Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Osynlig process maxar CPU?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Stundom börjar min fläkt köra på min PB15" och när jag då kollar aktivitetskontroll är processoranvändingen maxad (ca 40%system, 60%användare) men INGEN PROCESS eller dessa ihop ser ut att orsaka problemet.

Trots att jag stänger alla program ligger pressen kvar och bara en omloggning kan nollställa det. Datorn är inte låst, men alltså maxad av nån osynlig kraft - känns faktiskt som ett virus. Det uppkommer kanske varannan dag eller så.

Nån som vet hur man hittar osynliga processer eller trådar?

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2007-01-08 22:48

Har du kollat att Aktivitetskontroll är inställt på att visa 'Alla processer', och inte bara 'Mina processer'? (Drop down-menyn i verktygsfältet...)

? Check, den var inställd på alla processer, men trots det syns inga siffror som når i närheten av MAXAD cpu.

Det konstiga är ju alltså att aktivitetskontrollen kan visa diagram över maxningen, men inte den bakomliggande processen. Alltså vet den nått den inte visar mig.

Jag har slagit samman denna tråd med en kopia som fanns i ett annat forum.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2007-01-08 23:46
Ursprungligen av Björn Leander:

Jag har slagit samman denna tråd med en kopia som fanns i ett annat forum.

...och eftersom jag samtidigt rättade ett stavfel i ett inlägg i denna tråden, så försvann det.

Finns det månntro en databasserver här bakom som inte vet vad relationsintegritet är?

Nåväl, det jag skrev var att ett alternativ till Aktivitetskontroll är ju att köra 'top' i terminalen.

'top -o cpu' sorterar på cpu-användning.

'top -X' ger en interaktiv top. Tryck 'o' och ange sedan sorteringsnyckel (ex. 'cpu')

Ska testa top.

Men jag har alltså "Alla processer" valt och sorterat på fallande %processor. Inget dyker upp förutom små upphopp av WindowServer och annat.

Top ger samma grej som aktivitetskontroll: Inga processer i närheten av att kunna maxa cpu. Jag har ju dessutom avslutat alla program. Trodde ett tag att Chess var inblandat men jag lyckas inte återskapa problemet.

En sådan situation inträffade när jag installerat den gamla versionen av widgeten för att se svenska tv-tablåer. Fullt ös på processorn men inget tydligt meddelande om vad det var som sög energi.

MR

PS! Jag har inte provat igen.

Hittade lite på apple-support-sidor, men de som svarar verkar inte förstå att ingen process syns, men mitt problem är indentiskt med det som de beskriver:

CPU monitor shows busy, but no apps take CPU
http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=3861973#3861973

crazy CPU
http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=3489590&#3489590

okej.

Jag funderar på om det är nått insticksprogram som gör det. Exempelvis usb-camera till skype. Eller usb-webcam till ichat.

Nån som vet om sådana utomstående "plugins" drivs och kan hittas på nått annat sätt?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-01-11 20:57

Hade liknande problem med att kernel_task åt upp min ena CPU. Googlade och hittade en hel hög med förslag och något fungerade för mig.
Mer hjälp kan jag tyvärr inte vara.

Men då såg du alltså att det var kernel_task som åt upp all CPU - och kunde söka på det. Jag vet inte vad jag ska söka på då jag inte har nån process som visar att den äter CPU.

Nån som har koll på plug-ins och liknande, om det kan vara nån sån som hänger sig och inte syns i Aktivitetskontroll. Det konstiga är ju att aktivitetskontroll ändå vet att CPU är maxad, men kan inte rapportera orsaken.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2007-01-12 10:41

Som sagts tidigare så finns det alltså inget sådant som osynliga processer. En plugin som löper amok genererar naturligtvis processoranvändande för sin moderprocess.

Enda möjligheten att gömma undan en process är att patcha de verktyg som används för att kolla, så att de gör en filtrering (vilket givetvis alla rootkits med självaktning gör...

Så här ser top i Mac OS X 10.4.8 (PPC) ut:

$ ls -l /usr/bin/top
-rwsr-xr-x 1 root wheel 83088 Mar 21 2005 /usr/bin/top

$ md5 /usr/bin/top
MD5 (/usr/bin/top) = e1526a9caf9829c30a256f1dad381bf0

Tack för svaret, men jag ligger nog inte riktigt på din nivå. Kan du ge mig lite mer info.

Vad menar du med "så här ser top i Mac OS X 10.4.8 (PPC) ut"? Ska jag jämföra med det? Alltså typ generera nån print-out och stämma av med det du skrivit ovan.

Jag kan förstå att det inte finns några osynliga processer, men det är mitt enda sett att beskriva problemet på. Att nått maxar CPU som inte syns (eller så tittar jag inte på rätt ställe)

CPU är just nu maxad så jag ska ta en screen, här:

Nu har jag visserligen mycket igång, men det har nu hänt ett otal gånger och även om jag stänger alla program sjunker inte CPU användingen.

PS. Jag antar att jag inte avslöjar nått dumt med att posta Top-prints DS.

Nu förstod jag din kod. $ var kommando. Så här ser mitt ut;

ls -l /usr/bin/top:
-rwsr-xr-x 1 root wheel 83088 Mar 21 2005 /usr/bin/top

md5 /usr/bin/top:
MD5 (/usr/bin/top) = e1526a9caf9829c30a256f1dad381bf0

Okej, ny data:

Efter att jag låtit processorn varit maxad en längre tid, längsta jag till-låtit, brukar logga in o ut annars, fick jag meddelande från OS X att datorn var tvungen att startas om. Bluescreen alltså.

Efter ett tag så har jag fått det igen och nu har jag en screen från aktivitetskontroll.
Är det nån som inte blir konfunderad av denna bild:

Ursprungligen av Galatrox:

Okej, ny data:

Efter att jag låtit processorn varit maxad en längre tid, längsta jag till-låtit, brukar logga in o ut annars, fick jag meddelande från OS X att datorn var tvungen att startas om. Bluescreen alltså.

Sorry om jag inte är till någon hjälp, men som spot skriver, så är det här rätt intressant. Förbryllande. Jag antar att meddelandet du fick som du kallar för Bluescreen kom upp på flera olika språk. Det är i så fall en kernel panic du har - det orsakas oftast av hårdvarufel.

Argh, låter inte bra. Jo, det stod på olika språk. Svart/grå ruta.

Nån som har några bra sökord eller vet hur jag kan felsöka tredjepart plugins o liknande?

Ursprungligen av Nicklas Högås:

...Det är i så fall en kernel panic du har - det orsakas oftast av hårdvarufel.

Men förresten! Om det är ett hårdvaru-fel, är det inte väldigt skumt att det fixar sig efter att jag loggar ut och loggar in? Jag fixade precis den förra "maxningen" så.

Är inte detta ett nyckelfakta? (Är tämligen ny mac-användare, och för lite hacker kunna klura ut det.)

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2007-01-12 16:43

Det här börjar ju bli intressant...

Kan du posta resultatet från

kextstat -l

Det ger en lista på moduler som är dynamiskt inladdade i kärnan. Vet du själv om du har installerat någon sådan tredjepartsmodul?

Den var inte nådig!

La upp den här: kextstat.rtf

Har hänt fyra gånger idag redan. Maxningen alltså.
Jo jag installerar ju en del tredje-part. Senaste är macam (för usb webcamera i os x) samt iChatUSBCam. Samt avi,xvid grejer till Quicktime.

Senast redigerat 2007-01-12 21:51

Kan du posta filen panic.log som du hittar här

/Library/Logs/

Här kommer panic.log.

Själv vet jag inte alls vad jag ska titta på bland denna information, fast jag anar att vi letar efter orsaken till kraschen som skulle kunna vara orsaken till cpu-maxningen?

EDIT: Är det inte rimligt att det har nått med Macam eller iChatUSBCam o göra, det står usb omnämnt i panic.log

Senast redigerat 2007-01-12 22:33

Sätter fem spänn på att det är något av kernel-tilläggen som dina USB-kamera-program installerar som spökar.

Vad heter de och var har du hämtat hem dem?

iChatUSBCam: http://www.ecamm.com/mac/ichatusbcam/
Macam: http://webcam-osx.sourceforge.net/

Det är ju sant iof, om kernel-panic orsakas av hårdvarufel så är ju en webcamera hårdvara, om än extern. Men jag får problemet utan att webcameran är ikopplad (dock har den varit ikopplad innan ut/in-loggningen. Vet inte om usb nollställs vid bara utloggning.

På macam's sida hävdade han att det inte borde kunna utlösa kernel panic, men som sagt är jag ingen hejare på os x interna.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2007-01-13 00:24

Det låter onekligen som att webbkamera med tredjepartsdrivrutin skulle kunna vara boven. Panic.log säger att kraschen inträffade i com.apple.iokit.IOUSBUserClient som ju macam använder sig av. (User-space implementering av USB, så buggen ligger troligen i Apples implementering, eller eventuellt i IOKit.) Utvecklaren av macam har också med ett par punkter om kernel panic i sin FAQ, så problemet verkar inte vara isolerat.

Om det är dettta som är orsaken, så borde du enkelt kunna testa det. Uppstår problemet om du inte har iChat igång? Om kameran inte är ipluggad? Om du avinstallerar macam?

Testa grundligt genom att koppla bort allting som du har lagt till!

Kör datorn precis som den kom, utan tillbehör. Om du fortfarande har problem… så är det jobbigt…

Okej, känns som vi alla är rätt säkra på att det är USB-tilläggen jag gjort.
Nu har jag dock tagit bort dem och startat om helt, men så är maxandet tillbaka.

Hur avinstallerar man sådana komponenter som iChatUSBCam och Macam helt o hållet? Eller tror ni jag har gjort det (körde avinstallation med iChatUSBCam och slängde macam.component från /Library/Quicktime) och problemet är nått annat?

Vad installerar de för tillägg eller andra komponenter? Är du van vid terminalen? Isf kör en "lsbom" på bom-filen i installerarpaketet.

Bevaka tråden