Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Råd om att koppla samman 3 LCD-TV med 1 mac

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-10 21:11

Själv sitter jag just i en sits att jag skall få 3 st.LCD-TVskärmar (SAMSUNG LE-32R74BDX 32# LCD-TV) att lira med en och samma mac (MacPro Intel Duo).

Jag är ganska novis på det här området och behöver råd dels vilken typ av kablar som är att föredra för bästa bildkvalitet, dels om jag skall satsa på en bildswitch/split eller liknade lösning (samma bild skall alltså gå ut till samtliga tre skärmar, även om jag längre fram kan tänka mig att det vore läckert och kunna köra bildspel där bilderna skiftar olika i resp. skärm)...

Alltså; jag vill dels kunna använda skärmarna som konventionella TV-apparater/mottagare - antingen genom gemensam digitalbox eller genom nya Apple TV (om det är möjligt). Dels vill jag också kunna använda skärmarna som 'tavlor' på väggen som visar bildspel från min mac...

Jag har förstått att det är vissa problem med att få bilden i datorn att överensstämma med bilden på resp. skärm (upplösning, format o.s.v.), dels är det valet av kablar och kontakter som avgör bildens kvalitet samt givetvis resp. apparats kompabilitet.

Betrakta oss rådsökande som nybörjare på det här området när ni svarar och ger råd, så skall ni se att ni hjälper rätt många med liknande problem... :rolleyes:

Kul är det iallafall med alla nya möjligheter som öppnar sig...

(ps. är fortfarande lätt omskakad av gårdagens historiska keynote från Steve; iPhone är helt enkelt ett sanslöst steg framåt - ja, flera på en gång!)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-12 11:39

Ingen verkar veta något... ?!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-12 11:48
Ursprungligen av Clavius:

Jag är ganska novis på det här området och behöver råd dels vilken typ av kablar som är att föredra för bästa bildkvalitet, dels om jag skall satsa på en bildswitch/split eller liknade lösning (samma bild skall alltså gå ut till samtliga tre skärmar, även om jag längre fram kan tänka mig att det vore läckert och kunna köra bildspel där bilderna skiftar olika i resp. skärm)...

DVI är vad du ska köra med för bästa bild. Om TV-skärmarna inte har DVI-ingång så finns det DVI->HDMI-konverterare.

Strunta i splittern och koppla skärmarna till varsin port. Grafikkorten i MacPro har ju dubbla DVI så du behöver bara komplettera med ett extrakort för att kunna köra alla tre skärmarna.

Ursprungligen av Clavius:

Jag har förstått att det är vissa problem med att få bilden i datorn att överensstämma med bilden på resp. skärm (upplösning, format o.s.v.)

DisplayConfigX
http://www.3dexpress.de/

SwitchResX
http://www.madrau.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-14 22:02

Så... DVi-kabel alltså. Och 'lite' bildkalibrering.
Är alla av samma åsikt (f'låt rhesus - måste ju fråga) ?!

Är DVI-kablar känsliga för längden ?! Kommer att behöva ca. 15 meter till varje skärm.

1
Bevaka tråden