Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ett rykte som har cirkulerat på internet under en längre tid är att Apple kommer att lansera en egen mobiltelefon i framtiden. Bilder, dokument och filmer har publicerats på diverse ställen, och vissa har varit troliga medan andra har varit fejk.

På senare tid har det börjat komma in fler rapporter om att en tillverkning av mobiltelefonen kan bli verklighet. Blanda annat har The Wall Street Journals IT-guru Walt Mossberg tagit upp detta i en artikel, och nu senast även en av USAs största TV-kanaler CNBC.

Ryktena säger att Apple nu har hittat sin tillverkare och att vi kan få se en telefon med integrerad mp3-spelare detta året. Det är det japanska företaget Softbank som verkar ha inlett ett samarbete med Apple om gemensam utveckling och tillverkning.
Mobiltelefonen ryktas vara en 3G-mobil med intergrerad MP3-spelare, och med funktionen att köpa musik ifrån iTMS.

Tror du vi kommer att få se en mobiltelefon från Apple i år, och vad skulle du vilja att den har för funktioner?

(Ledsen för bildvalet, men jag hittade ingen mer passande. )

Hemsida: Softbank
Hemsida: Apple

[via [URL="http://www.macrumors.com/pages/2006/05/200605..."]Mac Rumors[/URL]]

När är det troligast att iphonen kommer att lanseras?

Mac Rumors säger att vi kanske kan få se en lansering i Japan inom 12 månader, men Sverige? Kanske 2 år.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-13 18:32

jag tror att de lanserar den över hela världen samtidigt. om den nu kommer

Ursprungligen av troy100:

jag tror att de lanserar den över hela världen samtidigt. om den nu kommer

En sådan tjänst som att erbjuda nedladdning via telefonen är inget man kan lansera för hela världen över en natt. Det kommer at bli som med iTMS. Man tar land för land. Därför tro jag att telefonen först kommer till Japan och sen kanske USA.

  • Medlem
  • Storuman
  • 2006-12-22 10:35

"iPhone" är redan släppt.
Dock är det inta av Apple...

  • Medlem
  • Storuman
  • 2006-12-23 01:59

Ok, menar du den här trådlösa hemtelefonen? De har tydligen haft patent på namnet "iPhone" sedan 1996 lr när det nu va.. Det är något helt annat.

Jupp. Det är den som jag syftar på.

  • Medlem
  • Storuman
  • 2006-12-23 19:16

Men klicka på länken så får du se vilken jag menade..

Ja. Jag har läst det där, och jag hoppas verkligen att det stämmer!
Får tillbaka momsen på min Macbook, och jag behöver verkligen en ny mobil.

Är en Apple-fanboy och har drömt om en "iPhone" sedan innan jag använde någon Apple-produkt över huvud taget.

  • Medlem
  • Storuman
  • 2006-12-24 01:17

Jepp jag håller med! Men jag tror ändå inte att den nya Apple-mobilen kommer att bli lika bra som de andra mobiltelefonerna från t ex sonyericsson och nokia när det gäller kommunikation och kamera m.m. Men Apple kommer på nog att klå dem som musikmobil och kanske i design.. Jag törs dock inte chansa på Apples mobil, utan jag kommer att få en sonyericsson w850i i julklapp istället.. Hoppas jag inte ångrar mig sedan! God Jul!

  • Medlem
  • 2007-01-09 20:08

att ingen postat denna länk ännu, http://www.engadget.com/2007/01/09/the-apple-iphone/

Ursprungligen av JGG:

att ingen postat denna länk ännu, http://www.engadget.com/2007/01/09/the-apple-iphone/

Eller den här? http://www.engadget.com/photos/first-iphone-pics/

Keynote VoiceOnly

Ursprungligen av ztaafen:

Eftersom det inte går att se på Steve Jobs Keynote just nu, pga överbelastning, så här kommer VoiceOnly versionen:

http://stream.qtv.apple.com/events/jan/j47d52oo/8848125_audio_ref.mov
klistra in i valfri mpeg4 spelare, quicktime, vlc... mm

(dold i källfilen på apple.com)

Smått besviken på Apple. Trodde faktiskt de skulle komma med en läcker ungdomslur som kosta lite mindre och utan bindningstid! Dom har ändå lyckats pressa in mycket i den där lilla saken och samtidigt gjort den väldigt användarvänlig så det är definitivt en bra lur. Förväntade mig bara något annat.

Har aldrig gillat prylar som bara har touch istället för riktiga knappar. En av anledningarna varför jag gillar användargränssnittet på iPod bättre än touch-mp3-spelare är att jag kan byta låtar, pausa, ändra volym och ställa om knapplås i fickan utan att behöva ta upp och titta på den.

Dessutom så skulle jag inte vilja gå tillbaka till en telefon utan QWERTY-tangentbord. Bara så skönt att skriva mail och SMS med det!

Vad jag dock gillar i "eländet" är att man inte behöver någon penna, utan precis som våran "gamla kära" svenska hype Neonode har optimerat för fingret. Hatar Palm och PocketPC som kräver penna för att använda dem. Totalt värdelöst tex när man kör bil.

Men... ingen iPhone för mig denna gång (de kommer säkert med fler modeller som tilltalar olika användare, precis som de idag har flera iPods).

Ursprungligen av martinot:

Dessutom så skulle jag inte vilja gå tillbaka till en telefon utan QWERTY-tangentbord. Bara så skönt att skriva mail och SMS med det!

Det är väl det den har? Om än inget fysiskt men virtuellt. Tangentbordet dyker upp när den behövs

Ursprungligen av Siddan:

Det är väl det den har? Om än inget fysiskt men virtuellt. Tangentbordet dyker upp när den behövs

Har du verkligen använt ett liknande praktiskt, eller snackar du bara?

Det är större skillnad än vad det är emellan pulvermos och riktigt potatismos!

Det finns en anledning till att både Palm och PocketPC (som kört med virituella tangentbord länge) gått över till att erbjuda riktiga fysiska QWERTY-bord.

Om det verkligen fungerade bra så skulle ju alla för länge sedan dumpat det fysiska tangentbordet på bärbara, och bara kört med renodlade Tablet PC. Inte ens Apple själva har gjort detta.

Personligen så tror jag inte att det är omöjligt att Apple kommer att ha framgång med denna telefon (alla har inte samma behov som jag). Om de har det så är det inte heller osannolikt att det kommer att komma med ytterligare modeller, och då säkert även någon versionen med QWERTY (rikitga alltså) tangenter.

Tja, men eftersom det är en ny "touch teknik" som inte har varit skådad på någon annan enhet så kanske det är bättre känsla med den som just Apple har forskat fram, eller?

Oavsett vad kan du inte jämföra pulvermos och riktig potatismos eftersom ingen vanlig konsument har kunnat prova en iPhone än, men typ alla har ju smakat på både sortes poatismos. Eller har jag fel?

Så det är med andra ord lönlöst att diskutera hur dålig den är när du inte ens har kännt på den.

Ursprungligen av Siddan:

Tja, men eftersom det är en ny "touch teknik" som inte har varit skådad på någon annan enhet så kanske det är bättre känsla med den som just Apple har forskat fram, eller?

Nej.

Multitouch är bra på så sätt att det kan hjälpa till att tolka tex Shift samtidigt som du trycker på "X", men det kommer ju inte att hjälpa dig att ersätta ett riktigt fysiskt tangentbord (viss eventuell liten fördel om den kan tolka två nertryckningar).

När det gäller gester och det grafiska gränssnittet så är säkert multitouch kanon, men det hjälper till högst begränsat för att skriva text med ett QWERTY-tangentbord.

En helt plan yta är en helt plan yta oavsett om det är Apple eller någon annan som står för den.

Ursprungligen av Siddan:

Oavsett vad kan du inte jämföra pulvermos och riktig potatismos eftersom ingen vanlig konsument har kunnat prova en iPhone än, men typ alla har ju smakat på både sortes poatismos. Eller har jag fel?

Nu tycker jag att du är alldeles mosig.

Ursprungligen av Siddan:

Så det är med andra ord lönlöst att diskutera hur dålig den är när du inte ens har kännt på den.

Med den argumentation så skulle det ju vara föga intressant för någon att diskutera någon aspekt av den då det dröjer ett halvår innan den släpps i USA, och det är inte jättemånga av alla som aktivt och glatt diskuterar här som verkligen använt den en längre tid (vilket krävs -- att känna på en produkt räcker inte för att verkligen se vad den går för ur många aspekter).

Tips: Om du inte finner det meningsfullt att diskutera detta: det är ingen som tvingar dig!

1
Bevaka tråden