Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av Camera Connector

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-11 09:10
Ursprungligen av SirJohn:

Hur är Belkin Media Reader hastighetsmässigt i förhållande till Camera connectorn?

har du en photo ska du inte ens tänka tanken på Media Reader.

Ursprungligen av xtrem:

har du en photo ska du inte ens tänka tanken på Media Reader.

Funkar inte den med Photo?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-09 09:28
Ursprungligen av almlen:

Funkar inte den med Photo?

vet inte, men varför? camera connector är båd billigare och smartare

Ursprungligen av xtrem:

vet inte, men varför? camera connector är båd billigare och smartare

Fördelen skulle väl vara att den drivs av ett eget batteri samt att den inte är beroende av att kameran är kompatibel

Skit bra!

Jag har bara en fråga... flyttar den över RAW filerna till ipoden?

Man kan ju ställa in kameran (i allafall min) så att den både skapar en RAW och en JPEG fil

Säkert dumt...

En liten fråga bara...

Läste noga och grundligt att Camera Connector´n BARA funkar med iPod photo. Hur ska jag som har iPod 20Gb med vanligt traditionellt, roligt, trevligt klickhjul föra över semesterkorten?
Jag vill juh bara ta korten, plugga i kameran i iPoden och så ska de lägga sig där utan att jag nödvändigtvis behöver titta på dom, (det gör jag juh hemma efter 3 månader...) Så är det kört för mig och bara traska ner och köpa 4 stycken 1Gb minneskort till kameran? dyyyrt... :rolleyes:

  • Medlem
  • 2005-07-09 11:17
Ursprungligen av martin_ljunggren:

En liten fråga bara...

Läste noga och grundligt att Camera Connector´n BARA funkar med iPod photo. Hur ska jag som har iPod 20Gb med vanligt traditionellt, roligt, trevligt klickhjul föra över semesterkorten?
Jag vill juh bara ta korten, plugga i kameran i iPoden och så ska de lägga sig där utan att jag nödvändigtvis behöver titta på dom, (det gör jag juh hemma efter 3 månader...) Så är det kört för mig och bara traska ner och köpa 4 stycken 1Gb minneskort till kameran? dyyyrt... :rolleyes:

Då får du allt ta och köpa en belkin media reader kostar cirka 1100 på dom flesta ställena och det blir ju ändå lite billigare en 4 st 1 gb:s kort.

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=361491&product_id=408554

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-11 09:10

Svar ja, den flyttar över även RAW, men du kan inte se dem på ipoden.

martin_ljunggren: ställ inte dina frågor överallt. ett ställe räcker

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-26 17:07

Funkar perfa med G5 (video)

Men den funkar ju inte med alla kameror
Tex: EOS 350 D

Camera connector och iPod G5?

Någon som fått det att funka?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-11-16 12:29

Har skaffat mig en iPod G5 nu och är sugen på en Camera Connector, men först några frågor:

- Har Apple fixat så att man kan visa bildspel utan att gå genom iTunes?

- Kan man se på filmklipp som man har tagit med kameran?

- Går det att koppla in mobiltelefoner? Då tänker jag närmast på min Sony Ericsson k750i som både iPhoto och Bildinsamling identifierar som en kamera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-16 23:35

Filmklipp, nej. Eftersom de flesta kameror inte spelar in i "Apple" format. så går det rent tekniskt inte.

K750i blir "unsupported device.

Canon 350D funkar perkfa med Camera Connector. använde den och lagrade 6GB bilder från 3 veckor i Egypten nu i september på min 30GB photo.

kan den inte komma til ipod nano

tycker att camera connettor borde komma till ipod nano och fun ka till olympus c-370zoom.

jag fick en ipod video 30gb i julklapp och som den förvirrade människa jag är så vet jag inte om jag är i rätt diskussion (vad är det för skillnad på Ipod photo/video?) men jag försöker ändå och hoppas ni är snälla mot mig Jag funderar på att köpa en camera connector och såg på applestore att de hänvisade till en sida http://www.apple.com/ipod/compatibility/cameraconnector.html där det står vilka modeller den är kompatibel med. nu undrar jag, funkar den med BARA de här modellerna eller man kan ansluta den till andra modeller också men att det inte funkar lika bra? de flesta av modellerna de anger är ju äldre eller går inte ens att hitta...tacksam för all hjälp!
/jennifer

Ursprungligen av jennifer:

jag fick en ipod video 30gb i julklapp och som den förvirrade människa jag är så vet jag inte om jag är i rätt diskussion (vad är det för skillnad på Ipod photo/video?) men jag försöker ändå och hoppas ni är snälla mot mig Jag funderar på att köpa en camera connector och såg på applestore att de hänvisade till en sida http://www.apple.com/ipod/compatibility/cameraconnector.html där det står vilka modeller den är kompatibel med. nu undrar jag, funkar den med BARA de här modellerna eller man kan ansluta den till andra modeller också men att det inte funkar lika bra? de flesta av modellerna de anger är ju äldre eller går inte ens att hitta...tacksam för all hjälp!
/jennifer

input: jag är brand new på sidan och nu efter att ha kollat runt lite så såg jag att frågan redan besvarats ungefär...sorry...:(

  • Medlem
  • 2006-04-12 11:53

Ipod och Canon Powershot S2 IS ???

Hej

Jag har stora planer på att skaffa en iPod Video för att slippa ha med dator på mina resor. Vi är ofta ute tre-fyra veckor och tar mycket vindsuringbilder. En iPod skulle göra mitt liv lättare (fysiskt

Jag har en Canon Powershot S2 IS.

Jag kollade här : http://www.apple.com/ipod/compatibility/cameraconnector.html på listan över kompatibla kameror. Där finns inte S2 med, men däremot föregångaren S1. Det känns som listan är lite gammal.

Jag kollade med Canon och S1 och S2 använder samma filformat, något som jag aldrig hört talas om (jag är dock inte datasnubbe) men det kallas PTP av Canon.

Då ringde jag supporten på Apple för att fråga om det funkade. De kunde inte svara på något alls! Jag tror jag råkade på en nyutbildad snubbe utan koll. Han hänvisade till att om kameran inte står på listan (en lista han inte visste fanns) så kan de inte lämna support. OK, men det var inte min fråga. Jag undrade om det fungerar att föra upp filer från kameran till iPoden.

Kan någon svara på detta???

Undrar Staffan

Importera bilder om batterieslut...

Hej!
Om man lyckas ladda över låt säga 350 MB innan batteriet dör, finns det något sätt att börja ladda från det stället där den klippte sist? Har köpt en Camera Connector till min 30GB och är ytterst nyfiken, eftersom jag drar till Tanzania nästa vecka och lär massta bilder.

Är ipoden by the way känslig för röntgenstrålar vid säkerhetskontroller på flygplatser?

Mvh
S

Skulle tipsa dig att köpa ett extra externt batteri, typ med AA batterier som reserv just vid fotoöverföring. Har själv inte testat, och kan inte svara på dina frågor - men jag vet att iPod Video inte har världens bästa batteritider, och skulle aldrig vilja stå där med dött batteri mitt i överföringen...

  • Medlem
  • Harestad
  • 2006-01-20 10:42

TillTopps: Jag har testat med 70 bilder max, och det gick snabbt och lätt och indikatorn visade ingen förlust. Men enda alternativet i iPoden är att tanka över alla bilder. Inget "radera från kameran" eller så. Jag har dck inte testat att importera nya bilder från samma kamera efter importen, men jag kan testa lite ikväll när jag är hemma.

På din sista fråga kan jag ju säga att jag aldrig hade låtit min iPod åka genom en röntgenapparat. Iallafall inte utan att fått många exempel från folks om har testat

Jag har låtit mina iPodar åkt igenom röntgenapparaten på flygplatser. Inga som helst problem..

Fortsättning Camera Connector batterislut

Hej!
När jag laddar över bilderna från mitt 512MB-kort som sitter i kameran, så går batteriindikatorn på ipoden snabbt ner till röd färg, även om ipoden är fulladdad. Hur många MB lyckas du föra över innan ipoden ger upp? Kan tillägga att kameran Canon S70 bara stödjer USB1.

Nu verkar det faktiskt som ipoden återhämtar sig efter överladdning. Kan det vara så att indikatorn "ljuger"? Någon som har erfarenhet?

Mvh
Sebastian

-----Original Message-----
From: xtrem [mailto:[email protected]]
Sent: den 19 januari 2006 19:59
To: Skoglund, Sebastian
Subject: Re: Camera connector batterislut osv...

Menar du kameran eller ipoden?

ipoden är inga problem. oroar du dig så får du väl föra över innan minneskortet blivit fullt.

Skoglund, Sebastian wrote:
> Hej!
> Tack för snabbt svar.
>
> Så om batteriet ej klarar att föra över 512MB, så är jag på djupt vatten. Har du någon erfarenhet hur mycket den borde klara att föra över innan den dör?
>
> Mvh
> Sebastian
>
> -----Original Message-----
> From: xtrem [mailto:[email protected]]
> Sent: den 19 januari 2006 19:31
> To: Skoglund, Sebastian
> Subject: Re: Camera connector batterislut osv...
>
> Hej
>
> Nej det finns ingen sätt att göra det du beskriver. Den kommer att
> börja föra över filerna från "noll" igen. Varje överföring hamnar i
> sin egen mapp på ipoden (kallas "rolls")
>
> Nej det är ingen fara.
>
> // Micke

Jag har just införskaffat en Camera connector och testat prestandan med en iPod G5 30 Gb och en Canon Ixus 55 (med ett 1 Gb SanDisk Ultra II minneskort). Jag filmade så länge kameran tillät (vilket blev 9 minuter eller 967 Mb) och därefter förde jag över filmen till iPoden, vars batteri jag just laddat fullt. Det hela tog ca 10 min och 45 sek och batteriindikatorn på iPoden sjönk med uppskattningsvis 10 procent. Otroligt bra, jag är jättenöjd!

Ursprungligen av Glitzerstrahl:

Jag har just införskaffat en Camera connector och testat prestandan med en iPod G5 30 Gb och en Canon Ixus 55 (med ett 1 Gb SanDisk Ultra II minneskort). Jag filmade så länge kameran tillät (vilket blev 9 minuter eller 967 Mb) och därefter förde jag över filmen till iPoden, vars batteri jag just laddat fullt. Det hela tog ca 10 min och 45 sek och batteriindikatorn på iPoden sjönk med uppskattningsvis 10 procent. Otroligt bra, jag är jättenöjd!

Är rätt säker på att det skulle ta längre tid och dra mer batterier om du istället förde över 967Mb med bilder. Är jobbigare för hårddisken när det är fler och mindre filer, kräver mer arbete.
Om du har två hårddiskar i datorn kan du ju föra över en film från ena till den andra, sedan bilder för lika mycket Mb från ena till andra och ta tid på båda. Kommer nog bli rätt stor skillnad. På en iPod kommer detta då naturligtvis resultera i mindre batteri kvar.

Ursprungligen av Archangel:

Är rätt säker på att det skulle ta längre tid och dra mer batterier om du istället förde över 967Mb med bilder. Är jobbigare för hårddisken när det är fler och mindre filer, kräver mer arbete.
Om du har två hårddiskar i datorn kan du ju föra över en film från ena till den andra, sedan bilder för lika mycket Mb från ena till andra och ta tid på båda. Kommer nog bli rätt stor skillnad. På en iPod kommer detta då naturligtvis resultera i mindre batteri kvar.

Det tror jag också. Det jag ville konstatera var att det över huvud taget gick att överföra en så stor fil. Jag har nästan tyckt att det låtit som iPod-batteriet tagit slut vid filöverföringar med Camera connector i andra tester. Kan man föra över en så stor fil, måste ju även ett större antal mindre filer gå. Tar batteriet slut vid överföring av dessa kan man alltid ladda det, radera de bilder i kameran som redan förts över och sedan fortsätta.

Det viktiga för mig var att konstatera att jag kan använda min iPod fullt ut som bildbank när jag är ute och reser.

Som en liten parentes kan sägas att batteriindikatorn visar på fullt nu igen, så jag vet inte alls hur mycket batteri som gick åt.

Hej.
Jag har försökt söka efter svar men hittar inte. Jag ska köpa en Olympus Mju Digital 700. Jag undrar om den är kompatibel med photo connector, jag vet att den inte finns med på listan. Någon som har testat photo connector med någon av olympus "mju" modeller?

Ursprungligen av kraxel:

Hej.
Jag har försökt söka efter svar men hittar inte. Jag ska köpa en Olympus Mju Digital 700. Jag undrar om den är kompatibel med photo connector, jag vet att den inte finns med på listan. Någon som har testat photo connector med någon av olympus "mju" modeller?

Kontrollera vilket protokoll din kamera använder sig av. Om du läser mitt inlägg ovan så står där vilka protokoll som Camera connector är kompatibel med. Hoppas du blir klokare.

Edit:
Rotade runt lite på internet och hittade svaret på din fråga. Overføringsprotokoll : Mass Storage, PTP. Finns på denna sidan om du letar en bit ner: digit.no

Tänkte bara dubbelkolla en sak. Fungerar camera connectorn med Canon EOS 350D? Måste bara få ett klart svar så jag inte går ut och lägger 300 spänn på ngt som inte funkar med min kamera.. Har alltid med mig laptopen och kameran på mina resor, men börjar bli rakt av trött på att kånka runt min PB samtidigt som det känns riskabelt.
Tack på förhand!

Edit:
Om jag hade läst lite till och inte frågat direkt så hade jag hittat detta
"The iPod Camera Connector works with digital cameras that support the following transfer protocols: Mass Storage, PTP, and Type 4 (sometimes referred to as “Normal”)." Canon EOS 350D använder sig av PTP, om någon inte visste.

//Mvh Björn

  • Medlem
  • Storuman
  • 2006-11-13 00:17

Vänta nu.. Fungerar Camera Connecor till iPod Video G5!? Förstod inte det där..

Bevaka tråden