Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabbknapp till shellskript

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Satt och kollade på en killes sida där han kontrollerade itunes med shellskript och jag skulle vilja veta hur man knyter skript till tangenterna. Satt nämligen i fluxbox innan jag bytte till os x och var beroende av att kontrollera allt från F* tangenterna. Saknar det. hjälp

Ursprungligen av chikuba:

Hej

Satt och kollade på en killes sida där han kontrollerade itunes med shellskript och jag skulle vilja veta hur man knyter skript till tangenterna. Satt nämligen i fluxbox innan jag bytte till os x och var beroende av att kontrollera allt från F* tangenterna. Saknar det. hjälp

Installera QuickSilver. Antingen konnigurear du snabbtangenter för iTunes direkt i QuickSilver eller så säger du åt QuickSilver att köra dina shellskript för de tangenter du önskar (mindre pragmatiskt, men måste du absolut köra med shellscript av religiösa eller andra skäl, så...).

shellscript är sexigare och roligare

Ursprungligen av chikuba:

shellscript är sexigare och roligare

Säger du det, så. QuickSilver är fortfarande vad du vill ha. Att redigera keymapen hjälper dig i varje fall inte i just detta fall (men om Emacs är sexigare än allt annat kan du konfigurera alla system-snabbtangenter i mappen, så att Äpple-S byts ut till c-x, c-s).

--Tage

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-01-13 22:09

SizzlingKeys for iTunes gillar jag.

Den här är det: Keyboard Maestro: http://www.keyboardmaestro.com/main/

Ur "feature list":

Macros can be triggered from one or more Macro Triggers including:
Hot Keys - put Macros at the press of a key.
/.../

Macros can execute a sequence of one or more Macro Actions including:
/.../
Execute an AppleScript or Unix script.

Gratis demo finns. Kostar endast $20 och det är det säkerligen värt.

Kan också tipsa om att om man vill så går det ganska lätt att få Applescript att skicka UNIX-kommandon, på så vis kan man få programvaror som inte är scriptbara via terminalen att göra saker, eller samverka med varandra. Fråga mig om hur.

  • Medlem
  • 2007-01-23 01:36
Ursprungligen av Taz_1999:

Den här är det: Keyboard Maestro: http://www.keyboardmaestro.com/main/

Spark från Shadowlab verkar göra ungefär samma sak, och det kostar gratis...

Om man lägger skriptet i mappen ~/Library/iTunes/Scripts så går det att ge det ett kortkommando i menyn inne i Systeminställningar, utan något extra program.

Alltså den skript-meny som ligger mellan Fönster och Hjälp-menyerna inne i iTunes.

Av någon anledning (som höll på att driva mig vansinnig en stund) så fungerar det (enligt mitt korta ovetenskaplliga test) bäst om man ser till att blanda in Apple-tangenten.

De flesta externa tangentbord har programvara i vilken man kan programmera extraknappar att göra olika saker, öppna program, mappar, köra Applescripts mm.

1
Bevaka tråden