Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

[Fixat] Problem och frågor kring sökningar och "Dagens aktiva"

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-08 15:16

Samlar alla diskussioner om sökfunktionerna i denna tråd!

Det finns massor av frågor om sökfunktionera och "Dagens aktiva" sökningarna - vi samlar allt i denna tråd!

Står jag på 99.se och trycker på "dagens diskussioner" så får jag upp trådarna, men jag hamnar hos 99musik. Där vill jag inte vara.

Går jag in på 99musiks startsida, väljer att gå in i den här tråden, så får jag 99mac utförande.

Förvirrande.

/c

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-01-08 15:26

Om jag trycker på "nya inlägg" när jag är på 99musik så får jag upp trådar från alla forum istället för bara 99musik (som är det jag är intresserad av).

Forum som är delade mellan olika forum (t.ex. feedback) hamnar under 99mac, det är inte snyggt. Delade forum borde ändra så hamna så det set ut som man är på det forum man var på (i mitt fall 99musik) alternativt att de ligger under ett eget delat forum kallat enbart 99.se. 99mac intresserar mig inte och borde inte vara "huvudforum", 99.se borde vara huvudet.

Profilerna är baserade på 99mac, jag har inte något intresse av att fylla i när jag skaffade mig en mac då jag aldrig ägt en

Förutom detta så verkar jag också ha blivit av med mina moderatorfunktioner?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-08 15:26

När man står i forumet 99.se/mac och klickar på menyn Forum->nya inlägg tycks det göras en sökning i alla forumen på 99.se:tveksam:

Rent logiskt borde (väl) denna sökning endast söka upp de nya inläggen i just det aktuella forumet, nämligen 99.se/mac

Samma sökning, i de andra forumen, bör således visa de nya inläggen i just det aktuella forumet...

För övrigt, bra jobbat 99-teamet!!

- Torkel

Ursprungligen av Torkel:

När man står i forumet 99.se/mac och klickar på menyn Forum->nya inlägg tycks det göras en sökning i alla forumen på 99.se:tveksam:

Rent logiskt borde (väl) denna sökning endast söka upp de nya inläggen i just det aktuella forumet, nämligen 99.se/mac

Samma sökning, i de andra forumen, bör således visa de nya inläggen i just det aktuella forumet...

För övrigt, bra jobbat 99-teamet!!

- Torkel

Nya inlägg-buggen är fixad. Sökningen låter vi nog vara som den är så länge...

/M

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-01-08 21:01

När man använder "nya inlägg" eller "dagens inlägg" kommer texten om tiden som sökningen tog samt "trådar som inte blivit uppdaterade sen senaste besöket" upp enbart i den vänstra lilla kolumnen istället för att ligga över en hel rad.

...och se till att fixa så vi kan komma åt "din musik" på nåt vettigt sätt nu, det är en väldigt viktig del av 99musik...

Sökfunktionen verkar inte fungera logiskt som på 99mac. Om jag skrev in tre separata sökord och sökte på inlägg så fick jag förut fram just de inläggen som innehöll ALLA TRE sökorden. Nu får jag upp inlägg som innehåller en eller flera av sökorden. Jag har testat med AND och + men det gör ingen skillnad. Sökningen bör alltid ta fram alla tre sökorden som förval och inget annat, om det ska vara en användbar sökfunktion.

Ursprungligen av Adrian B:

Sökfunktionen verkar inte fungera logiskt som på 99mac. Om jag skrev in tre separata sökord och sökte på inlägg så fick jag förut fram just de inläggen som innehöll ALLA TRE sökorden. Nu får jag upp inlägg som innehåller en eller flera av sökorden. Jag har testat med AND och + men det gör ingen skillnad. Sökningen bör alltid ta fram alla tre sökorden som förval och inget annat, om det ska vara en användbar sökfunktion.

Vi har gått över till MySQL Fulltext search engine som ska vara betydligt bättre och snabbare. Följande gäller:

"Whether a user has access to Boolean or Natural Language is set by a usergroup option in the Usergroup Manager."

"MySQL fulltext lets you search for phrases ("google pagerank")."

"This permission allows Boolean searches, which includes the usage of AND, OR, and NOT to limit results. This option can be server intensive for very large forums so its usage is cautioned. When this permission is disabled, the Fulltext search will use a less intensive relevance based search."

Boolean searches är nu påslaget. Testa!

Söka på siffror...

Det verkar vara något med sökfunktionen som gör att siffror är svåra att söka på. Jag försökte söka på '802.11n', men hamnar bara på den avancerade söksidan.

Så jag testade lite.

Funkar gör t.ex. 2007, 99mac, 20tum

Sånt som inte funkar är 802.11n, 99.se, 33%, c2d, 2.1.2, 20"

Något som är lätt att fixa?

Vi har bytt sökmetod till "MySQL Fulltext Search" och tillåter "Boolean search".

Håller med om att sökfunktionen inte är 100% och om vi inte får fart på den ändrar vi tillbaka till vBulletin sökmetoden igen i helgen.

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2007-01-12 12:26
Ursprungligen av mrubenson:

Det verkar vara något med sökfunktionen som gör att siffror är svåra att söka på. Jag försökte söka på '802.11n', men hamnar bara på den avancerade söksidan.

Så jag testade lite.

Funkar gör t.ex. 2007, 99mac, 20tum

Sånt som inte funkar är 802.11n, 99.se, 33%, c2d, 2.1.2, 20"

Något som är lätt att fixa?

söker man med '802.11n' ( observera 'duttarna' före och efter) så fungerar det ,däremot med 802.11n fungerar det inte:eek:

Ursprungligen av wincc:

söker man med '802.11n' ( observera 'duttarna' före och efter) så fungerar det ,däremot med 802.11n fungerar det inte:eek:

inte för mig.

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2007-01-12 14:59
Ursprungligen av mrubenson:

inte för mig.

Jag använder WIndows XP & Firefox 2.0.0.1, fungerar både hemifrån och jobbet

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2007-01-12 15:47
Ursprungligen av wincc:

Jag använder WIndows XP & Firefox 2.0.0.1, fungerar både hemifrån och jobbet

Hmm, nu fungerar det inte längre..:confused:

mrubenson: Man kan inte söka på ord som består av tre eller färre tecken då antalet svar blir för högt, så har det alltid varit. Då 802.11n är två ord ("802" och "11n") och 99.se är två ord ("99" och "se") osv, så förstår du säkert varför de söktermer du valt inte fungerar.

  • Medlem
  • 2007-01-12 15:32

Å andra sidan är trebokstavsförkortningar väldigt vanliga när det gäller datorer, så det kan vara värt att fundera på om man inte skall tillåta sådana sökningar ändå. För att folk lättare skall hitta det de söker efter.

Ett tips angående sök: använd google och lägg till site:99.se så får man bara resultat härifrån. Nu tror jag inte att spindlarna har hunnit gå igenom de gamla trådarna än, men det är väl förhoppningsvis bara en fråga om tid.

Vi har valt att byta sökmetod i programvaran. Ett tidigare byte till MySQL Fulltext Search har inte direkt varit fördelaktigt så nu byter vi tillbaka.

Uppdateringen tar cirka 12-18 timmar och vi sätter igång den nu.

Under tiden kommer det inte gå att göra sökningar eftersom sökindex nollställs!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-01-14 21:46

Släng upp det som en nyhet så folk vet vad som händer kanske? Inte alla som tittar in här.

Ursprungligen av Arete:

Släng upp det som en nyhet så folk vet vad som händer kanske? Inte alla som tittar in här.

Det finns ett announcement i alla forum och dessutom kommer det upp en ruta som hänvisar hit när man försöka söka.

Vaknade nyss. Indexeringen har dragit igenom 604.000 inlägg nu av cirka 1.1 miljoner och då har den gått hela natten. Ser ut att ta typ åtta timmar till med andra ord.

Nu är jag på jobbet. 700.000 inlägg klara.

En snabb kalkyl säger att vi är helt klara cirka klockan 16.15-16.30 idag.

Snart 800.000 klara. Dags för lunch!

Snart 900.000 klara av 1.100.000 inlägg. Så fort det är klart slår vi på sökfunktionerna igen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-01-15 14:56

Konstigt... nu kan jag inte välja "nya inlägg" igen.

Jag förstår om ni håller på med indexeringen och det är inte det ovanstående som är konstigt utan det faktum att det fungerade bra för ca. 1 1/2 timme sedan.

Ursprungligen av Timber:

Konstigt... nu kan jag inte välja "nya inlägg" igen.

Jag förstår om ni håller på med indexeringen och det är inte det ovanstående som är konstigt utan det faktum att det fungerade bra för ca. 1 1/2 timme sedan.

Jag testade slå på sökningar ett tag för att se om det påverkade indexeringen och det blev stor skillnad så jag stängde av igen.

Indexeringen verkar gå långsammare i takt med att den drar igenom fler inlägg. Vi ligger på cirka 950.000 nu av 1.100.000. Hoppas fortfarande att vi är klara runt 17.00.

Vi ligger runt 1.050.000 inlägg av 1.122.566 nu så det ser ut att dra över 17.00 deadline något men snaaart är det klart!

Nu är vi på inlägg 1.178.000 av totalt 1.122.653

Det borde vara omöjligt men det beror på att det raderats inlägg genom åren - sista inlägget verkar vara 1.214.000 ungefär. 35.000 kvar alltså!

Klaaart

(Korven och makaronerna smakade fin-fint. Är en sån där husmanskost-snubbe)

  • Oregistrerad
  • 2007-02-21 12:01

Sökfunktionen verkar inte fungera alls längre... söker man på ett ord, ex musikvideo går det hur bra som helst, men när jag söker på "vad heter låten" så får jag upp en vit sida (tom alltså) med adressen http://www.99.se/search.php?styleid=1 ... mer händer inte. Jag har försökt med "vad heter låten" ; vad heter låten ; vad AND heter AND låten ; vad + heter + låten .

Jag vet inte om felet är att jag har en Mac ... men det verkar vara totalfel att ha en Mac på internet idag *dryper av ironi*

G4 MDD 2x867mhz, 10.4.8, Safari 2.0.4

Bevaka tråden