Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av iGlaze till iPod Nano

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-13 10:26

iTrip iPod Nano

Den här gången ska vi testa ett litet annorlunda "skin" till iPod Nano, nämligen iGlaze från Moshi (http://www.aevoe.com/moshi
Det är inte mjukt som tex DecalGirl utan tillverkat av en hårdplast, som enligt tillverkaren dessutom har en massa tekniska finurligheter som tex, UV-skydd, extra reptåligt, mm. Allting beskrivs noga med tabeller och bilder på insidan av "framsidan" av förpackningen
iGlaze finns i 4 färger, svart, silver, vit och rosa.
Teset började för flera veckor sedan med att jag blev kontaktad av iStuff.se för att testa iGlaze, de skickade över 2 st iGlaze som jag monterade på Nanon. Men passformen och kontruktionen var inte fullänadad. Klickhjulet gjorde lite vad det kände för när man skulle snurra på det. Jag tog av och på iGlazen flera gånger men med samma resultat, klickhjulet ville inte hänga med.
Jag mailade iStuff och frågade vad som pågick, de svarade att det var en prototyp från tillverkaren och de skickade mina klagomål vidare till tillverkaren. Svaret kom snabbt att även de var till viss del medvetna om problemen, tillverkaren tog till sig åsikterna och meddelade att den slutgiltiga versionen skulle fungera bättre.
Sagt och gjort, inom någon vecka så hade jag den slutgiltiga versionen i min hand och det är den som testas här.....

I den lite lyxiga förpackningen hittar vi väl inbäddad en iGlaze samt enklare instruktioner hur man sätter på iGlaze.

Till skillnad från tex DecalGirl och Invisible Shield så fäster inte iGlaze med hela sin yta mot Nanon, utan endast längs kanterna och på särskilda ställen.
iGlaze ska enligt tillverkaren kunna sättas på och tas av igen utan att lämna några rester eller att klistret slutar fästa. Detta stämmer faktiskt, fastän man måste ta i lite för att gå loss iGlaze så går det mycket riktigt att ta av den och inga rester lämnas på Nanon. Det går sedan utmärkt att sätta på den igen. Förvaras görs den bäst i förpackningen med skyddsplasten på.

iGlaze består egentligen av 3 delar, 1 för framsidan och displayen, 1 för klickhjulet och 1 för mitten av klickhjulet. Dessa delar sitter fast tillsammans tills man är nöjd med placeringen av iGlazen på nano då man drar bort den skyddsplast på framsidan som håller ihop alla 3 delarna. Drar man bort den skyddsplasten blir det MYCKET svårare att montera iGlazen. Den skyddplasten är bra att spara också ifall man tar av iGlazen, då är det bara att sätta fast skyddsplasten igen innan man tar av iGlazen så sitter alla delar ihop igen.
På bilden även en Crystal Shield som jag använder för att skydda baksidan.

En liten nackdel, iGlazen består av 4 olika lager och tillsammans gör de att iGlazen är 0.7 mm tjock. Detta är inget om märks med ögat, men Vill man stoppa Nano med iGlazen på i ett trångt "riktigt" fodral så kan det bli problem. Men eftersom iGlaze går att ta av så är det egentligen inget problem.

iGlazen är på och synligheten genom displayen är så nära 100% man kan komma.
Känslan på klickhjulet är inte 100% men fullt tillräckligt för att ha kontoll över klickhjulet.
Monteringen är inte särskilt svår, gör rent nanon, ta bort skyddsplasten på baksidan av iGlazen så klistret kommer fram, måtta in den och tryck dit. Missar du med några millimeter så gör det inget, ta bara av den och börja om.
Det går inte att få in luftbubblor då inte hela iGlazen har kontakt med Nanon så monteringen blir faktiskt väldigt enkel.
<br>
Sammanfattning:
Vill man ett riktigt snyggt alternativ till tex DecalGirl eller bara är trött på färgen på sin Nano så är det här grejen för dig.
Produkten andas verkligen kvalité och sitter riktigt snyggt på nanon. Vill man ha extra skydd så kompletterar man med något genomskinligt plastskydd till baksidan för komplett skydd.
Jag vet att många saknar den rosa färger från iPod Mini och det här är så nära man kan komma.
Priset till trots så blir det högsta betyg.

Pris: 215 SEK

design
kvalité
ta av och på
design (igen)

<br>

skyddar endast framsidan om man inte väljer till extra skydd
priset

Betyg 5/5
<br>
Tack till iStuff.se som försåg oss med testexemplaret.

vart kan man köpa dem där läckra rosa hörlurarna på bilden ?

vilket är det bästa valet iGlaze eller Martin Fields Overlay Plus? vilken av produkterna har bäst genomskinlighet vid displayen?

martin fields eller inviseble shield skulle jag tatt än det där fodralet.

Skyddar iGLaze displayen med?? Är det nåt skydd alltså på iGlazen för Displayen?

Och vart i tusan fick du tag på Rosa iPod Lurar, de var ju inte alls lide heta!!!!

Ja, iGlaze skyddar 100% av framsidan. Den är oerhört stryktålig mot t.ex. repor. Du kan köpa dina rosa lurar och rosa iGlaze på www.istuff.se (iGlaze) resp. www.ishop.nu (hörlurarna)

1
Bevaka tråden