Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fixa jämn ljudnivå på ett antal låtar?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hittar inget om detta så jag frågar i ny tråd:...

Finns det nåt program som man kan använda för att justera ljudnivån på flertalet låtar till samma nivå på samma gång?
Jag ger mitt exempel:
Jag har "Blandat-mappar" med enstaka låtar av artister som jag inte vill sortera in under Artist->Album etc.
Problemet är att en del är gammalt, nytt, bra producerat/mastrat, dåligt producerat/mastrat etc etc så att ljudnivån kan skilja sig något enormt.
Jag vill då kunna justera/jämna ut ljudnivån så att de lägger sig ungefär lika och undrar då om det finns något program som gör detta?!?
(Orkar helt enkelt inte sitta med flera hundratals låtar en för en och sätta en ljudnivå)

Någon som kan hjälpa?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-19 19:26

slå på ljudkontroll i iTunes och i iPoden.

Troy100:
Allvarligt, hade jag missat den funktionen nåt så grovt?

Hur som helst sökte jag lite på den nu och såg att den inte fungerar helt klockrent - några åsikter någon?

Hur som helst är jag fortfarande ute efter att program som justerar filernas nivå så att dessa sparas så...

Edit:
Någon som vet om/hur ljudkontroll drar massa extra batteri?
Samt om det pressar UPP eller NED volymen på spåren?
Och, pressar den upp/ned volymen UNDER spåren(alltså att volymen egentligen inte håller en relativ nivå) under spelning av dem(förstod ni)?

Edit2:
Dessutom vill jag inte förstöra dynamiken mellan spår på samma album och föredrar att inte behöva slå på/av den så fort jag hamnar i Blandatavdelningarna.

Edit3:
Hur som helst, tack för tips - kan vara värt att ge en chans!

Bättre är att köra mp3gain (klarar numera både mp3 och aac). Då kan man bestämma om man vill ha samma nivå på allt, eller behålla nivåskillnaderna inom album fast justera ner grundnivån för albumet (det gör alltid jag). Det enda som inte är lämpligt är att köra mp3gain på ett album som inte är komplett, och sen ladda ner fler låtar som hör till albumet; då blir det nivåskillnader.

MacMP3Gain
MP3Gain

filuhr:
Låter prcis som vad jag är ute efter, kollar upp.
Tack!

Edit:
Vilka inställningar rekommenderar du, om man gärna pumpar upp volymen en del?
Jag tänker på "Normal Volume"....

Edit2:
Har testat och undrar om det vill pressa ned volymen snarare än att höja? Är programmet avsett för detta? Då det gör att låtarna distar så lätt om man pressar upp dem...
Iaf när jag använder default-inställninagen(89,0 db) på Normal Volume, då blir volymen på spåren i regel mycket lägre, och försöker jag pressa upp dem börjar det dista väldigt lätt.
Vad är en bra utgångspunkt?
Förklara gärna hur du använder det lite mer ingående...

[QUOTE="theplagueVilka inställningar rekommenderar du, om man gärna pumpar upp volymen en del?
Jag tänker på "Normal Volume"....
/QUOTE"]

Jag har aldrig kört med något annat än 89 dB, och visst, det blir lägre nivå än på de allra flesta skivor. Men huvudsaken är ju att det inte blir så olika nivå som det på nya skivor jämfört med äldre. När man vet att det inte är kvar nånting med jättehög nivå vågar man dra på volymen desto mer.

Jag kört mp3gain (album gain) på allt utom klassisk musik, normalt på några nya skivor i taget, aldrig på hela musikmappen.

Filuhr(eller nån annan):
Kan nån svara/kommentera på det jag frågar om i mina två edits i föregående inlägg?

filuhr(eller nån annan):

Vad ser ni skulle vara det bästa tillvägagångssättet om man har ett bibliotek med 2000+ album som jag vill jämna ut volymen på.
Dels sinsemellan, men ändå behålla volymen inom dem lika jämn som innan? Förstår ni?
Blir det att sitta med varje album för sig eller hur kan jag göra?

1
Bevaka tråden