihop FUNGERANDE forum

Ur din synvinkel fungerande. Det var förstås fungerade på vissa sätt, men administrativt ett stort problem. Det fanns verkliga problem som behövde lösas.

Vinsten för användarna (att bara behöva vara registerad på ett forum) är en sida av det, men vinsten är också att administrationen och modereringen blir mycket lättare på detta sätt. Möjligheterna att växa blir mycket bättre.

Det finns bara ett begränsat antal idéella timmar att ta av från ett begränsat antal personer och vi vill utnyttja dessa timmar på bästa sätt, för att få ett bättre forum. Sammanslagningen gör forumen tillsammans som en helhet bättre, trots problem i början.

Vill man prata om misstag skulle jag hellre säga att uppdelningen i separata sajter var lite av ett misstag, såhär i efterhand. Sammanslagningen var ett sätt att reparera detta misstag. (Tankarna har funnits länge, men det var nu med 99.se som domän som det gick att förverkliga på ett sätt som vi tyckte var bra.)

Att det inte skulle bli smärtfritt visste vi redan innan (även om vi inte kunde förutse precis vilka buggar och problem som skulle uppstå), men det var värt besväret tyckte vi innan och vi tycker det nu också. Denna tråd vittnar om att det funnits mycket att göra fortfarande, men det arbetas på.

  • Medlem
  • 2007-01-13 14:31

Browser: IE6

Har jag varit i feedbackforumet så måste jag gå till /musik två gånger för att det skall bita.

1. Läs ett inlägg i feedbackforumet från en sökning på "Dagens diskussioner" i /musik
2. Man hamnar i den "gröna" forumsdelen, vilket i sig känns fel. Min kontext är /musik, inget annat
3. Klicka på /musik för att gå tillbaka dit
4. Klicka på "Dagens diskussioner"
5. Sökningen sker korrekt, men jag hamnat i den "gröna" forumsdelen igen, så söker jag igen på "Dagens diskussioner" så kommer jag få se ett annat resultat än jag vill.
6. Klicka på /musik för att gå tillbaka dit
7. Klicka på "Dagens diskussioner"

Nu är jag tillbaka i /musik på det sätt som jag vill vara.

  • Medlem
  • 2007-01-14 10:15
Ursprungligen av jgb:

Browser: IE6

Har jag varit i feedbackforumet så måste jag gå till /musik två gånger för att det skall bita.

1. Läs ett inlägg i feedbackforumet från en sökning på "Dagens diskussioner" i /musik
2. Man hamnar i den "gröna" forumsdelen, vilket i sig känns fel. Min kontext är /musik, inget annat
3. Klicka på /musik för att gå tillbaka dit
4. Klicka på "Dagens diskussioner"
5. Sökningen sker korrekt, men jag hamnat i den "gröna" forumsdelen igen, så söker jag igen på "Dagens diskussioner" så kommer jag få se ett annat resultat än jag vill.
6. Klicka på /musik för att gå tillbaka dit
7. Klicka på "Dagens diskussioner"

Nu är jag tillbaka i /musik på det sätt som jag vill vara.

Det här är samma sak även med FF.

Nedanstående bild visar ett fel, för jag förmodar att texten ska sträcka sig över hela forumdelen och inte i ett hörn.

Wow! Snabbt åtgärdat må jag säga!

Här jobbas det på ackord.

/M

Okej grabbs! Tack för uttömmande svar - jag ska hålla mig på mattan ett tag.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-01-14 01:39

99musik hade ju reklam innan den förra uppdatering, var väl bara ren "tur" att vi slapp den då förra uppdateringen gick snett.

Bevaka tråden