Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook G4 Titanium 17" IDE problem

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
har nu bytt hårddisk i mån om att jag trodde att det var fel på den.
men nu när jag startar upp datorn så är det en blålila bakgrund och en "mapp" i mitten på skärmen som blinkar som ett frågetecken och en gammal macos 9 logga.

Ska man göra något speciellt? resetta något minne eller vad?
det konstiga är att datorn är aldrig rörd sen i somras.. aldrig nertappad utan har legat nerpackad i en skyddad dataväska. kan hela IDE bussen ha pajjat?

Jag kan starta via firewire dvd-n o boota upp mac os x på skivan.

vad göra??

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-01-10 15:39

Starta från CD/DVD, gå in i dess Verktygsmenyn->Startskiva och peka ut den interna disken som startdisk, och dessutom vilket OS Du vill starta (OS9/OSX).

finns inga andra enheter förutom den externa dvdn i varken startskiva eller skivverktyg.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-01-10 15:56

Då saknar nog disken ett fullständigt system...

Ja, disken är helt ny.
grejen är den att det funkar inte med disken som satt i förr som hade ett fullt fungerande system. datorn är aldrig rörd sen i somras o nu då vi startade den så blinkade bara den där frågetecken ikonen har inte testat att resetta PRAM och NVRAM och PMU

förresten hur vet jag om det är 15" eller 17" jag har? de är iaf en 867mhz processor.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-01-10 16:14
Ursprungligen av Orfeous:

Hej!
har nu bytt hårddisk i mån om att jag trodde att det var fel på den.
men nu när jag startar upp datorn så är det en blålila bakgrund och en "mapp" i mitten på skärmen som blinkar som ett frågetecken och en gammal macos 9 logga.

Ska man göra något speciellt? resetta något minne eller vad?
det konstiga är att datorn är aldrig rörd sen i somras.. aldrig nertappad utan har legat nerpackad i en skyddad dataväska. kan hela IDE bussen ha pajjat?

Jag kan starta via firewire dvd-n o boota upp mac os x på skivan.

vad göra??

Blir lite imponerad av att du har en Titanium 17" - trodde de bara fanns som 15":rolleyes:

Mappen i mitten som blinkar med ett frågetecken betyder att datorn inte hittar ett system att bota igång på.

När du startar från cd:n och din hd inte syns i skivverktyg betyder det att datorn inte hittar någon hdd.

så antagligen så har du misslyckats att montera in den nya hdd:n eller är det som du misstänker att ide-bussen pajat, men är det då inte lite konstigt att den hittar cd:n och att du kan starta via firewire?

Jag tror du ska kolla upp att du monterade hdd:n riktigt. Kolla att den snurrar igång, håll örat mot den delen av datorn där du vet att hdd:n sitter t.ex.

Du kan ju prova att zappa pramom du vet att hdd:n startar upp, sök på "zappa pram" i 99mac så får du veta hur du gör det om du inte vet.

Jadu, de är iaf en widescreenskärm

Nej, både jag och pappa har testat!
det verkar som om att idebussen har pajjat.

har testat de där zappa pram men de händer inget speciellt
jag ger upp nu åker datorn ner i soptunnan

nu har jag hittat felet! ibland är det bra att ha två powerbooks brevid varandra som man kan låna delar av

problemet var kabeln mellan hårddisk och styrkortet!

1
Bevaka tråden