Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Större Hörlurar vs. Snäcklurar.

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Jag har tidigare haft en mp3 spelare med ett par Sony v-300 hörlurar, med bygel och kåpor om ni fattar. Nu är det så att jag inte har kvar varken mp3 eller lurar, och ska köpa en ipod mini med orginal lurar. Men jag tror inte att jag kommer att vara helt nöjd med orginal snäckorna. Till min fråga;

Är det värt att köpa ett par extra snäcklurar (ex. EX-71) eller är det värt besväret att släpa runt på ett par v-300 igen, bara för att få samma ljudupplevelse? Jag va väldigt nöjd med ljudet i mina v-300 och har testat många dyrare "stora" hörlurar. Men jag har ingen uppfattning alls om snäckor. Fördelen med snäckor är att jag kan ha dem i fickan/runt halsen när jag inte använder dem och att dem är små.
Jag förstår att det är bra och rent ljud i snäckor. Men kan jag få ut samma bastyngd ut ett par Ex-71 snäckor som ur ett par v-300 hörlurar? Jag känner att snäckor är som laptop ljud och lurar är som stereo.

Stämmer min uppfattning eller är det värt att köra på ett par EX-71? För jag orkar verkligen inte släpa runt på stora lurar längre, men jag gör det om det är värt besväret!

Jag förstår precis. Det var samma sak för mig. Jag hade olika lurar som tog väldigt mycket plats även fast man kan vika dem. Några av de mer plastiga lurarna gick sönder snabbt också och det kändes för jävligt bara.

Ända sen dess kör jag med snäckor och jag ångrar mig inte alls. Snäckorna kan du ha runt halsen eller i fickan utan problem och vissa snäckor som t.ex shure e2c är ju grymma :D. Jag rekommenderar varmt att köpa ex-71. Du kommer att gilla snäckor mer efter att du har haft dem ett tag eftersom det är så praktiskt och de har ju inte så "dåligt ljud" som man hör från folk ibland.

Det finns ju snäckor i alla prisklasser precis som lurar och man ska inte tro att snäckor är = dåligt ljud. Lurar rekommderas ifall du ska sitta hemma och lyssna eller för studiobruk tycker jag.

Får man bara passa på att rekomendera nanon ist för minin?

Ursprungligen av H3CTOR:

Får man bara passa på att rekomendera nanon ist för minin?

Näe det får man inte

Provade ett par EX-71 hos min polare på Elgiganten, bytte fram och tillbaks mellan snäckorna och ett par Koss PortaPro.
Snäckorna täppte igen öronen helt ifrån något som helst ljud utifrån. Personligen tyckte jag det var obehagligt men vissa kan säkert tycka att det är en fördel.
Jämfört med lurarna gar snäckorna en otillräcklig ljudbredd, det fattades massor med bas och en del mellanregister. PortaPro plockade upp allt detta med besked och det blev ett par sådana på direkten.

Mitt tips är lurar, är de för stora? Fixa ett par mindre, du kommer sakna ljudbredden annars.

Okej, portapro hade jag med tänkt på, men dem ser så retro ut, och saker som ser retro ut ser för nördigt ut =P Jag tror jag köper ett par porta pro, sen ett par snäckor med tiden. Jag har ju alltid og lurarna till dem tillfällen då jag inte orkar eller åker moppe.

Men Någon mer som har något att säga? Jag har redan köpt ipod:en så inga rekomendatioenr, sen tänker jag på priset med.

Men men, har hört att minin har lite kass bas också men men.

Ge mig mera tips, blir ex-71 vita eller porta pro tror jag, håller ni inte med mig så tipsa och moivera svaren! =D

Ursprungligen av RoyalRoy:

Ge mig mera tips, blir ex-71 vita eller porta pro tror jag, håller ni inte med mig så tipsa och moivera svaren! =D

Eftersom ingen mer har skrivt skulle jag tolka det som att alla håller med dig
själv har jag ex-71 och är mycket nöjd.

-jonas

  • Medlem
  • 2005-10-24 02:21

kan rekommendera Creative HQ1700 om du vill ha ett par bra lurar som liknar dina Sonys v-300 fast mycket bättre ljud.

Hoho ge mig tips på vad jag ska köpa för lurar då! =D

Om Porta Pro ser för retro ut så kan man ju köra på Sporta Pro som har samma prestanda.
De ser absolut coolare ut enligt mig.
Se jämförelse här:
http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/sound/headphones/details?saved_products=0%2C139202%2C139201&c_139202=139202&c_139201=139201

porta pro tyckte jag var snygga än sporta pro.

  • Medlem
  • 2006-04-23 18:04

Stora hörlurar använder man på vintern, och snäckor på sommaren (bara när man är utomhus). Själv använder jag porta pro och ep-630.

får problem av snäckor, mina öron är inte kompatibla med några av de, de få jag får att faktiskt stanna kvar i skallen på mig utan att limmas gör satans ont efter nån timmes användande...använde just nu ett par sennheiser hd 595

http://www.dittpris.se/prices.x?cid=3&gid=291&sid=607&pid=69375&tab=specs

haft allt möjligt innan, senast ett par av phillips finaste hemmalurar, kommer faktiskt inte ihåg nummret på de... dessa är i samma liga, bara lite bättre ljud, men lite klenare bas.... sanslöst sköna och smidiga att ha runt halsen...

kan inte tippsa om några nsäckor alls personligt, dock har jag hört mycket bra om koss "pluggar"

1
Bevaka tråden