Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av Multi-Plugin för iTunes (Windows)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Torsby
  • 2006-11-26 20:47

Trött på utseendet i iTunes? Passar det inte riktigt in med din bakgrundsbild eller det tema du använder i Windows? Vad sägs om ett gratis tillägg som ger möjligheten att använda teman (s.k. skins) i iTunes, och som dessutom innehåller ett par andra mer eller mindre (o)nödiga funktioner som du inte visste att du saknade. Multi-plugin heter programmet, och vi kikar lite närmare på det.

Multi-plugin finns till iTunes 7 för Windows och i dagsläget medföljer endast två teman, som dessutom inte ger några dramatiska ändringar på utseendet. I den gamla versionen för iTunes 6 följde det med flera teman från andra tema-skapare, men eftersom iTunes 7 fortfarande är relativt ny har de inte hunnit baka in fler teman än. Istället får man i nuläget ge sig ut på nätet och söka efter teman.

Innan vi tittar närmare på tema-funktionen ska vi snabbt gå igenom några av de övriga funktionerna i Multi-plugin. Det första man märker när man installerat Multi-plugin är att de tre knapparna uppe till höger som används för att stänga, förminska och minimera iTunes flyttats till övre vänstra hörnet (som på mac) samt att menyraden försvunnit och ersatts av en enda menyknapp. Utöver detta har även teckensnittet som används i iTunes bytts ut.

Gillar man inte detta kan man naturligtvis flytta tillbaka knapparna och ändra tillbaka teckensnittet, men man kan inte få tillbaka den ursprungliga menyraden. Däremot kan man dölja meny-knappen helt och hållet, vilket ger ett väldigt rent utseende. För att komma åt menyn när den är dold klickar man bara där knappen var tidigare.

När Multi-plugin är installerat kommer man åt alla dess funktioner från en ny fliken under inställningarna för iTunes. Går man in på den nya menyn blir man kanske lite konfunderad då den svenska texten ersatts av den engelska. Av någon anledning gäller detta bara första nivån av menyn...

Teckensnittet som används i iTunes kan ändras. Tyvärr finns ingen rullmeny för detta, utan man måste skriva in namnet på teckensnittet. Enklast är att öppna mappen Teckensnitt och titta vad de heter (tänk dock på att inte ta med det som står inom parentes). Vill man ställa till det lite för sig kan jag rekommendera Symbol som teckensnitt!

Multi-plugin kan ge iTunes olika grader av genomskinlighet, antingen i huvudfönstret eller minispelaren, eller bägge om man så vill.

Man kan ändra hur mycket information som ska visas i titelraden högst upp i iTunes. Som standard står det ju bara iTunes, men med Multi-plugin kan man t.ex. visa låtnamn, artist, låtlängd, etc. Man kan även lägga till egen text för att på så sätt göra sitt iTunes mera personligt.

Om man låter iTunes organisera musiken och har låtar som saknar albumnamn, så skapas automatiskt en mapp med namnet Okänt album, vilket åtminstone jag tycker är lite irriterande. Multi-plugin har en funktion som stänger av detta, och istället lägger de låtarna direkt under artistmappen istället. Detta fungerade dock inte för mig när jag testade på en svensk version av iTunes, och jag misstänker att det fungerar bättre om man använder en engelsk version istället.

Så till den stora behållningen med Multi-plugin; teman. Det bör påpekas direkt att Multi-plugin inte kan ändra formen på iTunes-fönstret som t.ex. Windows Media Player kan, utan det handlar främst om att ändra färger och utseende på knapparna. Själva formen på iTunes får man fortfarande dras med.
Teman brukar som sagt medfölja i Multi-plugin-installationen, men av nämnda orsaker har jag letat på nätet efter ett antal teman, varav de flesta är hämtade från DeviantArt.
Ett tema består av ett stort antal bitmap-bilder (.bmp) och en ini-fil som knyter samman dem, så har man intresset och tålamod kan man själv skapa sina egna teman om man vill. Mer info om detta finns i hjälpfilen till programmet som man hittar i iTunes programmapp.
Nedan följer ett urval skärmdumpar av de teman jag hittat på nätet, tillsammans med länkar till dem.

LiTunes II

RoyalInspiratSE blue

Cold

InspiratSE

Och så för de som har svårt att släppa WMP:

WMP 11

Förutom att använda teman kan man även färglägga teman. Detta görs genom att ställa in Saturation (mättnad) och Hue (färgnyans). Man får dock ingen förhandsgranskning, och det är svårt att veta hur resultatet blir, man får helt enkelt testa sig fram. Här nedan har jag lagt på färg på Aqua-temat som medföljer Multi-plugin.

Det är lite svårt att veta hur man ska betygsätta ett sådant här program/tillägg, men jag har valt att utgå från tema-funktionen som sådan, och då får Multi-Plugin ett gott betyg. Om man, som jag, gärna pillar med bakgundsbilder, teman och färgscheman i sitt Windows är Multi-Plugin ett givet val till iTunes.
Programmet är lättanvänt och kräver ingen extra datorkraft. Installationen är liten och enkel och integreras nästan omärkligt i iTunes (speciellt om man använder en engelsk version). Av någon anledning kan man inte avinstallera Multi-Plugin från Kontrollpanelen, enda sättet att bli av med det (om man nu vill det) är att köra installationsfilen en gång till, vilket kanske inte är helt uppenbart. Dessutom måste man installera Multi-Plugin på nytt varje gång man uppdaterar iTunes för att kunna fortsätta använda det. Ett annat litet minus är att det än så länge inte medföljer mer än två teman.
Men på det stora hela är Multi-Plugin en angenäm bekantskap, och har dessutom lite extrafinesser förutom tema-funktionen. Sammantaget är det tillräckligt för att jag ska ge det en klar 4:a i betyg.

+ Lättanvänt
- Ingen avinstallation
- "Bara" två teman medföljer

När testet skrevs var Multi-plugin uppe i version 2.4.2. Senaste version är 2.5.1 och innehåller fler teman. Det kan hämtas här: Release - Multi-Plugin 2.5 for iTunes 7 - Aqua-Soft Forums (4.8MB)
När nya versioner kommer kan man söka efter Multi-plugin på Aqua-Soft.org
Multi-Plugin är visserligen gratis, men programmets skapare tar gärna emot frivilliga doneringar för det jobb han lägger ned på det.

De flesta teman har jag hittat på DeviantArt, använd sök eller klicka på Customization, Customization > Skins & Themes > Media Players > iTunes

MrToNeR har gjort de teman jag visat, hans sida finns på MrToNeR on deviantART

Senast redigerat 2007-03-12 08:52
  • Medlem
  • 2006-11-26 21:31

Kul test!
Men iTunes som redan är segt som det är tar ingen skada? Jag har lite dålig erfarenhet när det gäller skins, fått windows att crasha (iofs inte så svårt ). Kan man avaktivera det utan att avinstallera det? Annars så verkade detdär med transparenta fönster ganska schysst, hur lite mini-spelaren än är så är den ivägen när man "leker" med photoshop eller liknande. Det finns alltid något bakom som man vill se/hålla koll på.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2006-11-27 08:13

Jag kunde inte märka att det skulle ta några extra resurser från datorn, och inte heller tyckte jag att iTunes tog längre tid på sig att starta (och jag har heller ingen värstingdator som susar på i 300 km/h - eller ens 3 GHz ).

Slarvigt av mig att inte kolla om man kunde avaktivera det, jag ska kolla det så fort som möjligt (om inte nån annan hinner före...).

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-12-03 16:49

Det går att avaktivera det utan att avinstallera.

Arshia

  • Medlem
  • Storuman
  • 2006-12-03 22:21

Intressant.. Men är det värt när man har en ganska seg burk? Ibland brusar iTunes för att den har för lite ram-minne lr nåt..

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-12-04 15:23

Jag tycker att det är värt. Det har inte segat ner iTunes alls, så jag tycker det är värt en chans.

Arshia

  • Medlem
  • Torsby
  • 2006-12-04 15:43

Tack för infon, Arshia!

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-03-12 08:53

En ny version har kommit, 2.5.1, med fler teman.
Mer info och installationsfil här: Release - Multi-Plugin 2.5 for iTunes 7 - Aqua-Soft Forums (4.8MB)

Edit: OBS! För tillfället verkar senaste versionen inte fungera med iTunes 7.1, men uppdateringar brukar komma snabbt.

1
Bevaka tråden