Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Premiär för 99.se

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Välkommen till nya 99.se!
Vi vill välkomna alla medlemmar och besökare till nya 99.se - en sammanslagning av 99mac, 99musik och 99pod forumen. Tillsammans har vi nu 37.000 medlemmar och över 1.1 miljoner inlägg samlade i en riktigt trevlig websajt

Drömmen om 99.se började för flera år sedan men tekniska frågetecken och trubbel med att hitta det rätta domännamnet gjorde att planerna inte kunde förverkligas förrän nu. Vi köpte domännamnet strax före jul och förberedelserna har pågått praktiskt sedan dess.

Den största anledningen till sammanslagningen är att dessa jättesajter blivit väldigt knepiga att underhålla parallellt. För utvecklarna och administratörerna är övergången till 99.se efterlängtad - äntligen kan vi koncentrera oss på att få en sajt superbra istället för att sprida våra resurser mellan sajterna.

Små förändringar
Vårt mål har varit att göra så små förändringar som möjligt vid sammanslagningen eftersom så många reagerar negativt på stora ändringar. I detta första steg vill vi jobba bort alla barnsjukdomar och dublettkonton som uppstått. I ett senare skede börjar vi lansera nya spännande funktioner och systersidor.

Gigantiska förändringar
Under ytan sker det stora grejer. Plötsligt har utvecklarna bara en sajt att lägga all energi på. Adminteamen får ett stort gemensamt moderatorforum och dom närmaste veckorna kommer vi anpassa sajten till en gemensamt hög nivå.

Syskonsajter
Som ni säkert förstår är det väldigt enkelt att utöka 99.se med fler ämnen och undersajter. Våra tankar på 99mobil, 99foto, 99video och 99web är inte långt borta nu. Har du tankar på andra inriktningar inom 99.se världen är du välkommen att komma med förslag nedan!

700 medlemmar måste byta användarnamn!
Ett uppenbart problem med att slå samman användardatabaserna är att vissa namn redan är upptagna och cirka 700 aktiva medlemmar tvingas denna vecka byta användarnamn. Vi ber om ursäkt och förståelse kring varför detta har uppstått. På lång sikt var det rätt att genomföra ändringen även om det känns surt att tvingas byta namn efter ett antal aktiva år på sajterna. Läs mer här:

Ansökan om nytt användarnamn

Rapporterade fel
Vi har redan upptäckt ett par fel som vi jobbar på - läs gärna mer här:
Problem med tomma inläggsprofiler
Varför finns det så många imported_användare?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-08 15:05

Ett trefaldigt leve för 99.se
Hurra! Hurra! Hurra!

Helt galet mycket trafik nu - alla tre Xserve G5 har 100% CPU konstant om ni undrar varför det segar lite. Ska se om jag kan trolla dit en till server senare idag :eek:

Mycket fint, jag är imponerad av uppgraderingen! Roligt att ni har släppt användandet av avatarer fritt för alla också!

Bra jobbat!

Bra jobbat. Ser snyggt och propert ut och lättnavigerat.

Jag såg att de bevakade diskussionerna inte har följt med till nya sajten. På gränsen till allvarlig bugg då man inte kommer att märka när det kommer någon följdfråga på trådar man är involverad i.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-08 15:13

Lite nya saker grafisk också ser jag, hoppas man vänjer sig...

Dags att ändra bokmärkerna lite nu då. ;p

/Adam

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-08 15:14

VÄNTA! Varför är det min användare från iPod.se ni har sparat! NEJ!

Hoppas ni kan fixa tillbaka mitt 99mac konto, för nu har bla. bild försvunnint plus ALLA mina 99mac inlägg och trådar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-01-08 16:15
Ursprungligen av Adzam 1:

VÄNTA! Varför är det min användare från iPod.se ni har sparat! NEJ!

Hoppas ni kan fixa tillbaka mitt 99mac konto, för nu har bla. bild försvunnint plus ALLA mina 99mac inlägg och trådar.

Jag märker exakt samma sak... det är mitt 99mac-konto som var det jag var aktiv som, med närmare 500 inlägg, avatar, o.s.v. Den gamla på ipod.se vill jag inte veta av längre.

Edit: Jag ställde några frågor om sammanslagningen vad gällde namn på olika forumen... dessa ställde jag i tråden för "uppdatera dina uppgifter innan jul". Jag fick inte några svar på dessa, utan antog att allt skulle sammanfogas, inte att den ena skulle ersättas av den andra.

Ursprungligen av Timber:

Jag märker exakt samma sak... det är mitt 99mac-konto som var det jag var aktiv som, med närmare 500 inlägg, avatar, o.s.v. Den gamla på ipod.se vill jag inte veta av längre.

Edit: Jag ställde några frågor om sammanslagningen vad gällde namn på olika forumen... dessa ställde jag i tråden för "uppdatera dina uppgifter innan jul". Jag fick inte några svar på dessa, utan antog att allt skulle sammanfogas, inte att den ena skulle ersättas av den andra.

Så ska det inte vara - det blev ett fel i sammanslagningen som orsakar detta. Vi uppdaterar profilerna manuellt för att rätta till felen. Är bara ett fåtal drabbade nämligen. Anmäl dina problem här:

http://www.99.se/feedback/208717-problem-med-tomma-inlaeggsprofiler.html

Inatt kommer vi köra en "update counters" så att inläggen kommer tillbaka! (dom finns här men dom "räknas" inte just nu)

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-01-08 16:32

Testar om jag finns kvar i rullorna eller om jag blivit helt nollställd.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-08 17:00

Upptäckte nyss att jag bara skapade 3 trådar Hoppas dom övriga kommer tillbaks efter inatt.

Mycket trevligt. Det kommer att bli intressant att följa hur det utvecklas.

Ursprungligen av Björn Leander:

Mycket trevligt. Det kommer att bli intressant att följa hur det utvecklas.

Håller med, känns som en riktigt positiv och naturlig utveckling.

Jag är imponerad över hur bra det verkar fungera redan med tanke på komplexiteten i hela projektet. Good work guys!

Jättemysigt!

Bra jobbat!

Bra jobbat, jag ser med spänning fram emot ett spännande år på nya 99mac.

Görtrevligt det här. Supernajs!

Jag antar att vi kommer att få en ganska rejäl påhälsning av GoogleBot inom kort.

Ursprungligen av Björn Leander:

Jag antar att vi kommer att få en ganska rejäl påhälsning av GoogleBot inom kort.

Jag har suttit och skrivit mod_rewrite regler så fingrarna blöder. Lyckades trolla så att alla gamla 99mac.se inlägg & trådar helt transparent skrivs om till 99.se adresser

När man tycker att sånt här i .htaccess är helt självklara grejer har man suttit för länge i UNIX. Jag har ju inte ens skägg!

RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www.99.se
RewriteRule (.*) http://www.99.se/$1 [L,R=301]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-08 17:27
Ursprungligen av Björnström:

Jag har suttit och skrivit mod_rewrite regler så fingrarna blöder. Lyckades trolla så att alla gamla 99mac.se inlägg & trådar helt transparent skrivs om till 99.se adresser

När man tycker att sånt här i .htaccess är helt självklara grejer har man suttit för länge i UNIX. Jag har ju inte ens skägg!

RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www.99.se
RewriteRule (.*) http://www.99.se/$1 [L,R=301]

Gott jobb killar !

Inget skägg björnström var kliar du dig då mellan inläggen och kodningarna

Lycka till med framtida projekt.

Mycket najs. Men jag har problem med att min läsare (Omniweb) vägrar att logga in mig. Det funkar både i Camino och Shiira. Någon mer som fått problem med Omniweb eller är det dags att felsöka lokalt?

Ursprungligen av denjohan:

Mycket najs. Men jag har problem med att min läsare (Omniweb) vägrar att logga in mig. Det funkar både i Camino och Shiira. Någon mer som fått problem med Omniweb eller är det dags att felsöka lokalt?

Jag har samma problem med Omniweb. Jag loggas in men sedan övergången till forumet fungerar inte.

Hej,

Bra jobbat alla inblandade, en klar förbättring!
Har nu surfat runt ett tag och trivs. Men det är en sak som stör lite. Via första sidan väljer
man vilket underforum man vill vistas i (Mac, Musik eller iPod). När man väl inne i något
av dessa forum (99.se/mac för ex.) och läser lite trådar, för att sedan gå tillbaka till underforumets startsida, kommer man tillbaka till 99.se, första sidan alltså.

Använder alltså länkningen upp i vänster där det står, 99.se>Nyheter>99nyheter>....

Är det tänkt att det ska fungera såhär? Hade gärna sett att det länkades såhär ist, 99.se>99.se/mac>Nyheter>99nyheter>....

Någon som har samma "problem"?

Mvh

Senast redigerat 2007-01-08 16:55
Ursprungligen av Manfred:

Hej,

Bra jobbat alla inblandade, en klar förbättring!
Har nu surfat runt ett tag och trivs. Men det är en sak som stör lite. Via första sidan väljer
man vilket underforum man vill vistas i (Mac, Musik eller iPod). Är man väl inne i något
av dessa forum (99.se/mac för ex.) och läser lite trådar, för att sedan gå tillbaka till underforumets startsida, kommer man tillbaka till 99.se, första sidan alltså.

Använder alltså länkningen upp i vänster där det står, 99.se>Nyheter>99nyheter>....

Är det tänkt att det ska fungera såhär? Hade gärna sett att det länkades såhär ist, 99.se>99.se/mac>Nyheter>99nyheter>....

Någon som har samma "problem"?

Mvh

Håller med dig! Skriv en rad i tråden "buggrapport" i Feedback så kommer någon titta på din önskan.

Ursprungligen av Stoffen:

Jag har samma problem med Omniweb. Jag loggas in men sedan övergången till forumet fungerar inte.

Precis det felet är det. Då var det inte bara jag som är korkad...

Får vi en trevlig liten postmortem-genomgång över hur arbetet gick? Vore helt klart intressant...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-08 16:20

Om jag är inne på 99mac och trycker på Dagens diskussioner så kommer jag till 99musik.
Segt som sirap är det också.

Bravo, äntligen är 99.se uppe

..aja, ska ta en dusch..

Trevlig uppdatering!

Finns planerna på 99Mobil kvar?

//Stefan

Bevaka tråden