Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF 2007: Steve Jobs snackar Apple TV

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det som Steve Jobs under "It's showtime"-eventet i september presenterade som iTV har nu fått sitt officiella namn - Apple TV. Med detta göra Apple sina första riktiga steg till en mediacenterlösning för vardagsrummet.
Förutom att du med denna lilla box via iTunes trådlöst strömmar video till din tv från upp till fem datorer, Mac eller Windows, så kan du även från en utvald dator synca iTunes-bibliotekets videofiler till dess inbyggda hårddisk. Via ett Frontrow-gränssnitt spelar du sedan upp filerna direkt från Apple TV.

Släpps till försäljning i februari för 2 795 kr inkl moms.

Teknisk fakta
- Stöd för trådlös överföring via 802.11b, g och n
- 40GB HD
- Upp till 720p HD video med 24 fps
- Anslutning via HDMI, component och RCA
- Intelprocessor
- Hanterar videoströmmar från upp till fem utvalda datorer

Läs med om Apple TV på www.apple.com/appletv

Det man undrar är....går det spela upp nåt annat än H.264:a........

Ursprungligen av lilledanne:

Det man undrar är....går det spela upp nåt annat än H.264:a........

Ja, det känns som den stora frågan. Hur låst är den till saker man laddar ner från iTunes och ska man behöva ödsla tid på att konvertera annat videomaterial? På Apples hemsida går det att läsa följande:

Video formats supported: H.264 and protected H.264 (from iTunes Store): 640 by 480, 30 fps, LC version of Baseline Profile; 320 by 240, 30 fps, Baseline profile up to Level 1.3; 1280 by 720, 24 fps, Progressive Main Profile. MPEG-4: 640 by 480, 30 fps, Simple Profile

Och det låter ju lite snålt...

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-01-09 22:59

Hadde köpt den direkt om den haft en DVD inbyggt, antar att det kommer komma som tillbehör i framtiden. Kan ju vara så att Apple väntar på vilket format som kommer att bli det stor HD DVD eller Blue ray.

  • Medlem
  • 2007-01-09 23:14

och varför kan man inte spela in tv?!?

Frågan är om man kan lägga till fler format via insticksprogram, precis som med Front Row? Hela systemet bör ju vara Quicktimebaserat.

Om jag inte kommer att kunna spela upp Xvid, Divx, MPEG-2-formaten strömmande blir det ingen Apple-TV för min del.

Det känns alldeles för låst med H.264 och MPEG-4 - i synnerhet som vi i Sverige inte ens kan köpa TV-serier/filmer via iTunes....

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-10 10:04
Ursprungligen av Jernberg:

Om jag inte kommer att kunna spela upp Xvid, Divx, MPEG-2-formaten strömmande blir det ingen Apple-TV för min del.

Det känns alldeles för låst med H.264 och MPEG-4 - i synnerhet som vi i Sverige inte ens kan köpa TV-serier/filmer via iTunes....

Haller med helt och hallet... till och med om vi hade kunnat kopa sa vill jag fortfarande kunna spela upp alla mina dvd backuper som ar kodade i xvid.

Sen hade det ju inte skadat med inbyggd dvd spelare i den...

dvs lagg till xvid stod + dvd sa blir det kop med en gang.

…eller varför inte en "deluxe"-version med inbyggd tuner, inspelningsmöjlighet till hårddisken samt dvd-brännare (för arkivering av inspelat material ex.)

Nej, det luktar för mycket DRM i dagsläget… Och det är en av få saker som jag ogillar med det "nya" Apple. Att inte stödja Divx/Xvid i Apple-TV/Video iPods känns som misstänkliggörande av sina egna kunder.

Ursprungligen av Jernberg:

Nej, det luktar för mycket DRM i dagsläget… Och det är en av få saker som jag ogillar med det "nya" Apple. Att inte stödja Divx/Xvid i Apple-TV/Video iPods känns som misstänkliggörande av sina egna kunder.

Kan ju lika gärna vara ett krav från filmbolagen för att ens få sälja deras filmer. Lägger ni till divx stöd så får ni inte sälja våra filmer.. Bara en tanke.

//Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-10 10:30

Undra om usb porten fixar Elegato digital-tv stickan, eller att man kan streama över nätverket.

Verka väldit begrännsat att bara frontrow och itunes är det användbara, annars känns en Mini Mac mer intressant med digital-tv sticka.

shit pommesfrites. går den att boka någonstans?

MEN!!!... DEN har inte UPNPstöd då?

Är den nya Airport stationen ett krav för att streama tro eller "räcker" det med en Netgear exempelvis? Måste man ha n eller går g lika bra.

? runt ÄppelTeVen

Jag tycker inte denna känns speciellt het !

1. Är det bara iTunes-store material som går att spela upp ? Vad har det isf för upplösning ? Ipoden har väl 320x240 har jag för mig, blir kanske lite grynigt på en 42" HD TV

2. Alla (nästan) har ju DVD spelare och de flesta nya kan ju spela upp divx mm

3. Min Digitalbox/PVR har dessutom en USB port där jag kan koppla in HD/TUMME och spela upp MP3 Divx och JPEGS.

mina 0.02 SEK

Ursprungligen av Martin Wikstrand:

Jag tycker inte denna känns speciellt het !

1. Är det bara iTunes-store material som går att spela upp ? Vad har det isf för upplösning ? Ipoden har väl 320x240 har jag för mig, blir kanske lite grynigt på en 42" HD TV

2. Alla (nästan) har ju DVD spelare och de flesta nya kan ju spela upp divx mm

3. Min Digitalbox/PVR har dessutom en USB port där jag kan koppla in HD/TUMME och spela upp MP3 Divx och JPEGS.

mina 0.02 SEK

1.) Den kör HD 720p - kommer troligtvis i längden bli 1080p men idagsläget är detta helt klart tillräckligt.

2.) DIVX, som någon redan sagt så är det troligtvis inte Apple som bestämt detta utan bolagen. Apple vill antagligen inte stöta sig med filmbolagen.
Sen undrar jag - hur bra är egentligen divx?

Finns det någon jämförelse med H264? Jag menar alla pratar kvalité när det gäller musik - när det gäller bild borde detta vara lika viktigt eller?

Det man borde kunna är att köra video_ts (dvd) filmer

3.) ok.

Ursprungligen av draags:

1.) Den kör HD 720p - kommer troligtvis i längden bli 1080p men idagsläget är detta helt klart tillräckligt.

Absolut ! Det jag menade var att om den är låst till itunes material vilken upplösning är dom filmerna i ? (jmfr ipod 320x240)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-10 11:31

När jag först läste nyheten så ville jag ha. Men blir alltmer tveksam.
Hellre en Mac Mini med en bra TV-utgång. Lägger man till DVD-spelare, större hårddisk och så, så hamnar man väl ungefär på priset för en Mini.

Synd att AppleTV är större än Mac Mini. 19*19 cm istället för 16*16 cm.

Den nya Airport har samma mått som Mini.

Alla tre är i och för sig små men jag hade gärnat staplat dom på varandra.
Värmeproblem förutom att måtten skiljer?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-01-10 12:24
Ursprungligen av Martin Wikstrand:

Absolut ! Det jag menade var att om den är låst till itunes material vilken upplösning är dom filmerna i ? (jmfr ipod 320x240)

Så tolkar jag inte det iallafall, den klarar av att spela upp material köpt från itms (vad annars;) ). Sen klarar den av allt annat som är i h.264 som följer det dom specar upp.

Om det är någon som förstår vad dom menar med allt detta så får ni gärna förklara:

Citat:

Video formats supported: H.264 and protected H.264 (from iTunes Store): 640 by 480, 30 fps, LC version of Baseline Profile; 320 by 240, 30 fps, Baseline profile up to Level 1.3; 1280 by 720, 24 fps, Progressive Main Profile. MPEG-4: 640 by 480, 30 fps, Simple Profile

Finns det någon tabell över alla dess profiler?

En tanke med USB-porten är ju att den skulle kunna tolkas som en utbyggnadsport - för HD-DVD eller BluRay?

Ursprungligen av MatsS:

En tanke med USB-porten är ju att den skulle kunna tolkas som en utbyggnadsport - för HD-DVD eller BluRay?

acqui: Is the USB 2.0 for external storage?
Apple Employee: No. You cannot add external storage to the AppleTV. The USB port is there solely for service reasons.
Ars at Macworld: Questions about the AppleTV

Den här boxen är perfekt för de som köpt alla sina filmer från iTunes eller planerar göra det. Men för de som redan har ett "mediebibliotek" så är åtminstone videodelen oanvändbar. Om man inte är road av att koda om alla sina filmer eller tvinspelningar till h264 i Apples föredragna profil då förstås.

Jag hade lätt kunnat skaffa en sån här enbart för att slippa dra bildkabel upp till projektorn men om den inte klarar de format jag använder (h264 i en annan profil, mpeg2, divx/xvid samt dolby digital och dts) så är den meningslös...

Det ska hur som helst bli spännande att se hur många sådana här boxar som Apple lyckas sälja. Personligen hoppas jag faktiskt att boxen floppar, den är så uppenbart inlåst till itunes-affären att folk borde bli rejält besvikna. Men å andra sidan verkar de ju inte kunna göra några fel just nu

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-10 12:21
Ursprungligen av draags:

1.) Den kör HD 720p - kommer troligtvis i längden bli 1080p men idagsläget är detta helt klart tillräckligt.

Nej det känns ju inte tillräckligt idag... speciellt inte om man redan sitter med en tv som klarar 1080p. Då köper man ett mediacenter som klarar 1080... eller en macmini istället.

Med dom specarna den har nu och det den klarar av skulle jag vara villig att betala runt 500kr... that's it. Känns redan förlegad fast den inte ens e släppt än. (Däremot väger dom ju upp denna flopp med iPhone så jag e glad iaf)

Ursprungligen av kainen:

Nej det känns ju inte tillräckligt idag... speciellt inte om man redan sitter med en tv som klarar 1080p. Då köper man ett mediacenter som klarar 1080... eller en macmini istället.

Får man fråga vad du kör för saker i 1080p idag?

Måste också tillägga att det kan vara beroende på ursprungsmaterial och storlek på din tv väldigt svårt att se stor skillnad på 720p och 1080p.

Senast redigerat 2007-01-10 20:43
  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-10 22:53
Ursprungligen av draags:

Får man fråga vad du kör för saker i 1080p idag?

Måste också tillägga att det kan vara beroende på ursprungsmaterial och storlek på din tv väldigt svårt att se stor skillnad på 720p och 1080p.

Det är stoooooor skillnad på 720p och 1080p. Jag har "fått tag på" filmer i 1080p... en hel hög av dessa, inte svårt om man vet vart man skall leta. (fråga inte, inte tillåtet att svara på den frågan på detta forum iaf.)

tjaa... jag har ingen tv som klarar det idag men har ju en Cinema Display 23" som kör 1080p native.

Ursprungligen av kainen:

Det är stoooooor skillnad på 720p och 1080p. Jag har "fått tag på" filmer i 1080p... en hel hög av dessa, inte svårt om man vet vart man skall leta. (fråga inte, inte tillåtet att svara på den frågan på detta forum iaf.)

tjaa... jag har ingen tv som klarar det idag men har ju en Cinema Display 23" som kör 1080p native.

va? Men du... har sjlv aldrig kört 1080p (bara i)... imo så är ju hoppet mellan 480 och 720 nååågot större iaf... men visst... 1080p ftw...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-01-10 23:12

surrfaktor

Är den fläktlös tro..?

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-11 10:39
Ursprungligen av northernlight:

va? Men du... har sjlv aldrig kört 1080p (bara i)... imo så är ju hoppet mellan 480 och 720 nååågot större iaf... men visst... 1080p ftw...

Man ser ratt bra skillnad mellan 1080p och 1080i... p ar mycket skarpare och klarare... i kanns mer diffust... provade att ladda ner exempelklipp fran nagon sida forut, nu har jag inte adressen har, ska kika om jag har kvar bookmarken nar jag kommer hem fran jobbet sa kan jag posta det har sen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-10 12:00

Jag saknar en DVD-brännare, större HD och möjligheten att spela in TV till h.264 för att spara till senare och/eller bränna till MPEG-2. Men det kommer väl i Apple TV vers 2 eller blir det kanske gör den till en helt annan pryl.

Ursprungligen av acke:

Jag saknar en DVD-brännare, större HD och möjligheten att spela in TV till h.264 för att spara till senare och/eller bränna till MPEG-2. Men det kommer väl i Apple TV vers 2 eller blir det kanske gör den till en helt annan pryl.

Man skulle ju kunna köpa sig en Mac Mini och en Elgato.. Då har man inga problem med filformat heller, VLC klarar ju allt och fungerar bra med Apples fjärr.

Ja, den känns lite haltande.
Grymt om det bara hade varit en trådlös HDMI-kontakt plus diverse motsvarande pluggerier, typ de som sitter där nu.
Men hårddisk, till vadå? En lådda som begränsar vad jag kan streama? Knas.

Eller har man missat nått?

Låter ju vettigare att köpa en sjyst DVI/HDMI-sladd för de där 2700...

Bevaka tråden