Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Volymen ombord på ett flygplan?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!!

Jag ska iväg och flyga på lördag och har haft med ipoden tidigare men aldrig använt den under flygningen då jag haft annat och tänka på *tex min flygrädsla* och dels för att det bara varit 1h flygningar

Nåja vilket fall som helst, min iPod Nano hänger med denna gången och jag ska lyssna på den då och jag undrar då hur pass mkt ljud man får ut av sin iPod ombord på ett jetplan (Boeing 737-800 som ett exempel)

Min iPod är INTE uncappad men däremot uppdaterad med senaste updaten där man kan själv ändra volymgränsen i sin Nano....

Någon som flugit med sin iPod och kan berätta om du får ut nåt vettigt ljud ur den på högsta volym trots allt buller omkring dig

Jag förutsätter nu att man använder iPod Original Hörlurar och CAPPADE iPodar!!! (dvs inte upplåsta)
Självklart vill jag osså höra historier om uncappade ipods med OMBORD på flygplan!!..... :rolleyes:

Däremot funderar jag på att använda mina Koss the Spark lurar ombord om ipod lurarna suger ombord....

Vill gärna ha så mkt svar som möjligt om vilka lurar som blir bäst ombord, vill ju gärna inte ha MAX volymen på föratt få ut bra ljud och slippa öra bullret och dels för att jag e rädd för o sabba hörseln (Räcker med att jag har en 2h DJ spelning samma kväll på en stor nattklubb i Holland vilket gör att jag får "stå" ut med hög musik där med)

OBS!!! Har du INTE åkt flyg med din iPod och inte vet ett piss om ljudet ombord, så behöver du intehålla på och ens besvära dig med o skriva nåt "komiskt"

Ha det gött grabbar o töser... väntar ivrigt på svar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-03 10:53

kör på Koss lurarna. när jag flög med min iPod sist använde jag mina Koss the Plug, o det fungerade utmärkt. Koss-lurar är som bekant väldigt lättdrivna och man behöver inte alls spela med speciellt högvolym. sedan är det väldigt bra med In-Ear-lurar, både för att det isolerar bort en stor del av ljudet som kommer utanför samt att det inte stör grannen. man får ju tänka på dem oxå.

lycka till på giget!

Varför skulle det inte funka med vanliga??

  • Oregistrerad
  • 2006-04-05 09:07
Ursprungligen av allebaggen:

Varför skulle det inte funka med vanliga??

dom stänger inte ute ljud

  • Medlem
  • 2006-04-04 11:11

Köp sonys ex71, har flygit 2 gånger med dom, och det är verkligen jätte skönt att slippa ljudet runt omkring, fantastiskt

Jag flög förra veckan med min standard G5:a, dvs inga krussiduller t.ex. med originallurar, och jag tyckte det funkade ok. Iofs så är det som sagt rätt mycket liv å ståhoj (iallfall på en charter med miljarder av småknodds som skriker å gråter och pensionärer som ska fråga flygvärdinnorna hela JÄVLA tiden....nä men jag e int bitter ) så har du några lurar som stänger ute livet runt omkring så är det nog att rekommendera.

Flyg väl!

Okej Tackar för era svar :D, får se hur det blir då på lördag!! Flyger förvisso reguljärt, brukar bara vara trevliga herrar och damer på sådana flyg (alltså inget stök och skrikiga ungar), såvida inte någon herre eller dam fått i sig för mkt sprit innan avgången!

Tror det blir till o använda mina Koss the spark lurar då ja!! :D:p

Testa båda och berätta om din utvärdering av de båda?

Yes exakt det jag har tänkt och göra med om det vore okej för ledningen här dvs på forumet att man skriver ett eget litet test om hur pass ljudet blir ombord på ett jetplan, tar ngt något foto med så att man kan bevisa att man verkligen satt på en 10 000 meters höjd i ett flygplan

Så ja utvärdering kommer!!! Hoppas jag om jag får lov av moderatorerna!! (Har ju inte hittat ett sådant test ännu)

  • Medlem
  • 2006-04-09 12:51

Självklart ska man, för hörselns skull, undvika att ha volymen på max med orginalhörlurarna. Så några ljudisolerande lurar är det självklara valet och eftersom du har ett par Spark Plug är det väl de som gäller.

(jaja, nu har resan redan ägt rum men ändå.) Men till vilken nytta skulle ett test av de förhållandena vara egentligen? Det är väl rätt uppenbart att lurar som stänger ute buller >> billiga snäckor i bullriga miljöer, förutsatt att man inte måste höra ljud från omgivningen titt som tätt (i trafiken t.ex.).

Well...... som "Ello" sa, resan har redan ägt rum, japp!!

Är dock fortfarande kvar i Holland, och min DJ spelning i Utrecht i lördags gick PERFEKT!!!

Nåja till hörlurarna nu!!

Alltså det enda Original lurarna duger till är att ha på stan och för korta lyssnings tillfällen osv.... annars på ett flyg kan man slänga dem, japp självklart var Koss lurarna bäst ombord på planet... Original lurarna var HEMSKA ombord...

Så istället för att öppna en helt ny Topic om detta så skriver jag min recension här om lurarna,

Till allas vetskap så är min iPod inte Uncappad, utan använder mig endast utav senaste uppdateringen där jag själv väljer min volymgräns, har dock på det högsta.

Efter att planet lyft tog jag fram ipoden, lurarna och skulle påbörja testet

Jag började med original lurarna, jag hade ipoden på halva volymen, hörde inte ett dugg utav min "dunkande" trance musik från ipoden, satte på högsta och då kunde man höra musiken men nej, jag hade ingen lust att bli döv, pga att jag vet hur JÄKLA högt det blir i original lurarna när de är på högsta volym, så det blev till o lägga tillbaka dem i väskan igen....

Satte i Koss lurarna och fy jävlar, trodde jag skulle spränga lurarna när jag hade på högsta volymen
Jag behövde bara ha i halva ljudet och jag fick ut ett GRYMT ljud ur mina hörlurar (KOSS) och jag märkte knappt flygplanest ljudnivå och alla 150 passagerare ombord som faktiskt var rätt högljudda....

Så ska ni ut o flyga, låt original hörlurarna ligga kvar i väskan och ta med ett par BRA in-ear lurar som Koss The Spark tex...

Jag e nöjd..... hoppas jag skrev en finfin recension....

Till er info, jag testade lurarna med 1 trance låt och 1 rocklåt till vardera hörlur
DJ Tiësto - Traffic & Coldplay - Talk i olika volymer...... så testet är rättvist gjort !!

1
Bevaka tråden