Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spekulationer inför Leopard-event.

Tråden skapades och har fått 175 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu när vi inte fick se nåt om Leoparden på MacWorld Expo så börjar man ju fundera över när denna ska släppas och om den får ett eget event. Jag saknade ju faktiskt lite Vista-bashing i gårdagens Keynote.

Man önskar nästan att Apple, i leopard, gjort något så revolutionerande att Steve kan slänga upp Vista och Leopard sida vid sida och säga:

"As you can see Microsoft is copying Tiger, while we are copying the future."

Det vore ju onekligen fint om Apple i och med releasen av 10.5 får Vista att se ut som "Yesterdays news".

Steve sa ju igår "Se you all soon", så vad tror ni? Hur snart får vi se Leopardens alla gyllene fläckar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-10 12:08

Han sa ju att det skulle hända en del under de tre första månaderna av året. Det kommer nog snart mer information.

JAg vill ha Leopard nuuu!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-01-10 13:06

Jag förstår varför allt kring Leopard lämnades utanför, i jämförelse med iPhonen hade ju det bara hamnat i pereferin och förhoppningsvis så kommer det lite nya funktioner som kommer att skicka vista tillbaks till ritbordet - sådana funktioner kräver en egen keynote.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-10 15:06
Ursprungligen av MatsS:

Jag förstår varför allt kring Leopard lämnades utanför, i jämförelse med iPhonen hade ju det bara hamnat i pereferin och förhoppningsvis så kommer det lite nya funktioner som kommer att skicka vista tillbaks till ritbordet - sådana funktioner kräver en egen keynote.

Jag håller nog egnetligen med, trots att jag verkligen velat se lite mer av Leopard. Både iPhone och Leopard är så pass viktiga för Apple att det inte riktigt fungerar att presentera dem samtidigt.

Någonting kan ju hända redan den 24:e eller vad tror ni.

Varför 24:e?

Ursprungligen av Dillbert:

JAg vill ha Leopard nuuu!

Ja, jag vill också ha allt. Nu. Vad jag läst på nätet så verkar de som betatestar Leopard säga att den är långt ifrån klart i dagsläget, för mycket som inte fungerar riktigt rätt ännu. Så det dröjer nog lite till. Speciellt om Apple ska slänga in ännu hemliga förändringar, de måste ju också betatestas.

Ursprungligen av MatsS:

Jag förstår varför allt kring Leopard lämnades utanför, i jämförelse med iPhonen hade ju det bara hamnat i pereferin och förhoppningsvis så kommer det lite nya funktioner som kommer att skicka vista tillbaks till ritbordet - sådana funktioner kräver en egen keynote.

Precis så känner jag. Det mesta andra hade varit fjuttigt efter iPhone igår. Jobs hade förstås kunnat ta det *innan* iPhone, men det fanns egentligen ingen tid till det heller (fast de hade kunna fimpa Cingular-killen och frigjort en kvart ). Bättre att utelämna det istället för att göra det halvtaskigt på för lite tid.

Ursprungligen av BetaOscar:

Varför 24:e?

Om det är 24:e mars som syftas på så är det årsdagen av releasen av Mac OS X 10.0.

Ursprungligen av Adrian B:

Om det är 24:e mars som syftas på så är det årsdagen av releasen av Mac OS X 10.0.

Jag hoppas att du var tvungen att kolla upp det där, att det inte var något du bara visste på rak arm.

Ursprungligen av Hagelin:

Jag hoppas att du var tvungen att kolla upp det där, att det inte var något du bara visste på rak arm.

Låt grabben nörda i fred! Säg som det är, du är bara avundsjuk.

Ursprungligen av Hagelin:

Jag hoppas att du var tvungen att kolla upp det där, att det inte var något du bara visste på rak arm.

Jag kan det datumet utantill med. Det är ju det viktigaste som finns.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag kan det datumet utantill med. Det är ju det viktigaste som finns.

*stirrar på er irriterat och skakar sedan på huvudet medan en smygande känsla av avundsjuka letar sig in i bakhuvudet*

Ursprungligen av Hagelin:

Jag hoppas att du var tvungen att kolla upp det där, att det inte var något du bara visste på rak arm.

Jag brukar lite stolt skryta med att jag köpte 10.0 över disk på världspremiärdagen den 24 mars 2001 (här i Umeå faktiskt), så det är ju svårt att glömma bort en sådan händelse, även om jag tagit fel på året ibland.

Att jag sen upplevde det som ineffektivt och segt och väntade ett och ett halvt år till 10.2 kom ut innan jag började använda det (istället för Mac OS 9 alltså) är en annan historia

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2007-01-10 17:26
Ursprungligen av Adrian B:

Om det är 24:e mars som syftas på så är det årsdagen av releasen av Mac OS X 10.0.

Eller 24 januari och det som hände detta datum "1984"

Jag hoppas på den 24:e. Jag hoppas att de har gjort något riktigt häftigt.

Tror ni iPhones UI säger något om ett eventuellt nytt UI till Leopard?

Ursprungligen av Leftrustle:

Tror ni iPhones UI säger något om ett eventuellt nytt UI till Leopard?

Jag tror och hoppas på det.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-12 10:35
Ursprungligen av jolander:

Jag tror och hoppas på det.

Det har väl antytts men jag är nöjd med Tiger UI. Sedan är det ju ofta så att man inte vet att man saknat något innan man har det?

Nja.. tror inte det.
Men. Vad vet jag?

Kan mycket väl vara så att det gör det.

Jag tror de kommer med någon visning av Leopard i samband med att Vista släpps.

Det var överraskande att ingenting sades om Leopard, trodde nog att Vista skulle få sig några hurringar. Men när man nu ser vilken enorm massmedial genomslagskraft iPhone hade så klarnar det. Man ville inte stjäla något fokus från iPhone. Till och med präktiga och malliga DN har ju lyft fram det.

Nå det lär bli en spännande fortsättning på den här "vintern". Mer information om Leopard kommer säkerligen inom relativt kort tid. Innan dess ska jag själv installera och testa ordentligt. Lugn, jag har inte snott den, jag får tillgång via Apple Developer Team.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-10 20:50

Jag hade förväntat mig en ren och pur Leopard + iTV event... Istället såg jag iPhones fina yttre på apple.com

Det var både överraskande och kul, och i och med att Jobs lovat "in the future, we will also be making 3G devices, too" , "we will be releasing much more stuff soon", "never before in the history will Apple roll out as many products as in 2007", etc. (Ungefärliga citat)

Jag förväntar mig alltså något alldeles speciellt. Och ni som ska till USA, se till att stanna där ett tag och testa iPhonen

"we will be releasing much more stuff soon"

Man fick ju helt sjukt höga förväntningar på resten av Apples planer efter keynoten i tisdags. Efter nästa event ska det till något alldeles extra för att folk inte skall bli besvikna. Undrar om de kan "pull it off"?

iPhone-presentationen var ju så sjukt mäktig. Som jag skrev på min blogg: "Jag kommer nog aldrig att bli densamme igen. Inte mobilbranschen heller. Helt sjukt vilken fin lur vi har att vänta oss."

Ja. Jag är fett nördig

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-11 12:11

Mobilmarknaden kommer aldrig att bli sig lik igen. Varför sålde jag inte mina Ericsson den 8 januari? När får vi se SE och Nokia lurar utan knappar?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-11 12:48

Tryckkänslig skärm har sina fördelar men det finns också bra anledningar till varför smartphones i allmänhet har en uppsättning knappar, det är helt enkelt bättre att skriva på. Avsaknaden av återkoppling till fingrarna är iaf något jag har svårt med när jag ska skriva. De mobiltelefoner som har tuchknappar har inte heller fått så bra kritik.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-01-11 13:05

<ot>
hör nog mer hemma i iPhone tråden - men svarar på inlägget ovan...

Telefoner med tryckkänsliga skärmar har ju funnits ett tag, både SE's PXXX serie och Motorolas A-serie kunde ju köras i ett läge där man bara använde skärmen för att mata in text - tyvärr var det inte så bra implemnterat - man var ju tvungen att använda pennan för att kunna skriva - och då gick det inte att göra det på språng så att säga... Neonode N1 körde ju samma teknik och dog bort i det tysta när den väl kom ut...

Men jag hoppas på iPhone, kommer definitivt att köpa en bara för att ha den! Sedan måste ju deras UI vara mer logiskt än något hemskt Symbian UIQ gränssnitt! Trist bara att det inte skall släppas än på ett tag, och att det kommer att dröja så länge innan vi får den hit! Kanske måste åka ett 99mac gäng till US och plocka hem en omgång?

</ot>

Ursprungligen av draags:

Jag tror de kommer med någon visning av Leopard i samband med att Vista släpps.

Vista släpptes officiellt i november förra året. Jag har för mig att det är 30e januari som gäller för "hemmamarknaden".

Visst har det funnits tryckkänsliga mobiler men inte med multi touch och antagligen inte lika smarta.

Vista släpptes i november men den stora lanseringen är för hemmamarknaden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-12 15:54

Jag hoppas på ett event snart som visar upp Mac OS X 10.5, släpper iWork och iLife och uppdaterar (med hjälp av Google) .Mac. Skulle jag vara nöjd med.

Ursprungligen av Johan S:

Nu när vi inte fick se nåt om Leoparden på MacWorld Expo så börjar man ju fundera över när denna ska släppas och om den får ett eget event. Jag saknade ju faktiskt lite Vista-bashing i gårdagens Keynote.

Man önskar nästan att Apple, i leopard, gjort något så revolutionerande att Steve kan slänga upp Vista och Leopard sida vid sida och säga:

"As you can see Microsoft is copying Tiger, while we are copying the future."

Det vore ju onekligen fint om Apple i och med releasen av 10.5 får Vista att se ut som "Yesterdays news".

Steve sa ju igår "Se you all soon", så vad tror ni? Hur snart får vi se Leopardens alla gyllene fläckar?

Man stressar nog inte ut det, men innan sommaren. Det räcker om det är en Vista killer för fler än oss som vet hur tiger funkar.Att dömma av iphone osx så tror jag gränsnittet i leopard kommer att göra vista till yesterdays news..om det inte redan var det.

Bevaka tråden