Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera Airport i MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Pryltokig som jag är så beställde jag en äppleTV och den nya Airport Extreme basen för att få 802.11n. Sen slog det mig att långsammare enheter bromsar nätet. Dvs min MBP 15.4 med 802.11g kort gör det hela onödigt långsamt. Kan man, om man köper ett nytt Airport Express kort, byta detta i sin MBP och därmed få ett 802.11n nätverk?

Senast redigerat 2007-01-11 20:47
  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-01-11 16:59

Har du MBP med Core 2 Duo, så är det bara en mjukvaruppdatering som krävs.

De ska komma nya drivrutiner för AE-korten eller om de redan klarar det vet jag inte, men nya APE-basstationen ska sätta ingång N funktionalliteten på de datorer som har AE-kort.
Jag hoppas du förstod vad jag menade...

Ursprungligen av Mattias Hedman:

De ska komma nya drivrutiner för AE-korten eller om de redan klarar det vet jag inte, men nya APE-basstationen ska sätta ingång N funktionalliteten på de datorer som har AE-kort.
Jag hoppas du förstod vad jag menade...

Gäller det verkligen alla Airport Express kort? Jag tolkade nog infon som att det bara gällde Core 2 Duo maskiner med AE kort. Min sak är tyvärr älde än så...

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-01-11 17:23
Ursprungligen av wwwandi:

Gäller det verkligen alla Airport Express kort? Jag tolkade nog infon som att det bara gällde Core 2 Duo maskiner med AE kort. Min sak är tyvärr älde än så...

Du ligger helt klart illa till, och förmodligen kommer du inte att kunna uppdatera ditt AE-kort!!

Du får handla igen MBP C2D är en fantastisk pryl.

Ursprungligen av tobbehj:

Du ligger helt klart illa till, och förmodligen kommer du inte att kunna uppdatera ditt AE-kort!!

Du får handla igen MBP C2D är en fantastisk pryl.

AE korten är väl utbytbara och de säljs lösa så det måste bara vara att ta fram hammaren eller annar lämpligt verktyg. En ny MBP känner jag inte för att införskaffa. Hade det kommis en ultraportabel så visst. Men inte en 15.4 till... Så glad för den är jag faktiskt inte.

På:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/61014045/wo/uzoesnrmIAVQ2vLgw6RnFZZPDVi/1.0.21.1.0.8.25.7.11.0.3

finns i alla fall 802.11b/g korten för MacBook Pro. Då tycker jag att de borde ersätta dem med 802.11b/g/n korten. Eller?

Ursprungligen av wwwandi:

På:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/61014045/wo/uzoesnrmIAVQ2vLgw6RnFZZPDVi/1.0.21.1.0.8.25.7.11.0.3

finns i alla fall 802.11b/g korten för MacBook Pro. Då tycker jag att de borde ersätta dem med 802.11b/g/n korten. Eller?

Tyvärr går det inte att länka till Applestore på det sättet.

Vilket kort är det du syftar på? Såvitt jag vet finns inget löst kort från Apple att köpa för att montera i MacBook Pro. MBP har aldrig gått att köpa utan kort så det känns inte troligt att det skulle finnas ett b/g kort att köpa löst. Du lär aldrig kunna köpa en b/g/n-kort att sätta i heller.

Bytte namn på tråden och flyttade den till rätt forum

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-11 22:00

Blir det verkligen nån prestandaökning med nya 802.11n tillsammans med MBP C2D?

Saxat från Apple: 802.11n adds technology called multiple-input multiple-output (MIMO), a signal processing and smart antenna technique for transmitting multiple data streams through multiple antennas. The result? Up to five times the performance and up to twice the range compared to the earlier 802.11g standard.

Sitter det verkligen flera antenner i C2D'n? Det verkar ju vara en förutsättning för att kunna köra snabbare än med gamla 802.11g-standarden.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-01-12 12:44

http://www.appleinsider.com/article.php?id=2189

Det går iaf tre stycken atennkablar från kortet

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-01-12 14:06
Ursprungligen av bolle:

http://www.appleinsider.com/article.php?id=2189

Det går iaf tre stycken atennkablar från kortet

Det är skillnad på den äldre MacBok Pro med Core Duo och den nya med Core 2 Duo. Den senare har ett 802.11n-kort inbyggt. Sen försnämnda har det inte. Wlan-kortet var en av de saker som byttes ut samtidigt som processorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-17 09:02

alltså så borde det inte vara omöjligt att slänga in ett sådant kort.. gäller samma sak med imacen?!? Hur är det med drivisar och sånt.. skulle en operation bara vara att trycka in kortet ochs en rocka på? eller skall d hackas?

1
Bevaka tråden