Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att SMS:a och ringa upp med mobilen från adressboken

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

jag stötte på några cool feature som jag vill använda och det är att SMS:a och ringa upp direkt från adressboken. Problemet för mig är att jag inte lyckas.

Jag har parat Mac:en med mobiltelefonen och har lyckats skicka filer och liknande till telefonen, så jag vet att bluetooth fungerar, i alla fall grundläggande. Jag har också lyckats skicka SMS från min gamla Palm Tungsten T3 via mobilen, så jag vet att det går. När jag försöker få Mac:en att göra samma sak eller ringa upp så fungerar det inte. I menyn står det namnet på min telefon så Mac:en har fattat att det är den mobiltelefonen som den ska prata med men det är som att det inte tar. Mobilen reagerar inte ens och jag får inte heller något felmeddelande från Mac.en.

Någon som har någon idé om hur jag kan felsöka?

/.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-21 10:01

Det fungerar knackigt att ringa och SMS:a från Adressboken.
Jag kör med BluePhone Elite istället. Testa det så får du se på annat.

http://www.reelintelligence.com/BluePhoneElite/

mobile.feisar.com hade ett svar, delvis i alla fall

Se http://mobile.feisar.com/addressbook.html.

Dock är det underligt att det inte fungerar med vilken telefon som helst. Är det inte bara några AT-kommandon via serieporten för att få det att fungera?

Jag säger bara som Konrad: BluePhoneElite.
Hur bra som helst. Kör ifrån Adressboken med ljusår.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-01-09 13:27

Det beror på vilken tillverkare och modell som du har. Apple ligger som vanligt efter med stödet för nya modeller. Men även gamla som aldrig kommer att få något stöd fungerar ju inte heller av samma anledning. Du hittar en lista över stödda tillverkare och modeller hos Apple på deras site.

Jag har en Treo 650, som är parkopplad och har stöd av Apple.

Men, när jag klickar på Bluetooth-ikonen i Adressboken så ska man skriva in en parkopplingsnyckel (trots att den redan är parkopplad). Jag hittar på en nyckel, sen snackar datorn med telefonen innan det blir timeout.

Vad kan vara fel?

Jag har tröttnat på att Apple inte stödjer min telefon så jag pillade lite i något prefs fil enligt tidigare inlägg och har köpt BluePhoneElite. Det fungerar på det sätt jag vill. Några buggar här och var, men på det hela det jag söker efter. Som jag tidigare sa är jag inte intresserad av att bara kunna SMS:a utan jag vill även, eller snarare främst, kunna ringa från datorn.

/.

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2007-03-27 22:14

Kan man inte prata å höra i datorns högtalare respektive mikrofon?

  • Medlem
  • 2007-03-27 23:33

När jag skickar sms från adressboken via min 6280 måste jag skriva a a och o istället för å ä och ö om det ska komma fram... om det nu skulle vara något liknande fel för dig så saknas ju förklaring varför du inte kan ringa. Vad har du för format på dina nummer? kanske inte funkar om du har + / och sånna tecken i formatet? En liten fundering bara...

1
Bevaka tråden