Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopiera vinylskivor till Ipod´en

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hey´san...

Någon som vet nåt tillbehör som gör att
jag kan kopiera mina vinyl skivor in på min IPOD Video 30gb?

mvh Widman

En dator...

ooo , då måste jag köpa en sådan oxå...

Touché!

Allvarligt, du har inte sagt vilket OS du använder så jag kan bara hänvisa till Mac, Palm and Windows Software Updates and Downloads – VersionTracker där du söker på tex. 'vinyl'.

En polare rippade några dussin LP och han använde Roxio Spin Doctor, men den tror jag bara finns till Mac.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2006-08-29 18:47

Såg på svt:s Login att de rekommenderade att köra via line-ut från en förstärkare istället för direkt från vinylspelaren, det är ju ingen "vanlig" signal som kommer från spelaren, har för mig att den är starkare på nåt vis...

Ett gratisprogram för att redigera ljud på en Windows-burk är annars Audacity. Har dock inte testat det själv, så jag vet inte hur pass bra det är.

Ursprungligen av Spyder:

...det är ju ingen "vanlig" signal som kommer från spelaren, har för mig att den är starkare på nåt vis...

RIAA-steg - Wikipedia, den fria encyklopedin

  • Medlem
  • Torsby
  • 2006-08-30 08:20

Aha !

  • Medlem
  • Storuman
  • 2006-11-17 00:14

Men gör som jag! Jag hade en gammal mp3-spelare (JoS mp-130) med Line in, som jag använde till att få över låtarna till datorn och iPoden.

Jag tog Line-in kabeln och kopplade in ena änden i vinylspelarens hörlursuttag, och den andra i mp3:n. Sedan spelade jag in låten på mp3:n och kopplade därefter mp3:n till datorn, där jag konverterade och namngav låten i iTunes... Märkte att ljudet blev lite lågt så innan jag förde över låten till iPoden höjde jag "ljudnivån" som finns under "info" (högerklick på låten)... Vips så var låten på min kära iPod, och ljudkvalitén var faktiskt inget att klaga på (nog för att den nedladdade låten lät lite bättre än den inspelade, har två likadana av den låten nu ju)...

Aja, lycka till!

1
Bevaka tråden