Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tycker ni om Mac Office 2008?

Tråden skapades och har fått 214 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad har ni för åsikter om utseendet på kommande Officepaketet? Skärmdumpar kan hittas exempelvis hos Ars Technica.

OMG... bloatware kallas det...
Ursäkta mig men jag kunde inte låta bli.
Halva skärmen tas upp av GUI är det bra det?

Det där ser ut att bli ganska "klumpigt". De där grå ytorna vid sidan om Word-dokumenet ser man aldrig i Word 2004 och äldre då verktygen är separerade från dokumentfönstren. Det ska bli intressant att prova, men av bilderna att döma känns det inte direkt lockande.

Nej får verkligen hoppas att de grå ytorna försvinner så vi får flytande fönster som vi är vana. Annars ser det ju ut som på en PC :rolleyes:

Senast redigerat 2007-01-11 06:49

Dom kanske räknar med att alla har 24" skärm 2008 ?

Mer bilder hos AppleInsider

Jag trodde den skulle heta Office 2007 så jag blev väldigt förvånad när jag såg trådnamnet! Det knepiga för Microsoft är att hitta på nya vettiga funktioner som man är beredd att betala för.

Jag använder oftare textredigeraren i OS X än Word nuförtiden - det säger väl något?

Ursprungligen av Björnström:

Jag trodde den skulle heta Office 2007 så jag blev väldigt förvånad när jag såg trådnamnet!

Jag tror att det är så att de inte vill ha samma namn som Windowsversionen för att undvika missförstånd och tydliggöra att det är två helt separata paket.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-01-21 11:15
Ursprungligen av Björnström:

Jag trodde den skulle heta Office 2007 så jag blev väldigt förvånad när jag såg trådnamnet!

Office 97 för Windows hette Windows 98 till Mac. Office 2000 för Windows hette 2001 för Mac. Office 2003 för Windows hette 2004 för Mac...

Ursprungligen av hugin:

Office 97 för Windows hette Windows 98 till Mac. Office 2000 för Windows hette 2001 för Mac. Office 2003 för Windows hette 2004 för Mac...

Jo, men skillnaden är att Office 98 släpptes just 98; Office 2004 släpptes 2004.

Office 2008 släpps dock 2007, därav förvirringen, precis som med Office 2001 som släpptes 2000.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-01-21 12:52

Månne införs rentav kringla-< för att skifta mellan öppna fönster i Officeprogrammen.........

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-01-21 15:21
Ursprungligen av Le:

Månne införs rentav kringla-< för att skifta mellan öppna fönster i Officeprogrammen.........

Ja, det är väl det minsta man kan begära. Jag har väntat i över två år på att de ska uppdatera 2004 så att det funkar...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-02-02 14:17
Ursprungligen av hugin:

Ja, det är väl det minsta man kan begära. Jag har väntat i över två år på att de ska uppdatera 2004 så att det funkar...

Men det fungerar väl å andra sidan inte på Firefox heller.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-02-03 17:05
Ursprungligen av Le:

Men det fungerar väl å andra sidan inte på Firefox heller.

1. Jo, det funkar i Firefox.

2. Om det inte hade funkat hade det inte varit hela världen, eftersom man bara kör 1 fönster i Firefox, tack vare flikarna.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-02-03 19:06
Ursprungligen av hugin:

1. Jo, det funkar i Firefox.

Inte för mig iaf.

Undra varför de ska va så svårt för dom att förstå att man inte vill ha halva skärmen i höjdled täckt av olika toolbars man aldrig använder.

Ursprungligen av Johan S:

Undra varför de ska va så svårt för dom att förstå att man inte vill ha halva skärmen i höjdled täckt av olika toolbars man aldrig använder.

Du kan stänga av verktygsfälten om du inte vill ha dem.

Ursprungligen av Björn Leander:

Du kan stänga av verktygsfälten om du inte vill ha dem.

Tack. Behövs sådana kommentarer ibland. Folk klagar onaturligt mycket på Office, bara för att det är Microsoft. Och för att det är extremt overkill för 90% av alla användare (som i Björnströms fall, vad det verkar).

Men då jag senaste halvåret använt Word till att skriva en rapport på ca. 100 sidor inser jag att det inte är ett skitprogram. Word är inte för de som bara skriver en sida här och en sida där. För dem finns Pages. Om man däremot vill hålla reda på gigantiska dokument, och ha bra möjligheter till att omorganisera dem, hålla koll på referenser (med Endnote) och figurer, så är Word ypperligt. För att inte tala om Excel, Microsofts bästa program ngonisn.

Håller med om höjdledsproblemet, speciellt när man som jag ofta sitter vid en 12"-skärm.

Den där "My Day"-appen ser för jävlig ut, widgets hör hemma i dashboard.

Apropå gränsnittet; grå ytor är inte bara av ondo. Ska man koncentrera sig på sin text kan det vara skönt att skippa sin fina bakgrundsbild. Och de där tabbarna som tar upp en jävla massa plats syns bara när de används. Dvs. när man ändå är där och rotar.

Ursprungligen av Leftrustle:

Apropå gränsnittet; grå ytor är inte bara av ondo. Ska man koncentrera sig på sin text kan det vara skönt att skippa sin fina bakgrundsbild. Och de där tabbarna som tar upp en jävla massa plats syns bara när de används. Dvs. när man ändå är där och rotar.

Jag håller med att flera av Officeprogrammen har många användbara finesser och är för sitt ändamål extremt kraftfulla.
Men vad det gäller den grå bakgrunden så blir den i vägen om man ska hoppa mellan flera dokument och klippa o klistra. Om man nu inte har 23"s skärm förståss.
Jag irriterar mig alltid på den när jag använder PC:n här hemma.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Jag håller med att flera av Officeprogrammen har många användbara finesser och är för sitt ändamål extremt kraftfulla.
Men vad det gäller den grå bakgrunden så blir den i vägen om man ska hoppa mellan flera dokument och klippa o klistra. Om man nu inte har 23"s skärm förståss.
Jag irriterar mig alltid på den när jag använder PC:n här hemma.

Exposé funkar fint för mig Svårt på PC:n i skolan bara...

Bild på gränsnittet utan tabbarna nedfällda: http://images.appleinsider.com/events/mw07/ms-office-2008-mw-2.jpg

I nya PC-versionen finns det möjlighet att välja storlek på knapparna och modifiera hur mycket av GUI som ska synas. Man har dessutom helskärmsläge utan knappar. Det kommer säkert att vara möjligt i MAC-versionen också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-11 22:07

Om man gör sökningar i Excel 2004 tvingas man trycka på Escape eller klicka på Stäng i sökfönstret innan man kan redigera kalkylarket igen. Mycket, mycket dumt. Hoppas att det är åtgärdat i nästa version och att Microsoft koncenterar sig på att förenkla funktionerna och inte, som det verkar, skapar ännu ett monster till gränssnitt.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-01-11 22:15

Jag saknar gamla hederliga Wod 5.1 - det var grejer det!

Det vore väl bättre om MS inte släpper Office till Mac över huvud taget?

Skämt å sido, jag är övertygad om att Office 2008 till macen kommer innehålla i princip samma alternativ som 2007 till windows. I menyn finns en liten rad som heter "Minimera menyfältsområdet" vilket gör att tex. Word ser jäkligt clean ut.

jag välkomnar office2k8... ser ut att bli ett rejält lyft... för alla andra finns pages... så håll tillgodo (iofs kör jag ju openoffice men aja... för alla som vill ha office finns det hehe).

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-01-21 11:21

Det är verkligen sorgligt att se att deras GUI anno 2007 inte är anpassad för widescreen, utan istället bygger på höjden. Med alla verktygsrader och annat framme kommer man väl lagom se första raden i ett dokument, medan man har hur gott som helst om plats på sidorna.

Jag hoppas att de kommer sansa sig innan det är dags för release och göra ett widescreenalternativ också. Annars för man väl damma av sin gamla Portrait Display man har i källaren...

Nåja. Jag har ju inte direkt tänkt köpa MS Office iaf. NeoOffice/OpenOffice duger gott.

Bevaka tråden