Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den ultimata ryggsäcken till MBP

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-12-19 17:51

Det känns som om jag hela tiden köper datorväskor... Har en Knomo Wellington som efter ett halvårsbruk har gått sönder (ena handtaget är nästa lös) vilket vittnar om relativt kass kvalitet (får se om de tar emot min reklamation) och en Timbuk2 Outta-någonting som inte var så praktisk som jag hade trott. Nu är jag alltså på jakt efter en ny ryggsäck som kan:

1. Inrymma en MBP 15" och som har en egen ficka för datorn så att den sitter fast och inte åker löst om jag skulle få spring i benen helt plötsligt
2. Har utrymme för böcker och gärna gymkläder
3. Gärna en god ergonomi
4. Vattentät
5. Grymt snygg
6. Pris: max 2000:-

Jag har tittat på Macotekets utbud men är inte hittat något som faller mig i smaken. Tacksam således för tips och länkar!

  • Oregistrerad
  • 2006-12-19 18:31

Kolla mitt inlägg i den här tråden: http://www.99mac.se/kringutrustning/106799-alternativ-vaeska-till-mbp.html

Jag har haft min Boblbee ryggsäck till tre bärbara datorer och den blir bara bättre och bättre. Har kasat 100 meter på asfalt när jag kraschat med MC:n men inte en skråma på datorn. Så jag kan verkligen rekomendera den.
Sen kan man byta skal lite då och då när man känner för det. Har föresten tre st för olika tillfällen. En för dagligt användande, en för jakt( i kamuflage givetvis) samt en med special inredning för att kunna ha lite större saker i när jag kör MC.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-19 18:45
Ursprungligen av mola:

Kolla mitt inlägg i den här tråden: http://www.99mac.se/kringutrustning/106799-alternativ-vaeska-till-mbp.html

Jag har haft min Boblbee ryggsäck till tre bärbara datorer och den blir bara bättre och bättre. Har kasat 100 meter på asfalt när jag kraschat med MC:n men inte en skråma på datorn. Så jag kan verkligen rekomendera den.
Sen kan man byta skal lite då och då när man känner för det. Har föresten tre st för olika tillfällen. En för dagligt användande, en för jakt( i kamuflage givetvis) samt en med special inredning för att kunna ha lite större saker i när jag kör MC.

Varför har du MBP med dig när du är på jakt??? Vad jagar du egentligen?

Boblbee har jag kollat upp men vet inte riktigt vad den står rent imagemässigt. Någon påstod att det var yuppiesäcken no.1 för ett antal år sedan och då föll intresset av någon anledning... Sedan verkar det vara lite bökigt att köpa den...

  • Oregistrerad
  • 2006-12-19 20:10

Med några extra webbkamror och några fjärrstyrda bössor så blir allt mycket lättare.;)

Ett kort ögonblick var Boblbee det hetaste som fans i designsverige, tror det var runt 94/95 och så hade ju Jonas Birgersson en när Framfab var på topp. Var med i ett antal stora Hollywood-produktioner sent 90-tal och i början av 2000-talet.

Dock så är Boblbee enormt stort i Asien. Har blivit överröst med kommentarer och frågor när jag rest runt där och gjorde jättesuccé när jag hade med mig några test-tillverkade uddamodeller till Malaysia.

Men en Yuppiesäck har det nog aldrig varit så oroa dig inte för det. Det är väl den vanliga svenska avundsjukan som slått till. "Du ska fan inte tro du är nått bara....."

Kan hålla med när det gäller köp, då Sverige inte är en prioriterad marknad för Boblbee. Själv brukar jag köra förbi fabriksförsäljningen i Malmö där det går att hitta helt fantastiska skal o annat att köpa. Det bästa är att man kan köpa ryggsäcken i "bitar" där och få den precis som man vill.
Och där finns en massa skumma tillbehör som dom tagit fram för bland annat den Japanska marknaden.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-19 21:19

Det finns inget URL till fabriksförsäljningen eller möjligtvis ett telefonnummer? Jag antar att de säljer enbart på plats? Synd. Återförsäljare i Stockholmstrakten?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-19 22:20
Ursprungligen av hkim:

Det finns inget URL till fabriksförsäljningen eller möjligtvis ett telefonnummer? Jag antar att de säljer enbart på plats? Synd. Återförsäljare i Stockholmstrakten?

Tyvärr så har de en fullständigt värdelös hemsida, Boblbee alltså, och fabriksförsäljningen håller till i källaren i Malmö och skall nog inte synas så mycket.
Men ring till dem och hör vad som kan ordnas, de brukar vara väldigt trevliga att ha och göra med.

Boblbee AB
Vinterg. 12
211 20 MALMÖ
040-668 05 60

  • Oregistrerad
  • 2006-12-20 11:57
Ursprungligen av mola:

Tyvärr så har de en fullständigt värdelös hemsida, Boblbee alltså, och fabriksförsäljningen håller till i källaren i Malmö och skall nog inte synas så mycket.
Men ring till dem och hör vad som kan ordnas, de brukar vara väldigt trevliga att ha och göra med.

Boblbee AB
Vinterg. 12
211 20 MALMÖ
040-668 05 60

Tack för tipset! Förresten, vet du om man kan få tag i bilder på hur innanmätet ser ut på Boblbees ryggsäckar? Jag tycker att 20-25 l verkar vara minsta i laget och undrar verkligen om jag kan pula ner dator + tränningskläder + skor + diverse papper.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-20 12:34

Själv har jag inga problem att få ner det du räknar upp men då sätter jag träningsskorna på utsidan. Stoppar dem i en påse som spänns fast i svackan på skalet. Där brukar även svettiga träningskläder få åka hem. Med hjälp av en extra insats så får du en mapp att ha papper mm i som lätt kan tas ut och stoppas ner utan att annat behöver flyttas. Datorn stoppas lätt ner i ett fack närmast ryggen.
Det lättaste är nog att hitta en återförsäljare och gå dit och kolla.
Den japanska hemsidan har lite mer bilder än deras andra. http://www.boblbee.co.jp
Men det är ju lite svårare att förstå språket.

Själv skaffade jag min första Boblbee efter att ha halkat och ramlat på rygg med en lånad digitalkamera i ryggsäcken. Den blev fullständigt förstörd och då det var 1995 så kostade kameran en hel del. Fick då tips om Boblbee och körde förbi Torekov där de då höll till och inhandlade min första hårda ryggsäck. Dock började jag inte använda den så mycket förrän jag skaffade mig MC och min första iBook. Efterhand så har jag byggt om, köpt nytt och hållt på och nu använder jag min ryggsäck dagligen samt använder Boblbee-ryggsäckar till olika projekt där man behöver bärbara saker. Glasfiberskalet är nämligen väldigt bra att sätta fast saker i och det är lätt att bearbeta och bygga om.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-12-21 15:36

Jag diggar Booqs väskor. Själv har jag en boa xm som min macbook pro 15 kan vila skönt och stadigt i. Otroligt skön att bära på ryggen. Träningskläder kan man nog få ner.. Dock kan skorna bli ett problem. Facken är ganska tighta, men jag får ner både matlåda och diverse andra halvskryamade grejer i mellanfacket. Dock finns ju nu även "python" som verkar lite rymligare.

http://booqbags.com/s.nl/sc.11/.f

Jag beställde den från tyskland vilket gick helt smärtfritt. Hade den efter en knapp vecka.

Kan tillägga att bilderna inte är helt rättvisa. Iaf min väska är betydligt svartare än de grådassiga bilder dom har.. Eller är det en nyare modell?
Finns det intresse så kan jag lägga upp ett par bilder på min.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-21 16:44
Ursprungligen av Hallon:

Jag diggar Booqs väskor. Själv har jag en boa xm som min macbook pro 15 kan vila skönt och stadigt i. Otroligt skön att bära på ryggen. Träningskläder kan man nog få ner.. Dock kan skorna bli ett problem. Facken är ganska tighta, men jag får ner både matlåda och diverse andra halvskryamade grejer i mellanfacket. Dock finns ju nu även "python" som verkar lite rymligare.

http://booqbags.com/s.nl/sc.11/.f

Jag beställde den från tyskland vilket gick helt smärtfritt. Hade den efter en knapp vecka.

Kan tillägga att bilderna inte är helt rättvisa. Iaf min väska är betydligt svartare än de grådassiga bilder dom har.. Eller är det en nyare modell?
Finns det intresse så kan jag lägga upp ett par bilder på min.

Python verkar vara schysst men jag undrar hur stor mellanfacket egentligen är? Yttermåtten är ju imponerande men av vad jag kan se på bilderna har alla dessa små fickor ganska mycket plats...

Finns det verkligen ingen svensk återförsäljare till Booqs väskor?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-12-22 10:51
Ursprungligen av hkim:

Python verkar vara schysst men jag undrar hur stor mellanfacket egentligen är? Yttermåtten är ju imponerande men av vad jag kan se på bilderna har alla dessa små fickor ganska mycket plats...

Finns det verkligen ingen svensk återförsäljare till Booqs väskor?

Inte vad jag vet. Dock var det ett år sedan jag köpte min. Du får googla lite

  • Oregistrerad
  • 2006-12-22 12:37

Sammanställning av aktuella alternativ (rymliga ryggsäckar)

Eftersom det ibland ställs krav på att det skrivs onödiga inlägg (vilken frågan om ultimata ryggsäcken kanske är ett exempel på eftersom den har ställts så många gånger) så försöker jag ge en liten sammanställning av de ryggsäckar som nu finns på marknaden och som jag tycker verkar vettiga. Fyller på allt eftersom.

Boblbee Megalopolis Executive

Enligt vissa en helt oförstörbar ryggsäck. Ser läcker ut och ger bra skydd, inte bara för saker inuti, utan även för ryggen. Många tillbehör att köpa till. Passar kanske framför allt om man inte har alltför mycket att bära med sig.

Mått: 56x30x15 cm. Vikt: 1900 gram. Volym: 20-25 liter.
Pris: ca 1500:-

Samsonite X+ Laptop Backpack Large

Produktbeskrivningen lovar mycket "häftigaste", "bästa" osv. men den ser onekligen bra ut för att komma från en så traditionell tillverkare som Samsonite. Jag har för mig att de har anlitat ett externt designföretag för just denna produktlinjen. Tre fack, varav ett separat (längst in mot ryggen) för datorn. En löstagbar foderficka till datorn medföljer. Mellanfacket inrymmer en separat pappersficka som kan tas ut för större utrymme. Regnskydd finns gömt i en underficka, något som kan vara praktiskt. Midjebälte för stabilisering ingår som standard, vilket kan vara bra t.ex. när man springer med ryggsäcken.

Mått: 450x400x200mm. Vikt: ?

Pris: ca 1400:-

Booq Python XM

Ofta nämnd som en av de mest välbyggda ryggsäckarna för datorbruk. Amerikansk tillverkar som dock inte verkar ha någon svensk leverantör. Färgskalan går genomgående i svart/grått. Om det är snyggt eller inte beror nog på personlig preferens. Den aktuella modellen har föredömligt många fickor men det är svårt att avgöra hur stort utrymme man har för andra saker än datortillbehör. Tillverkaren lovar dock:
"In terms of capacity, Python is hard to beat: You'll have room for a stack of books 4" high, a complete set of clothes with shoes, large document folders and shipping envelopes, water bottles, camera with lens, plus your complete set of typical laptop accessories like cables, mouse, power adapter and more."

Mått: 432x330x178mm. Vikt: 1,92 kg.

Pris: 168€ (vid köp från Tyskland exkl. transportavgifter)

  • Oregistrerad
  • 2006-12-19 20:35

Tjabba!!

Här har du den.. Har själv denna till min PB 12".

/Joakim

  • Oregistrerad
  • 2006-12-19 20:43
Ursprungligen av Margell:

Tjabba!!

Här har du den.. Har själv denna till min PB 12".

/Joakim

Hur är det med måtten? Bilder på innanmätet?

Ursprungligen av Margell:

Tjabba!!

Här har du den.. Har själv denna till min PB 12".

/Joakim

Tjing..du vad är det för bärsystem på den där ryggan är det springsteel med öppning baktill som på Lofoten och narvik? hur är den uppbyggd är det styv botten eller smalnar den av mot ryggen..är det mycket plats i den invändigt?

Funderar på att köpa en o bygga om till fotoryggsäck, var inställd på norröna Lofoten först men den var lite väl plottrig och gillade inte att det bara var snörning uppe vid topplocket..denna kanske är bättre..

  • Oregistrerad
  • 2006-12-20 11:04

Vad sägs om följande:

Direktlänk: https://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010093996

Verkar ju ganska schysst. Någon som har testat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-19 21:57

Denna kanske kan vara något: http://www.crumpler.se/?page=details&product=WS-003&view=4

Såg den i en annan tråd här och blev lite sugen på den själv...

  • Oregistrerad
  • 2006-12-23 12:52

Delsey expanderbar datorryggsäck 790:-
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=76408&sid=1004091&SpaceCode=SectionRow1Left

Finns på Netonnet, Grym väska, av någon anledning köpte mamma en sådan till mig.

Jag har burit många ryggsäckar i mina dar, och detta är skönare en vad försvaret har
Gel i bärrämmarna, vattentät och stryktålig.
Separat datorfack (MBP+strömkabel)
Stort, expanderbart fack, (pärmar etc får plats)
Ser inte ut som datorsäck!
Hårt yttreskal, som gör att ryggsäcken ligger säkert!

några nackdelar,
Även om den är liten är den gigantisk, hur många gånger har jag inte tappat bort något i något av facken (de är STORA) som tur är finns det massor av småfack.
Mina katter älskar att ligga på den, de välter och använder den som klösmatta.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-12-23 19:53

Jag använder en Haglöfs Tight tillsammans med en bra sleeve till min MBP, för mig fungerar det riktigt bra. Snygg, vattentät, plats för kollegieblock och böcker och sitter bra på ryggen. Den har dock inte något fäste för datorn som du hade som krav så det kanske inte fungerar för dig?

En stor fördel för mig är att det inte syns att man springer omkring med en dyr dator.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-27 12:14

Nu har jag beställt Samsonite X+ från Dustin. Funderade länge på Booq men jag är lite kluven inför designen (sidofickorna är inte snygga) och det där oskicket att sätta små Booq-tags överallt på ryggsäcken. Dessutom blir det ju lättare att returnera Samsonite än Booq som jag tydligen måste köpa från Tyskland.

Vi får se om jag gjorde ett schysst köp.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-29 12:36

Recension av Samsonite X+ Laptop Backpack L

Recension av Samsonite X+ Laptop Backpack L

Så var ytterligare en väska inköp till min kära (och krånglande) MBP. Efter att Knomo Wellitons handtag givit sig vika efter blott ett halvår hade jag bara en otymplig och ganska opraktisk Timbukt2 Outtawhack väska till förfogande. Den väskan gör mig galen eftersom den trots sin fysiska storlek inte rymmer så värst mycket, mycket beroende på dess ambition att stå på så många ben som möjligt (messengerbag, portfölj och en ryggsäck). Blixtlåset för datorfacket sluter inte heller tätt något som får en att tänka sig för innan man går ut i regnet med den väskan. De kravspecifikationer jag hade var denna gång följande:

1. Ryggsäck
2. Snygg
3. Rymma minst 30 l
4. Stabil förankring av datorn så att man kan jobba fram & tillbaka till jobbet (dryga milen)
5. Regnskydd (antingen som standard eller tillbehör)
6. Max 2000:-

Valet föll till slut på Samsonite X+ Laptop Backpack L för 1355:- hos Dustinhome.

Fakta
Design
Samsonite är som bekant ett välkänt märke för reseaccessoarer, men kanske inte så välkänt för att stå i frontlinjen vad gäller design. Deras nya X+ Outdoor Collection har dock designats av MAXIMALdesign http://www.maximaldesign.com/index.html i Belgien och i mitt tycke så har de lyckats producera en stilren och praktisk produktlinje. Förutom den recencerade ryggsäcken ingår även följande produkter:

För mig var t.ex. Crumpler och Booq inte ett egentligt alternativ eftersom de är så tätt associerade med att tillverka datorväskor. Crumpler har nu blivit ett så stort märke så att man direkt förknippar deras logo med dyr dator/kamerautrustning. Booq är kanske inte lika välkänt men det är bara att kasta ett öga på designen så ser man ju att det är en väska för en teknikorienterad person. Fördelen med Samsonite X+ är att den i stort sett ser ut som vilken ryggsäck som helst.

Färgalternativ
Färgalternativen är Black (egentligen rött/gråsvart) och Orange (brandgult/gråsvart)

Mått
Ytter: 450x400x200mm
Datorfack (löstagbart): 350x280x40mm
Pappersfack (löstagbart): 400x310x50mm
(Datorfack + Pappersfack inryms i den bakre fickan. Pappersfacket är av något formgjutet material och hålls fast i botten på ryggsäcken genom kardborreband. Datorfacket hängs upp i två spännen så det är fixerat under transport)
Tillbehörfack: 350x280x40mm
Under ytterfack: 230x100x150mm
Övre ytterfack: 250x240x20mm

Material
Mix av 420D Nylon Oxford Ribstop, 600D Polyester och 840D Armoured Nylon (även ofta kallad för Ballistic Nylon. Den kommer i någon av följande versioner: 840D, 1050D, 1260D, and 1680D).

Garanti
3 års begränsad garanti. I det medföljande garantihäftet finns telefonnummer dit man kan vända sig med supportfrågor. Jämfört med Crumpler och Booq erbjuder Samsonite inte en lika lång garanti men tillgängligheten är förmodligen bättre här i Sverige. En faktor som talar emot Booq är att de inte har en svensk generalagent. Vid ev reklamation behöver man alltså skicka tillbaka väskan till Tyskland vilket genererar ett merarbete som man egentligen inte behöver. Jag vet utifrån erfarenheterna med Knomo att det är bra bökigt...

I genomskärning

(Klicka här för en större bild. Bild hämtad från Communica som t.ex. säljer denna ryggsäck.)

Första intryck

Utrymmen
Ryggsäcken har totalt 4 fickor. 2 större och 2 mindre på framsidan. Den bakre fickan närmast ryggen inrymmer datorfacket, pappersfacket och har också en innerficka längs in mot ryggstödet. Med både pappersfacket och datorfacket finns det dock inte så mycket mer utrymme att lägga in saker. Pappersfackets utformning bidrar till att hålla ordning på papprena men den utsvängda designen (som är till för att skydda för oönskat tryck mot datorfacket) sväljer en hel del volym. Plockar man bort pappersfacket finns det dock mera utrymme.

Datorfacket är av mer rudimentär karaktär och inte alls så förtroendeingivande som Crumplers. Runt om ger det nog ett fullgott skydd men bottenkanten har nästan ingen stoppning alls. Nu hänger ju datorfacket via två fästen och är på så sätt fixerad även om man skulle tappa ryggsäcken i marken. En smart lösning och någonting som bör borga för god säkerhet. Mycket bättre lösning än att ha två kardborreband som fäster datorn mot ryggstödet. Det är svårt att avgöra hur Samsonite står sig i jämförelse med Crumpler. Crumpler bör dock vara mer ombonad men det behöver dock inte vara detsamma som att Samsonite X+ skulle erbjuda mindre skydd.

Tillbehörsfacket hänger egentligen samman med det undre facket. Det finns ett blixlås som man kan öppna mellan dessa facken om det är så att man vill få in så mycket som möjligt. Tillbehörsfacket har fem småfickor på bak- och framsidan. Jämfört med Crumpler och framför allt Booq erbjuder alltså Samsonite inte samma organisationsmöjligheter. Det är väl kanske mer en fråga om personliga preferenser och behov. För mina behov duger Samsonite gott eftersom jag här kan få in träningsskor, träningskläder och lite annat smått och gott.

Framsidan domineras av ett ytterfack (under den röda delen med Samsoniteloggan på), ett nät över ytterfacket, två sidofickor för t.ex. vattenflaskor och ett mindre underfack. Ytterfacket rymmer faktiskt förvånsvärt mycket men kan ej förslutas. Den röda delen fungerar som ett lock, men vid häftiga turer kan det nog finnas en risk att saker och ting far sin väg. Underfacket är perfekt för biljetter, nycklar o.dyl., men det hade varit bra med någon form av nyckelhängare.

Längst under på ryggsäcken finns en liten ficka med ett regnskydd som lätt och enkelt kan dras på ryggsäcken. Oavsett vad tillverkarna lovar så brukar blixtlåsen vara en svaghetslänk. Jag föredrar definitivt ett regnskydd av den variant som Samsonite erbjuder även om materialet är vattenavstötande osv.

Ergonomi
När det gäller ryggsäckar är ergonomi A och O. En sak jag verkligen hatar med ryggsäckar är när ryggstödet ligger så tätt mot ryggen så att det blir noll luftcirkluation. Resultatet är att skjortor och tröjor blir oönskade uppsamlingsplatser för transpiration. Samsonites lösning med ett nät över ryggstödet och på spännena verkar vara en mycket bra lösning. Än så länge har det fungerat perfekt.

Ryggsäcken sitter ganska högt uppe på ryggen. Jämfört med min Haglöf Tight (mellanmodellen) så känns den kortare i ryggen. Den sitter dock betydligt skönare på ryggen och även om spännena inte är så tjocka som hos Crumpler så finns det ingen antydning till att de skär in i huden som de kan göra på vissa märken. Ryggsäcken sitter stadigt på ryggen och med midjebältet på så går det mycket väl att springa med ryggsäcken. Även med en fullastad ryggsäck känns det bra att ha ryggsäcken på, vilket talar för en god viktfördelning. Som med alla ryggsäckar bör man dock anpassa valet av modell utifrån kroppslängden.

Summering

+
Design (snygg, skriker inte "här är en dator för massor med pengar", praktisk)
Slitstarkt material (från vad tillverkaren lovar)
Ergonomi (sitter som smäck på ryggen)
Datorfacket sitter uppspänt på två spännen inne ryggsäcken
Pappersfacket skyddar mot oönskat tryck från övrigt innehåll mot datorfacket
Regnskydd
3 års garanti med god tillgänglighet i Sverige

-
Priset något högt
Inte så många småfickor som hos Booq eller Crumpler något som kan begränsa organisationsmöjligheterna.

Bifogade bilder

Baksidan på ryggsäcken

Det löstagbara datorfacket

Fästen på datorfacket

Det löstagbara pappersfacket

I genomskärning

Upp och ner

I ryggsäcken

Tillbehörsfacket

Mot ytterfacket

Senast redigerat 2006-12-29 19:15
  • Oregistrerad
  • 2006-12-30 21:08

Nu har jag hunnit springa med ryggsäcken. Sprang hem från jobbet (en mil) i regnet. Regnskyddet fungerade perfekt och trots att den var fullastad satt den bra på ryggen. Framför allt var skakningarna upp & ner relativt måttliga med midjebältet på. Enda nackdelen var att ryggsäcken gnisslade en del under löpningen, men då är det ju bra med en iPod...

Jag får modifiera mitt första intryck angående ryggsäckens rymlighet. 30l räcker inte på långa vägar för allt som jag känner mig tvungen att bära med mig hem <-> jobb varje dag. Det är illa... jag misstänker att det kommer att sluta med att jag varje dag tar med mig en full packning med tält, stormkök, mini-tv, ett halvt bibliotek och en liten låda med prylar man aldrig använder men som kan vara bra att ha till hands ifall...:D

Hkim: Hur tror du en 17" MBP passar i Samsonite väskan?

Edit: Stavfel...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-10 21:24

Nu så här några veckor efter så tycker jag faktiskt att ryggsäcken är något liten... Sitter fortfarande jättebra i ryggen, men för tusan den rymmer ju ingenting! Avsaknaden efter småfickor är också påtaglig...

Angående din fråga, nej datorfacket rymmer som max en 15.4" MBP.

Jag får nog leta vidare.... För dig så kanske Booqs största modell vara ett alternativ. Jag funderar faktiskt på att köpa en sådan också nu...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-01-11 11:06

Jag kan meddela att jag fortfarande är lika nöjd med min Booq Boa XM efter att ha ägt den ca 1 år. Tilläggas bör att när jag köpte den så var den ämmad för min powerbook 17 som jag hade då - Den satt som en handske på 17"aren - precis att man kunde dra igen dragkedjan.

Nu har jag samma väska till min MBP15 och det fungerar finfint. Märker inte av att den rör sig i datorfacket. Dock har jag inte joggat med den

Smaken är ju (som alla vet) som baken - kluven. Själv gillar jag booqs design. Ganska ren och diskret.

Just min modell har heller inte så mycket utrymme. Dock är den aldeles lagom för mig. Med risk för att upprepa mig skall jag inte snacka så mycket om det (med tanke på mitt tidigare inlägg i tråden).

Ville egentligen bara framför hur nöjd jag är med väskan. Enligt mitt tycke så är Booq ena riktiga hejare på att göra bra väskor. Skön, snygg och funktionell.

Man kan hitta en hel del tester om deras väskor om man googlar runt lite. Mest lovord. Vissa tycker dock att den är lite dyr. Själv betalar jag gärna lite mer för att få en välgjord väska som kan skydda min älskling så bra som möjligt. Det känns att det är kvalitet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-11 15:02

Vad jag inte fattar att vi ännu inte har någon svensk leverantör. Mactoeket är ju pigga på att ta in väskor, men har ingen Booq i sortimentet. Ingen annan heller för den delen...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-01-12 08:56

Ja, det är märkligt. Håller med.

Jag slog till på en Booq Python XL. Skickades idag, så om en dryg vecka kanske jag kan ge några första intryck. Billigt vart det inte, men det verkar ju vara bra grejer! Hoppas inget händer på vägen bara ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-23 00:25
Ursprungligen av MagnusKempe:

Jag slog till på en Booq Python XL. Skickades idag, så om en dryg vecka kanske jag kan ge några första intryck. Billigt vart det inte, men det verkar ju vara bra grejer! Hoppas inget händer på vägen bara ..

Ja, posta gärna lite synpunkter. Framför allt kring hur mycket den rymmer. Om du har tid och lust, försök pula ner:

1 par joggingskor
träningskläder
handduk
Några böcker

Det skulle vara till stor hjälp för mig eftersom Booq inte finns att bese IRL i Sverige.

Ursprungligen av hkim:

Ja, posta gärna lite synpunkter. Framför allt kring hur mycket den rymmer. Om du har tid och lust, försök pula ner:

1 par joggingskor
träningskläder
handduk
Några böcker

Det skulle vara till stor hjälp för mig eftersom Booq inte finns att bese IRL i Sverige.

Hej Hkim! Väskan kom igår med posten, men datorn fastnade på Bromma. Jag gjorde ett litet test iallafall, men eftersom jag varken tränar eller läser böcker så blir det inte så autentiskt ;). Packade ner Vyper XL2 (tomt, då), ett par skor, stort badlakan, byxor, t-shirt och fyra pocketböcker. Väskan vart rätt full med den packningen kan jag säga, men den gick ihop utan problem.
Kvalitén på väskan verkar riktigt bra, vattentäta blixtlås, rejält material och fin konstruktion överlag. Har inte sett så många fickor och öppningar på en ryggsäck förut, men å andra sidan har jag inte ägt så många heller. Den ser väldigt stor ut, men det verkar behövas om man ska ha med sig lite tillbehör osv. Får se hur det tar sig när jag börjar använda den på allvar. Kan posta bilder om någon vill så att man kan bedöma storleken.

Bevaka tråden