Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av Sony MDR-EX71

Tråden skapades och har fått 148 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Gone_Away: Jo, jag kontaktade dem direkt (går ju dock inte att ringa dem tyvärr). De sa att jag skulle skicka tillbaka dem genom att lägga dem i ett paket där jag skriver Frifrakt + adress, felleverans i ena hörnet samt skickar med en printad kopia av mailet jag fick tillbaka. Så ska de skicka ett par nya så fort de fått in mina svarta lurar. Så jag kommer inte att få dem på ett tag.
Skulle ju vara en julklapp till min flickvän. Ruggigt trist.

Ree_Tab: Jepp, de är snygga. Har redan ett par själv, dessa skulle (som tidigare sagt) vara till tjejen.

Archangel, tråkigt det där med att din julklapp till tjejen blir sen, men härligt att dom bjuder på frakten.

Ree Tab: Härligt att du beställde! Men jag förstår egentligen inte varför du först kände noll förtroende för Jens nylanders företag. Är det för all skit man läst om deras spelare? Personligen tycker jag inte illa om deras spelare - men gjorde det en gång i tiden. Kompisen har en JoS spelare, och ärligt talat, vad är det för fel på JoS? Jämför deras grejer med en vanlig flash-spelare på elgiganten, om man tänker efter så är inte JoS så kasst. Ang. servicen kan jag ju inte säga så mycket förutom att dom har en riktigt snabb leveranstid, men jag tror på gott om JoS hittils. Affärsidén är ju genial. Beställa in utländska massproducerade billiga mp3-spelare med kvalité-känsla på och sätta dit sitt eget svenska varumärke - idiotsäkert.

God jul på er förresten! och Archangel, skyll på Jens om flickvännen blir sur!

Åh.. Här blev man jätteglad och så när man fick ett par EX71 i julklapp - men vad händer första gången man ska lyssna? Jo, självklart har ena luren fackat ur och man blir tvungen att returnera.. Lagom kul Får man gå med originallurarna ett tag till då..suck..

Sitter och lyssnar med ett par splitternya EX71 i öronen - låter otroligt bra Mina Porta Pro får vila lite nu.

Ursprungligen av femton:

Åh.. Här blev man jätteglad och så när man fick ett par EX71 i julklapp - men vad händer första gången man ska lyssna? Jo, självklart har ena luren fackat ur och man blir tvungen att returnera.. Lagom kul Får man gå med originallurarna ett tag till då..suck..

Aj, aj.. Det lät inte roligt, men shit happens..

Ree_Tab: Är du nöjd med dina?

Ursprungligen av Gone_Away:

Aj, aj.. Det lät inte roligt, men shit happens..

A,jo.. Mejlade Dustin och frågade om jag kunde skicka tillbaka dem och få ett par nya, vilket inte behövdes. De sa att jag kunde kasta de trasiga så skickade de hem ett par nya istället - underbar service

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-12-28 12:11

Ja dem är väldigt bra, lite klent mellanregister, men annars kanon! Designen passar perfekt till min iPod G5 och nya Sony Ericsson w900i (vit).

Jag tycker faktiskt att dem låter lite tomt med min mini, utan EQ. Kompisen, som har likadana, får bättre ljud genom sin JoS MP-120, utan EQ.

Min syster köpte ett par EX 51. Jag skulle förstås testa dom. Jag blev förvånad över hur dåligt ljud det var i dom och hur mycket man måste höja för att få samma volym som i mina hörlurar (Sony MDR-ED21LP). Jag blev helt klart besviken för att EX 51 är dubbelt så dyr som som mina.

  • Medlem
  • 2006-01-02 12:47
Ursprungligen av Ollesallagetter:

Min syster köpte ett par EX 51. Jag skulle förstås testa dom. Jag blev förvånad över hur dåligt ljud det var i dom och hur mycket man måste höja för att få samma volym som i mina hörlurar (Sony MDR-ED21LP). Jag blev helt klart besviken för att EX 51 är dubbelt så dyr som som mina.

Då fick du nog inte in dom rätt.

Enligt mig är diskanten den största nackdelen med EX71, så jag har funderat på E2c. Frågan är dock om det är värt att betala 700kr för bättre diskant...:)

  • Oregistrerad
  • 2006-01-05 17:59
Ursprungligen av Xelo:

Då fick du nog inte in dom rätt.

Enligt mig är diskanten den största nackdelen med EX71, så jag har funderat på E2c. Frågan är dock om det är värt att betala 700kr för bättre diskant...:)

Håller med.
Diskanten är så jävla hög på dessa hörlurar.
Känns så himla "SKRIGIGT"!

Jag får fan huvudvärk av dessa hörlurar...

Xelo: Det beror på hur mycket pengar du har. Det är helt klart värt 700 för ett bättre ljud, enligt mig.

Du vet, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.

Dock så är väl inte e2c 700kr dyrare? Man kan ju få dem för strax över 700kr! e3c däremot är en bra bit dyrare.

Är väldigt nöjd med mina ex71:or, ska ändå gå och prova ett par e2c (och gärna e3c) för att se om det är så stor skillnad (dvs om jag märker skillnad!).

  • Medlem
  • 2006-01-03 15:20
Ursprungligen av Archangel:

Dock så är väl inte e2c 700kr dyrare? Man kan ju få dem för strax över 700kr! e3c däremot är en bra bit dyrare.

Är väldigt nöjd med mina ex71:or, ska ändå gå och prova ett par e2c (och gärna e3c) för att se om det är så stor skillnad (dvs om jag märker skillnad!).

Nej, dom är inte 700 dyrare. Men eftersom jag redan har EX71 kan jag nog inte få så mycket för att sälja dom...

Ursprungligen av Xelo:

Nej, dom är inte 700 dyrare. Men eftersom jag redan har EX71 kan jag nog inte få så mycket för att sälja dom...

Äh! Behåll dem som extralurar eller ha vid "farliga" situationer, som när man tränar t ex.

  • Medlem
  • 2006-01-04 11:24
Ursprungligen av Archangel:

Äh! Behåll dem som extralurar eller ha vid "farliga" situationer, som när man tränar t ex.

Jo, givetvis. Men jag tror inte jag köper E2c, inte nu i alla fall. Tror jag väntar på någon rea (Jens of sweden kan få ryck och sätta lite låga priser ibland ).

Ursprungligen av Xelo:

Jo, givetvis. Men jag tror inte jag köper E2c, inte nu i alla fall. Tror jag väntar på någon rea (Jens of sweden kan få ryck och sätta lite låga priser ibland ).

Ja, de sålde ju e3c för ca tuenslappen i december. Var väldigt sugen på dessa då, är ett bra pris. Man kan ju hoppas att de kör något liknande igen.

  • Medlem
  • 2006-01-04 12:08
Ursprungligen av Archangel:

Ja, de sålde ju e3c för ca tuenslappen i december. Var väldigt sugen på dessa då, är ett bra pris. Man kan ju hoppas att de kör något liknande igen.

Japp, dom sålde E2c för 399kr för ett par år sedan....:)

GIllar inte alls ljudet i EX-71. De saknar fan mellanregister och diskanten är på tok för hög. De sitter bra som fan och leverera gott med bas samt isolerar tåg etc, men vad gör det...

  • Oregistrerad
  • 2006-01-05 20:25

Det går faktiskt fixa ljudet lite.
Med lite pill i EQ så kan man ta bort den hemska diskanten.
Men det spelar faktiskt ingen roll, det är helt enkelt för hög diskant på dessa lurar.

Förövrigt så känns det redan som om min håller på att gå sönder.
Jag fick inte ut lika mycket ljud i den högra sidan, men sen så gjorde jag nåt så blev allt bra igen.

Men om nu dessa går isönder, vem ska jag klaga på?
Sony? Eller Jens of Sweden, där jag köpte de...?

En annan fråga också:
Kan nån förklara för mig vad "mellanregister" är? Har alltid funderat på de

buhu !!! jag har har tapat bort ena öronkudden på mina MDR-EX71... storlek medium någon som har sådanna till SALU ?

Tror du kan köpa på teknikmagasinet.

Capibara: Bra skrivet om lurarna!

Tyckte att Sonylurarna liknade Koss i sitt sound. Väldigt platt. Ingen dynamik alls. Bumlig botten utan någon som helst tranientåtergivning. Ingen imponerande stereoseparation.
Visst är Sony mer passformsvänliga. Det vinner de på.
De låter helt enkelt som ett par 99kronors lurar fast de har en gummifläns på så att du kan få bort lite ambience-ljud... Förvänta er inget annat :0)

Går det att få tag på vita 71:or till vettigt pris någonstans? För övrigt så är jag lite orolig eftersom tjejens exemplar gick sönder. Men de lät bra så länge de fungerade, hoppas att jag har mer tur än henne...

  • Medlem
  • 2006-05-17 15:48
Ursprungligen av catalyst7:

Går det att få tag på vita 71:or till vettigt pris någonstans? För övrigt så är jag lite orolig eftersom tjejens exemplar gick sönder. Men de lät bra så länge de fungerade, hoppas att jag har mer tur än henne...

Kolla netonnet.se, där kostar de 369 (+frakt?). Var de inte billigare där förr?

jag köpte mina för 4 år sen för över 600 spänn och jag känner inte alls igen mig...
jag provade ett par nya och de har en mycket styvare sladd och som sagt sämre ljud...

de verkar va olika från då till nu. men sen är de ju billigare nu oxå.
jajja

Jag tycker absolut inte att Sony MDR-Ex71 är särskilt bra, det som stör mig så mycket är att man får en förkort sladd på lurorna... sony valde att ge en förlägningsladd istället vilket e STÖRANDE!!!!!! Den lilla grejjen vägen och var gång man går så hör man den typ...
Inte nöjd borde köpa andra om jag inte köpte dem nyligen, plus orkar inte med tjejens tjat med NY LEKSKAK IGEN

Mina reflektioner efter lång tids hårdtest (läs industrimiljö) av lurarna.

De låter helt klart bättre än orginallurarna. Gillar inte att ena lurens sladd är kortare än den andra. Visserligen praktiskt att de kan hänga runt halsen men i normalfallet när man lyssnar på dem så är den konstruktionen till mer besvär än nytta. Springer man så måste jag sätta fast sladden med clips i tröjan för de inte ska ramla ur.

Kvalitén är overall rätt okej faktiskt. De har hållit klart bättre än andra lurar som jag haft, inkl. ipod orginallurarna men de är å andra sidan skräp. Vita är de inte längre - snarare grå. Isoleringen har börjat lossna (se bild). Men de fungerar, det är mer än vad man kan säga om andra lurar jag haft efter så lång tid.

Sladdens längd stör jag mig lite på. Kör man utan skarvsladden så är längden perfekt om man har ipoden runt halsen, men det har man nästan aldrig. Med skarvsladden så blir det extremt långt. Att ha en "klumpig" kontakt mitt på sladden är också lite störande.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-17 11:55

Efter många år av användande så tog det slut för mina EX71 häromveckan. Allt slit och ryckande resulterade slutligen i en monovariant...

Jag lyssnar alltid med BT-mottagare fastknäppt på kläderna, mest med SE MW600. Provade originalhörlurarna som följde med, 'HPM-78'. Blev förvånad över hur dåliga dessa lurar var i jämförelse med de äldre EX71. Då tänker jag inte rent ljudmässigt då jag är långt ifrån en finsmakare när det gäller ljud. Nej jag tänker på klumpiga proppar och sladd som fortplantar varenda skrapning mot kläderna in till öronen.

Till frågan: var finner jag lurar med kort sladd (max 50cm), mellan 200 och 600kr? Eller ska man köpa EX71 från ebay trots att de kom för nästan 10 år sen?

Senast redigerat 2013-01-17 13:32
Bevaka tråden