Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför ska jag välja Airport?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har (för tillfället) en dator hemma. Till den har jag ett trådlöst "nätverk" från en gammal 802.11b-Netgear-router från Bredbandsbolag-uttaget i hallen till iMacen i sovrummet. Det enda skälet till att jag kör trådlöst är för att slippa dra kablar genom hela lägenheten.

När jag nyligen köpte en ny imac har jag funderat på att skaffa ett snabbare trådlöst nätverk. Jag har trots allt 100MBit i bredbandsuttaget och det är ju synd att inte utnyttja det. Frågan är då vad skillnaden rent praktiskt är mellan
alt. 1: Köpa en "3com 3CRWE100" för 299 kronor http://computercity.se/index.aspx?identifier=SE91243
alt 2: Köpa en ny Airport Extreme-station för 1695 kronor.

Eftersom jag har en ny imac (c2d 2.16, 20") så har jag förstått att 802.11n ska finnas i, vilket förstås borde göra att det går snabbare, men blir det någon skillnad i praktiken. Finns det några andra skillnader som skulle vara värda en prisskillnad på över 1000 kronor?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-10 18:24

Airporten kan du administrera med Apples "Airport administartörsverktyg" som är hyfsat smidigt. Den har väl även USB-uttag för skrivardelning om jag minns rätt.

Om pengarna spelar roll så köp 3com-routern.

Ursprungligen av rhesus:

Airporten kan du administrera med Apples "Airport administartörsverktyg" som är hyfsat smidigt. Den har väl även USB-uttag för skrivardelning om jag minns rätt.

Om pengarna spelar roll så köp 3com-routern.

Min nuvarande router har jag "administrerat" en enda gång när jag köpte den. Kan säkert vara ett argument om man har fler maskiner på nätverket men för mig som har det enbart istället för en (1) sladd från väggen genom lägenheten till datorn känns det inte så viktigt.

USB-uttaget kan även användas för en extern hårddisk. Bra när utrymmet i din iMac börjar ta slut och man inte vill ha en ful klump med sladd på skrivbordet.

3com hade väl inte 802.11n heller? Bara g

Ursprungligen av johan_fbg:

USB-uttaget kan även användas för en extern hårddisk. Bra när utrymmet i din iMac börjar ta slut och man inte vill ha en ful klump med sladd på skrivbordet.

3com hade väl inte 802.11n heller? Bara g

Frågan är ju då om en eventuell kommande ful klumpförsedd sladd och den eventuella nyttan av n jämfört med g är värd en extra tusenlapp.

Ursprungligen av hallgren:

Frågan är ju då om en eventuell kommande ful klumpförsedd sladd och den eventuella nyttan av n jämfört med g är värd en extra tusenlapp.

Lite off-topic men det beror kanske på var man placerar sin iMac. Står den i ett arbetsrum kanske det inte är värt det men står den på en framträdande plats i vardagsrummet kanske det kan vara värt en tusenlapp att det ser snyggt ut.

Jo, det förstås. Min står dock inte så synligt.
Jag går nog och köper 3com-burken imorgon om inget oförutsett inträffar.
Tack för svaren.

1
Bevaka tråden