Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

har någon lyssnat på shure e500 än?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-03 23:27

Jag tänkte hålla mig nu med att köpa nya lurar till shure släpper sina nya E500-PTH. så det vore intressant att höra om någon här har testat dom på nån mässa eller liknande?

för er som inte vet så är det shures nya in-ear lurar:

http://www.shure.com/news/pressreleases/pr_e500_2006_01_05.html

  • Medlem
  • 2006-03-04 14:40

Sett prislappen va? De är säkert bra, men men.

finns det ingen affär där man kan gå in och lyssna på ett par? Jag hade iaf inte gett 5k för ett par lurar utan att lyssna på dem först...

  • Oregistrerad
  • 2006-03-05 22:48

klart jag sett prislappen. jag äger nu ett par shure e5c, e500 är uppföljaren som verkar riktigt intressant. E5C låter riktigt bra till ipoden. samt även tillsammans med en seperat hörlursförstärkare. så uppföljaren lär inte bli sämre då det är 3 element i varje lur.

SE> de är inte släppta än, börjar levereras i maj..

Hmm, intressant! VIlka ljudmässiga skillnader pratar vi om när det kommer till mellanregister/bas/diskant gentemot E5? Är lite småintresserad, har ER-6i nu och älskar dem, men klart man blir sugen på nåt bättre!

Asså, jag bara undrar en grej. Är det verkligen värt att köpa hörlurar för 5k om man ska använda dem till en ipod med tanke på att ljudkvaliten i ipoden är ganska kass. Märker man verkligen någon skillnad mellan tex e2c och de här nya för 5k

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-07 13:47

tänker precis likadant. E5 kommer säkert vara för bra för iPoden, med tanke på att musiken där är komprimerad. man skulle ju bli tokig.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-07 14:23

Eindpeng> den största skillnaden som faktiskt de är ensamma om är att det sitter 3 element i. ett för bas, diskant och mellanregister. med detta koncept så får de bättre ljud i topp och botten, samt mellanregister. sen kan man köpa till en "push-to-hear" knapp som man sätter på kabeln som gör att du kan höra allt runtomkring dig trots att musiken spelar. detta är en otroligt bra funktion när du tex går över övergångsställen och liknande.

Retroid och m1kke> Skillnaden mellan e5c och e3c är otroligt stor. jag har ägt båda. skillnaden är framförallt basen. den är otroligt djup i e5c och nästan obefintlig i e3c.

Sen om det är värt att betala så mycket för ett par hörlurar endast till ipoden. det vet man bara själv. för mig är det värt det. jag sitter med en harmony design hörlursförstärkare hemma, men den kommer jag aldrig använda till dessa lurar då jag kör med sennheiser HD650 på den.

Jag personligen spelar allt i ipoden rippat med apple lossless.

Är mig helt oförståligt att man lägger 5000kr på hörlurar och använder sig av en Ipod som ljudkälla. Varför inte lägga pengarna på en spelare med avsevärt bättre ljud? Iaudio, MEIZU, Iriver tex..

  • Oregistrerad
  • 2006-03-07 18:53

Denna tråd handlar ej om det är värt att lägga en viss summa på tillbehör eller nya spelare. denna tråden handlar om det är någon som har lyssnat på shures nya lurar.

Vill inte gå mer off-topic än vad tråden redan gått, men vill bara tillägga min åsikt. Att köpa hörlurar för 5000 kr är självklart otroligt för vissa, och helt normalt för andra. En klar prioriteringsfråga, vissa lägger på ljud, vissa på bilen, andra på huset, etc. Och nu var det ju inte några åsikter j0akim frågade efter, utan erfarenheter av hörlurarna.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-22 19:31

och idag är dom beställda. har väntat sedan 1 januari.... ojojoj detta ska bli intressant. har börjat tröttna på mina e5c

5000 k för hörluror :S ...lika bra lägga pengarna på andra leksaker specielt när du redan har bra luror...

  • Oregistrerad
  • 2006-06-27 11:11

det finns alltid bättre hörlurar. de nya e500 är mycket bättre än e5c då de har 3 drivers istället för 2.

Vars har du beställt ifrån j0akim? Finns det något ställe i sverige som tar förbeställningar eller har du beställt från usa? tänkte mest på shures "nya" policy; Shure, you gotta be kidding. - Head-Fi (Headphone Hi-Fi and Portable Audio)

Hade också tänkt skaffe e500, har e3c för tillfället.

Alla ni som inte tycker det är värt att betala 5000 kr för en hörlur har tydligen aldrig hört riktiga high-end lurar

btw, ipod 5g är bland de bästa spelarna ljudkvalitetsmässigt med rätt mjukvara och media, Rockbox + Flac ftw ^^

  • Oregistrerad
  • 2006-07-25 23:17

petter> jag har beställt dom från dustin. en glad nyhet var att de var riktigt billiga där. ca 3500:- med extra foamies

e3c är en mardröm. jag ägde dessa innan, nu kör jag med e5c tills jag får de andra, då åker e5orna...

Nice nice, ska beställa därifrån också.

mm e3c kostar för mycket för dess ljudkvalle, borde kosta typ 700-800 max.

Såja, beställt och betalt idag

De börjar skicka E500 nu tydligen och Dustin visade dem i lager idag så jag slog till nu. Ska bli riktigt intressant o höra skillnaden mellan dem och mina e3c ^^

  • Oregistrerad
  • 2006-07-28 23:54

Idag fick jag mina shure e500 efter ca 8 månaders väntan. skyndade mig till posten och hämtade dom:

kopplar in dom i podden då det är där de ska användas i första hand.
vilket ljud, vilken djup bas. vilken 3d känsla. det är otroligt luftigt mellan sångaren och instrumenten. detta efter ca 20 minuters lyssning. tänk hur det kommer låta när de är inspelade om några veckor...

jag har hittils haft E3C, och E5c. E3c sågar jag totalt, avsaknaden av bas gör att det inte är någon spelglädje alls med dessa lurar. E5C däremot är riktigt riktigt bra. varmt och fylligt ljud, bra seperation och crossover.

men de nya E500 då. dessa är de första hittils som faktiskt har 3 element i sig och detta märks. basen är riktigt djup.
Portishead - Numb är det inte många lurar som kan spela utan att låta hemskt. denna låt klarar E500 galant. Även diskanten låter riktigt bra, ren och klar. mellanregistret låter bättre än E5C så shure har gjort ett riktigt bra jobb med dessa lurar.

Priset är rekomenderat till 500$ vilket gör att du kan köpa dessa lurar på dustin för ca 3400:- inkl frakt. detta är ett klipp enligt mig. så för er som undrar vilka lurar ni ska välja till bärbart, sluta leta

nehe nu hinner jag inte skriva mer. nu ska jag njuta av musiken i mina nya lurar

Låter ruskigt bra det där

Jag får mina E500 på måndag, ser verkligen fram emot det. Håller med om e3c, de saknar verkligen riktig bas, lär bli ett stort lyft att gå från e3c till e500.

Dustin verkar vara lite förvirrade när det gäller prissättningen av Shures lurar också, E500 kostar mer i USA och kostar 420£ i England vilket är ungefär 5500kr medans de bara kostar 3400kr hos dustin. Jag tror de gjort något misstag och satt priset på e500 för lågt iom att e5c kostar över 4000kr hos dem och de är inte ens i närheten av lika bra som e500.

btw, vad har du för full-sized lurar till din icke-mobila setup j0akim?

Efter att ha lyssnat på min nya setup (5G + shure E500) ett tag nu så är det smärtsamt självklart att rockbox är ett måste för musik. Med apples fw så här jag ett rätt lågt brus hela tiden, vilket hörs väldigt väl under de lite mer tysta styckena och den generella ljudkvaliten är inte något att hänga i julgranen.

Med rockbox så är det som natt och dag, extremt mycket klarare och inget bakgrunds brus alls och möjlighet att använda flac. Det är verkligen ingen subtil skillnad.

Shure e500 impedans är bara 32ohm medans e5c impedans är 129ohm

Ursprungligen av Sheytan:

Shure e500 impedans är bara 32ohm medans e5c impedans är 129ohm

Vad har impedansen med detta att göra?

vill du ha lägre impedans kan du gott köpa E2c!

  • Oregistrerad
  • 2006-08-13 23:22

petter82> jag äger ett par sennheiser HD-650 och ett par Grado 325, samt en Harmony design EAR90 hörlursförstärkare tillsammans med ett ESI Juli@ ljudkort till datorn

petter82, rockboxen, funkar det klockrent? jag har läst så mycket dåligt om det så jag har inte vågat mig på det...

Ah nice, själv kör jag mest med Senn HD600 från en moddad X-Canv2 amp och med Emu 0404 som ljudkort, riktigt trevlig synergy imo

Rockbox funkar oerhört bra imo, det är överlägset apples FW i alla aspekter förutom batteritiden, men ljudkvaliten väger lätt upp det. Har inte haft några som helst problem alls med det än, och håller fortfarande på o mecka med det. La in doom 2 och en bootloader (Loader 2 - wikiPodLinux) som låter mig välja vad jag vill starta för firmware när jag bootar upp ipoden nyligen som var ruskigt smidig.

1
Bevaka tråden