Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Lite i skymundan av iPhone och Apple TV lanserades en helt omgjord AirPort Extreme. Denna skapelse som inspirerats av designen på Mac mini och Apple TV är inte bara snygg utan har en ny trevlig tillökning av funktioner. Från den tidigare versionen av AirPort Extreme som byggde på nätverksstandarden 802.11g höjer man nu trycket genom att gå över till 802.11n. Enligt Apple ska denna lösning vara upp till fem ggr snabbare än föregångaren och ha upp till dubbelt så lång räckvidd.

Sedan tidigare har man kunnat ansluta en USB-skrivare för trådlös delning. Nu tar man steget längre och tillåter även delning av hårddiskar. För de med större behov går det utmärkt att ansluta en USB-hubb till uttaget för att utöka antalet delade enheter.

Priset ligger på 1.695 kr inkl moms. Leveranserna startar i februari.

Läs mer om nya AirPort Extreme på www.apple.com/airportextreme

Senast redigerat 2007-01-10 18:31
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-01-09 23:11

Detta är ju tråden för "kommentera Apples nya pryl" (som alltid dyker upp vid nya prylars lanseringar). Jag lade in en tråd av mer teknisk karaktär för att kolla om någon har koll på (nya) räckvidden, externa antenner samt kopplade NAS-diskar via (den nya) Airport Extremen... Den ligger på

http://www.99.se/naetverk-saekerhet/208854-raeckvidd-nya-airport-extreme-i-blandade-naetverk.html

Bara 100mbit och endast 3 lan-portar gör att det tyvärr inte blir en sådan. Får bli nya linksys istället, sorry apple

Ursprungligen av mammascan:

Bara 100mbit och endast 3 lan-portar gör att det tyvärr inte blir en sådan. Får bli nya linksys istället, sorry apple

hej

vilken linksys menar du?

mvh

Eric

Trevligt att det var uppdaterat med tre LAN-portar istället för en som på den gamla. Trist med 10/100 dock. Frågan är om man kan hänga den på väggen som den gamla?

Det allra hetaste hade varit om man hade kunnat koppla in en HD och köra något slags .mac-synkronisering med den för alla macar hemma.

Klarar den airtunes? Behöver veta det för jag får min airport express imorgon. Skickar tillbaka den om Airport Extreme stödjer airtunes.

Ursprungligen av TWS_Sweden:

Klarar den airtunes? Behöver veta det för jag får min airport express imorgon. Skickar tillbaka den om Airport Extreme stödjer airtunes.

Den har ingen ljudutgång, så det är väl tveksamt.

Youtube video på Iphone!

Läckert... men kanske i fel tråd?

Ursprungligen av Capeman:

Läckert... men kanske i fel tråd?

jag blev helt till mig i trasorna.. sorry:)
Nån som sett keynotet ännu- jag kommer inte in..

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

jag blev helt till mig i trasorna.. sorry:)
Nån som sett keynotet ännu- jag kommer inte in..

Hehe, jo det har fungerat bra för mig nu. Jag skall upp och jobba om en timma, helt underbart... Men jag kunde inte sluta titta på Steve och hans lilla iPhone. Som andra har sagt, innan man sett keynoten så vet man inte vad det handlar om. Så läckert.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-01-10 01:37

10/100 på LAN!!?? Vilken smörja - med tanke på att Apples burkar har gigabit sen måååånga år (min gamla TiBook har gigabit).

Sen...fixar våra datorer 802.11n? Eller är det bara framtida modeller som kommer att kunna lira fullt ut med denna nya AirPort?

Hmmm...

Ursprungligen av mjg:

10/100 på LAN!!?? Vilken smörja - med tanke på att Apples burkar har gigabit sen måååånga år (min gamla TiBook har gigabit).

Sen...fixar våra datorer 802.11n? Eller är det bara framtida modeller som kommer att kunna lira fullt ut med denna nya AirPort?

Hmmm...

De MacBook, MacBook Pro, iBook och Mac Pro som säljs idag skall klara detta, med en mjukvaruuppdatering.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-14 20:47

En idé... skulle man kunna ansluta ett USB-ljudkort? Det skulle ju behöva supportas av Apple i routerns mjukvara, men vad trevligt det vore att kunna strömma ljud via routern...

  • Medlem
  • 2007-01-15 09:27

Denna får det bli istället:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320237

Såvida den fungerar med mac förstås...

Någon som har hittat manualen eller en teknisk detaljerad pdf om mojängen hos Apple än? Brukar de inte dyka upp rätt strax efter lansering?

Finns så vitt jag ser ingenting via Service Source ännu, så då har det nog inte kommit.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-22 21:21

Hur är det möjligt att ett företag som Apple släpper en så cool apparat och sen bara har ett 10/100 LAN. Jag får väl vänta till 2a generationen och hoppas att dom vaknat till då vad beträffar detta...

Under tiden är det ju inte svårare än att man kopplar nätverket via en 1000 mbit switch som man i sin tur kopplar i ett av jacken på Airporten. Inte så troligt att din internetuppkoppling är på över 100 mbit, så då gör det inte så mycket.

Men det är ju klart att det hade varit trevligt att bara ha en apparat istället för två. Själv kommer jag ändå att behöva ha en switch också, eftersom tre uttag inte räcker för mina prylar, så för mig gör det det samma. MacBooken och G5:an (som har gigabit) får gå på switchen, sen kan IP-telefoni, skrivare och allt vad det nu är kopplas till airporten eller var som helst.

Har redan beställt. Att kunna dela en hårddisk och integrationen med AirPort Express avgjorde för mig. Tydligen ska man kunna låta AP Express vidga det trådlösa nätet och t.om. kunna vara en brygga till trådburet nät igen (till mitt Playstation i det här fallet).

Kanon!

Jens

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-23 16:52
Ursprungligen av jensohlsson:

Under tiden är det ju inte svårare än att man kopplar nätverket via en 1000 mbit switch som man i sin tur kopplar i ett av jacken på Airporten. Inte så troligt att din internetuppkoppling är på över 100 mbit, så då gör det inte så mycket.

Men det är ju klart att det hade varit trevligt att bara ha en apparat istället för två. Själv kommer jag ändå att behöva ha en switch också, eftersom tre uttag inte räcker för mina prylar, så för mig gör det det samma. MacBooken och G5:an (som har gigabit) får gå på switchen, sen kan IP-telefoni, skrivare och allt vad det nu är kopplas till airporten eller var som helst.

Har redan beställt. Att kunna dela en hårddisk och integrationen med AirPort Express avgjorde för mig. Tydligen ska man kunna låta AP Express vidga det trådlösa nätet och t.om. kunna vara en brygga till trådburet nät igen (till mitt Playstation i det här fallet).

Kanon!

Jens

Du har helt rätt i att man kan koppla det på detta sätt men nackdelen är väl bara att om du ansluter en HD på Extremen, når du den bara med max 100 Mbit. Men, å andra sidan vet jag inte hur snabbt en HD kan arbeta. Kanske 100 Mbit är mer än tillräckligt för en HD?

Eftersom jag har en Gigabit switch redan från Netgear (fungerar perfekt) kanske jag skulle köpt mig en Extreme ändå...

Hmm, sant, men 100 mbit / 8 = 12,5 mb per sekund.

Det är tveksamt om man kommer upp i den hastigheten ens om man har USB-hårddisken kopplad direkt till datorn.

Själv ska jag ha den här delade hårddisken som gemensam nedsparningsplats för våra tre datorer här hemma, samt som möjlig fjärrhårddisk att ansluta till när man är på resande fot, och då är 100 mbit verkligen ingen begränsning.

Men apple skulle verkligen ha kunnat slängt in en 1000 mpbit port. Det hade inte skadat. Inte minst hade det blivit mer framtissäkert.

Jens

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-27 16:57

Kommer man att kunna köra TimeMachine på en extern disk via nya Airporten?

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-01 01:01

Det här fick jag idag:

Bästa Apple Store-kund!

Apple började idag leverera sin nya AirPort Extreme-basstation (802.11n). Vi är glada att kunna berätta att vi planerar att leverera din AirPort Extreme-basstation (802.11n) 1 vecka tidigare än vi tidigare räknade med. Enligt de nya planerna kommer vi att kunna skicka iväg din beställning senast onsdagen den 21 februari. Själv behöver du inte göra något.

När din beställning är ivägskickad får du ett e-postmeddelande som innehåller den information du behöver för att följa upp leveransen. Du hittar den senaste informationen om din beställning genom att besöka vår webbplats för självbetjäning.

Tack för att du valde Apple!

Med vänlig hälsning

Vi på Apple Store

Känns bra med saker som kommer tidigare än beräknat från Apple.

Fick samma! Kalas!

Jens

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-04 11:17

Varför har den inte någon fästanordning för väggen? En annan undran hur stor hade den tvingats bli och hur kraftig fläkt hade behövts om man satt in strömdosan?

Hade förra versionen väggfäste som standard? Har aldrig haft någon, så jag vet inte.

Att inte strömadaptern är inbyggd tycker jag är en stor miss, hade gärna haft en 1 cm högre låda med inbyggd adapter, eller hur mycket större den nu skulle bli. Airport Express, och AppleTV, klarar sig ju utan extern dosa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-04 17:37
Ursprungligen av Leftrustle:

Hade förra versionen väggfäste som standard? Har aldrig haft någon, så jag vet inte.

Ja det hade den.

Ursprungligen av Leftrustle:

Att inte strömadaptern är inbyggd tycker jag är en stor miss, hade gärna haft en 1 cm högre låda med inbyggd adapter, eller hur mycket större den nu skulle bli. Airport Express, och AppleTV, klarar sig ju utan extern dosa.

Precis, jag skulle kunna ta en 2cm högre. Den lösningen som är nu är inte alls bra. Men antagligen kommer det i nästa revision, tillsammans med Gigabit Ethernet.

Jaaa! Fick min Airport Extreme med TNT idag, tre veckor före det första beskedet jag fick.

Hittils är jag mycket nöjd. Mycket vettigare än alla andra märkliga nätverkslösningar jag haft innan.

Nu skall jag iväg och köpe en hårddisk för att koppla till Airporten!

Jens

Och det går inte att sätta upp den på väggen som den gamla va? Bilderna jag sett tyder i alla fall inte på det...

Senast redigerat 2007-02-07 16:09
Bevaka tråden