Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

koppla ipod till stereo???

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-27 10:55

Hej! Ska köpa en ny ipod(30Gb) men jag är lite tveksam för jag ska ha den på jobbet och behöver få så hög volym som möjligt.. jag har haft en annan mp3 spelare som jag kopplat in till stereon med hjälp av en sladd mellan hörlursuttaget på mp3 till line in (röd,svart kabel)på stereon, men singnalen blir för låg så volymen räker inte till... förstärkaren är en pioneer a-402r..
nu till frågan:
*hur ska jag göra?
* med en docka blir det starkare volym?
*vad finns det för alternativ, sladdar dockor mm?

tack på förhand/ en nybörjare

Du kanske ska prova med iPoden först?

Ska du ha den till en hemma stero eller en bilstero?
På en vaanlig kan jag lova att det funkar om du inte vill ha ca. 150db eller något sånt. Köp en ipod och testa.

Jaha du hade ingen iPod än.... Men låna en och prova.
Ett alternativ, eftersom du ska ha den på jobbet, är att prova Apple Airport Express. Då kan _alla_ med iTunes spela upp musik på stereon. Vi kör så här och det är nästan slagsmål på morgonen när alla vill lägga beslag på Expressen först.

DON:
tar du bort volymspärren kommer det GARANTERAT vara lugnt.
Sök om detta så kan du läsa dig till mer...

  • Oregistrerad
  • 2006-03-28 20:36

Hr köpt min ipod och testat men det är samma problem som innan: volymen blir för låg så som den är inkopplad nu.(genom hörlursuttaget)..?? Det måste ju gå att få upp volymen?? måste använda ipodden på mitt jobba och där krävs det att jag har hög volym,köpte podden för att slppa släpa på alla skivor.. jag kopplar upp den till min hemma stereo förstärkare som jag säpat med till jobbet..

vad är volymspärren för nått? är det nått man måste ändra genom i tunes elle?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-28 20:40

nej ladda ner gopod http://gopod.free-go.net/
och tryck på go

  • Medlem
  • 2006-03-28 21:06

Ljudspärren är en grej som fransmännen fick igenom pga. att ipoden kunde spela över 100 (eller om det var 120 db). Frankrike förbjöd iPoden på grund av den höga volymen. Då satte apple på en ljudspärr till alla europeiska iPods.
Denna kan man ta bort med lite olika program, ett av dom heter Gopod som tidigare skribenter tipsat om.

Ljudspärren gör inte många dB extra. DON har naturligtvis nåt annat knas.

Fel input på stärkaren? Line IN ska ju funka men har du AUX också så kan du prova där.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-28 23:05

Har du tagit bort volym spärren,det blev något bättre men som petern trodde är det förmodligen något annant.. Har provat att koppla in podden både till cd(line) och till line.. Har ingen aux på min stereo..
vad tror ni om en dock enhet,förbättrar det ljudet(volymen) mycket?

tack på förhand...

  • Medlem
  • 2006-03-29 16:47
Ursprungligen av DON:

Har du tagit bort volym spärren,det blev något bättre men som petern trodde är det förmodligen något annant.. Har provat att koppla in podden både till cd(line) och till line.. Har ingen aux på min stereo..
vad tror ni om en dock enhet,förbättrar det ljudet(volymen) mycket?

tack på förhand...

Att köpa en dockstation till ipoden rekomendreras skarpt. Har en Apple universal dock hemma och det hjälper upp volymen ordentligt. Köper du sen en fjärr till den så kan det inte bli bättre.;)

  • Medlem
  • 2006-03-28 23:52

Har du testat att iPod laddas medans du lyssnar?
Jag har ibland uppfattat det som att ljudet blir något kraftigare när den sitter i väggurtaget.
Har inga som helst vetenskapliga belägg för detta, men det känns lite så...

Men kolla på en Airport Express då. Så kan alla vara med och leka också.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-29 18:26

Petern: det låter väldigt smidigt med en sån där Airport Express men för min del känns det lite onödigt, det är nämligen bara jag och min flickvän på jobbet..(har eget) Hur som helst så tackar jag jätte mycket för alla tips!!

Muppo: jag får ta och inhandla mig en sådan,Apple univarsal och prova.. Antar att det blir ganska så mycket starkare signal om man jämnför med att koppla direkt ifrån hörlurs uttaget.. Laddar den även upp ipodden?(batteriet)

  • Medlem
  • 2006-03-29 22:49
Ursprungligen av DON:

Laddar den även upp ipodden?(batteriet)

Ja om du har köpt en väggladdare så kan du ladda den om du kopplar USB kabeln till väggladdaren och dockstationen. Eller så kan du koppla den till en dator med USB kabeln och trycka på "säker borttagning av maskinvara" och låta iPoden vara kvar i datorn, då laddas den och du kan förflytta dig i menyerna.
Om du köper allt det så blir priset rätt saftigt, Universal dock 300 SEK, Väggladdare 220 SEK, Remote 220 SEK, sammanlagt med moms och transport = 1.011,25 SEK

Edit: Oj såg att du bor i Italien, då blir priserna lite annorlunda. Men det blir i allafall rätt dyrt.

Muppo:
tipset är ju ändå inte att köpa (allt) av apple, produkterna man hittar på teknikmagasinet och Kjell& co(eller vad dom heter) verkar minst lika bra.

1
Bevaka tråden