Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MTV lanserar egen music store

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

MTV planerar att lansera en betaversion av sina kommande music store nästa vecka. Tjänsten kommer att heta URGE och är ett samarbete med Microsoft.

Till en början kommer URGE att innehålla 2 miljoner låtar och priset kommer att vara samma som iTMS erbjuder, dvs 99 cents för en låt och 9.95 dollar för ett album. Det kommer även att finnas en möjlighet att prenumerera på musik för en månadskostnad på 14.95 dollar.

Nu till den konstiga delen. URGE kommer inte kunna föra över musik till en iPod. Andra MP3-spelare ska dock fungera fint. Eftersom iPod har 60% av marknaden känns det konstigt och dumt att inte stödja iPod.

Vad tycker du?

[via [URL="http://www.ilounge.com/index.php/news/comment..."]iLounge[/URL]]

Ursprungligen av Mats Börjesson:

[...] Nu till den konstiga delen. URGE kommer inte kunna föra över musik till en iPod. Andra MP3-spelare ska dock fungera fint. Eftersom iPod har 60% av marknaden känns det konstigt och dumt att inte stödja iPod [...]

Oj, där går de miste om ganska mycket pengar! Hoppas att de tar sitt förnuft tillfånga och gör musiken iPodkompatibel också..

  • Medlem
  • 2006-05-15 17:30

hur kommer det funka att det inte skulle gå o spela den på iPod?

Ursprungligen av miFFo:

hur kommer det funka att det inte skulle gå o spela den på iPod?

Skyddade WindowsMedia-filer.

Jag kan förstå att inte Microsoft vill hjälpa Apple öka försäljningen av iPods, men denna gången tror jag som skjuter sig själva i benet. De flesta som använder iPod är säkert MTV-generationen.

Kommer garanterat vara en massiv reklamkampanj på MTV vid lanseringen, och det ska bli kul att följa utvecklingen av URGE.

  • Medlem
  • 2006-05-15 20:52

jävla microsoft skitföretag.. dem gör allt för att förstöra för sina konkurrenter och ta över så många marknader det går..

Ursprungligen av OveR-:

jävla microsoft skitföretag.. dem gör allt för att förstöra för sina konkurrenter och ta över så många marknader det går..

Gör inte alla företag som vill tjäna pengar det?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-16 18:06

Varfor ar alla sa naiva sa fort det faller MS vs. Apple?

Till exempel:

Ursprungligen av OveR-:

jävla microsoft skitföretag.. dem gör allt för att förstöra för sina konkurrenter och ta över så många marknader det går..

Om nagon undrar sa ar inte Microsofts framsta mal att sprida ondska (sic!).

Det handlar, om jag har forstatt ratt, snarare om att Apple inte levererar en spelare som klarar att spela skyddade wma-filer.

Men ar inte det samma sak som Apple har gjort med iTMS och AAC-formatet? - "Kom och kop musik ratt hem i din dator, men vill du anvanda den maste du kopa en iPod ocksa!" Det finns anledningar till att Apple har 60% av den amerikanska marknaden, de erbjuder en bra produkt. Men de jobbar lika hart med att lasa in kunder till ett system som nagot annat foretag.

URGE fungerar inte med iPod, eftersom Apple har ensamratt det format som fungerar pa iPoden (AAC). Sa det ar snarare Apple som forstor for Microsoft med dalig kompatibilitet pa sina spelare.

Ursprungligen av Rundberg:

Varfor ar alla sa naiva sa fort det faller MS vs. Apple?

Till exempel:

Om nagon undrar sa ar inte Microsofts framsta mal att sprida ondska (sic!).

Det är inte deras FRÄMSTA mål
Men kom ihåg att Microsft alltid har använt FUD (Fear, Uncertainty, Doubt) i sin marknadsföring. Dom är den elake mobbaren på skolgården som härskar genom oschyssta metoder och som alla andra tycker är otäck.

Ursprungligen av Rundberg:

Det handlar, om jag har forstatt ratt, snarare om att Apple inte levererar en spelare som klarar att spela skyddade wma-filer.

Apple har det inte så lyxigt som andra skutt-MP3-leverantörer att dom bara kan slänga ut en spelare på marknaden som klarar att spela upp skyddad WMA. Apple har en helhetssyn på på det där med musikupplevelsen och därför måste dom också se till att QuickTime/iTunes klara av att spela upp samma format. Och DET har MS hittills satt käppar i hjulet för.

Ursprungligen av Rundberg:

Men ar inte det samma sak som Apple har gjort med iTMS och AAC-formatet? - "Kom och kop musik ratt hem i din dator, men vill du anvanda den maste du kopa en iPod ocksa!" Det finns anledningar till att Apple har 60% av den amerikanska marknaden, de erbjuder en bra produkt. Men de jobbar lika hart med att lasa in kunder till ett system som nagot annat foretag.

Du glömmer behändigt bort att iPod kom innan iTMS och att iTMS är EN SERVICE TILL IPODÄGARE! Sen att varenda kotte i världen med en mp3-spelare är och klöser på portarna kan inte Apple göra mycket åt.

Ja,1.Om mtv musicstore var också till för ipod då hade dom fått jättemkt pengar och om ipod hade stödjit wma men microsoft gör vad som helst att hindra apple.

  • Medlem
  • 2006-05-15 22:38

Varför skulle Microsoft vilja förstöra för Apple när Microsoft är en stor delägare av företaget? Låter lite smått idiotiskt enligt mig.

Ursprungligen av KuziN:

Varför skulle Microsoft vilja förstöra för Apple när Microsoft är en stor delägare av företaget? Låter lite smått idiotiskt enligt mig.

Jag tror Apple köpte tillbaka aktierna 2004 ifrån Private Capital Management som företaget heter som ägde aktierna åt Microsoft. Rätta mig om jag har fel.

Jag ser stora fördelar med att Microsoft vill förhindra att iPoden får ännu större dominans. Microsoft vill ha en del av marknaden, och det vill dom inte ha genom att äga Apple aktier utan helst genom att ha en egen "iPod" och "iTMS".

  • Medlem
  • 2006-05-16 09:32
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Jag tror Apple köpte tillbaka aktierna 2004 ifrån Private Capital Management som företaget heter som ägde aktierna åt Microsoft. Rätta mig om jag har fel.

Jag ser stora fördelar med att Microsoft vill förhindra att iPoden får ännu större dominans. Microsoft vill ha en del av marknaden, och det vill dom inte ha genom att äga Apple aktier utan helst genom att ha en egen "iPod" och "iTMS".

Nämen där ser man, man lär sig något nytt varje dag.

Och petern, varför vara så otrevlig och bara påpeka att jag har fel, förklara istället vad som är fel istället för att endast hoppa på mig.

Ursprungligen av KuziN:

Varför skulle Microsoft vilja förstöra för Apple när Microsoft är en stor delägare av företaget? Låter lite smått idiotiskt enligt mig.

Du är inte speciellt påläst va...?

  • Medlem
  • 2006-05-17 10:06

vad får dig att tro att jag endast syftar på microsoft vs apple? microsoft försöker sabotera för flera andra branscher också och ska ha sin del i allting, sen trycker dem på en massa skit som man tvingas ha fast man egentligen inte vill, i windows exempelvis

  • Oregistrerad
  • 2006-05-18 11:29

For det forsta – missforsta mig inte, jag gillar min iPod, jag gillar iTunes och jag alskar iTMS. Men bara for att jag gillar en produkt betyder det inte att jag tror att den tillverkas av ett gang anglar. Det jag inte gillar ar att vissa sa fort en nyhet som namner MS genast tolkar det helt okritiskt som annu ett bevis for MS ondska.

Petern – FUD, skojar du, eller? Ar det det basta du har att komma med? Vilket IT/elektronik/teknik-foretag arbetar inte aktivt och strukturerat med exempelvis bundling, varumarkes- och patentintrang? (Och kom inte och sag Apple!) Det ar en nodvandighet om man ska vara konkurrenskraftig, tyvarr. Apples ganska utvecklade hemlighetsmakeri med sina egna lanseringar kan val ocksa klassas som FUD…

Ett exempel pa ovan namnda okritiskhet har du i alla fall forsett mig med. Om MS lanserar en begransad standard i kobination med en produkt ar det Ondska och annu ett bevis for den stora Konspirationen. Nar Apple gor detsamma heter det „Apple har en helhetssyn på på det där med musikupplevelsen“. I rest my case!

Att iMTS lanserades efter iPod, ar val knappast ett argument, det hade kanske varit det om Apple slutade salja musikspelare i samband med lanseringen a iTMS. iTMS och iPod ar ett paket som ar avsett att skapa ekonomiska synergieffekter och i slutandan tjana mer pengar pa sina kunder.

Jag kan acceptera att iTMS ar en product endast avsedd for iPod-agare, men kom da inte och gnall om en service lanseras for icke-iPod-agare!

Ursprungligen av Rundberg:

Apples ganska utvecklade hemlighetsmakeri med sina egna lanseringar kan val ocksa klassas som FUD…

"Uncertainty"-biten står ju inte Apple för, dom tiger ju tills dom faktiskt har en produkt att leverera. Det är alla skvaller-sajter som blåser under den brasan, inte Apple själva. Jämför med pekoralet som är Vista-lanseringen. Hur många gånger har MS ändrat specarna och systemkraven och lanseringsdatumet för Vista? Fatta att många IT-ansvariga sliter sitt hår över sånt här. "Ska vi vänta, ska vi inte vänta, ska vi köpa nytt, ska vi behålla dom vi har..."

Ursprungligen av Rundberg:

Ett exempel pa ovan namnda okritiskhet har du i alla fall forsett mig med. Om MS lanserar en begransad standard i kobination med en produkt ar det Ondska och annu ett bevis for den stora Konspirationen. Nar Apple gor detsamma heter det „Apple har en helhetssyn på på det där med musikupplevelsen“. I rest my case!

Syftar du på iPod/iTunes? Du vet väl att kombon iPod/iTunes/iTMS/QuickTime/FairPlay funkar BÅDE under OS X och Windows? När blev det en begänsad standard?
Jämför det med Windows Media DRM/Windows Media Player.

Ursprungligen av Rundberg:

Att iMTS lanserades efter iPod, ar val knappast ett argument, det hade kanske varit det om Apple slutade salja musikspelare i samband med lanseringen a iTMS. iTMS och iPod ar ett paket som ar avsett att skapa ekonomiska synergieffekter och i slutandan tjana mer pengar pa sina kunder.

Well duH! Du får det att låta som nåt dåligt?

Ursprungligen av Rundberg:

Jag kan acceptera att iTMS ar en product endast avsedd for iPod-agare, men kom da inte och gnall om en service lanseras for icke-iPod-agare!

JAG gnäller inte över det, men jag kan se varför Urge inte kommer att fungera i längden.

  • Medlem
  • 2006-05-23 23:16

Rundberg du vet inte vad du snackar om, fattar inte hur nån kan va så glad för microsofts skitpolicy, dåligt omhändertagande av kunder och överpedagogiska behandling. alla borde bojkotta microsoft... jag försvarar inte apple, har ingen speciellt åsikt om dem..

1
Bevaka tråden