Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport + PC

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-01-10 19:31

Tjenare!

har sedan ett tag tillbaka haft trådlöst internet med hjälp av en Airport Express och min MacBook Pro 17". det gick relativt snabbt och enkelt och fungerar hur bra som helst (förutom hastigheten på nerladdning, men vad jag har hört så har Adium usel filöverings-protokol eller något sådant)

iallafall, jag bestämde mig tidigare idag att jag vill (och behöver) ha internet-tillgång på min PC också, och efter ett bra antal timmar nu lyckas jag inte få det att fungera.

PC'n klagar på att den "inte kan erhålla en giltig nätverksadress från nätverket" och kör på 169.254.240.250 (eget IP alltså) istället för det 192.160.1.3 jag vill att det ska köra - och ändrar jag detta manuellt fungerar det inte iallafall.
vid en ipconfig /release och /renew klagar den på att den inte kommer åt DHCP.

jag har testat bl.a. att stänga av alla datorer, dragit ur alla sladdar och låtit ligga i över en timma, men ingen skillnad - har dessutom kört "net stop "DCHP Client"" och sen start, utan framsteg.

vad kan jag göra? varför skickar inte Airporten en IP till PC'n? var kommer jag åt DCHP på airporten?

testat så många inställningar m.m att jag spyr snart

Rätta mig gärna om jag har fel... men visst har AIRPORT EXPRESSEN ingen dhcp i sig... du behöver ha en trådlös router....

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-01-10 22:51

jodå, det har den (http://www.apple.com/se/airportexpress/specs.html)

någon annan som har en teori?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-01-10 23:37

Vad har du för indikationer på att du har kontakt med basstationen? Kan du köra någon klient eller manager på PC:n för att utläsa om du har hittat basstationen?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-01-11 10:55

uppdatering:

lyckats lösa problemet genom tips på ett annat forum.
var så att windows inte hittade/ställde in rätt kryptering (WEP) utan körde något Open --> TKIP, så fick hoppa in bland flikar m.m och ändra det där manuellt. Sedan ställa om Airporten till WEP 40-bitars då XP/Netgear inte klarade av högre (Macen/Airporten körde jag 140-bitars) samt ändra lösenordet då Windows krävde ett exakt antal bokstäver (medan det var helt fritt vad lösenordet skulle vara på Airporten/Macen)

1
Bevaka tråden