Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med mappstruktur och id3-tags

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu ger jag snart upp! Jag fick min iPod 5G 60GB i måndags och har sedan dess försökt föra in mina låtar och ljudböcker på ett organiserat sätt. Jag har sorterat all musik i min dator i olika mappar - en mapp per artist där alla artistens låtar (som jag har) finns. Och motsvarande för ljudböcker, men då en bok per mapp.
När jag installerade iTunes och importerade mina mp3-filer lägger sig ALLA filerna i en enda lång lista! Dessutom får många av filerna nya namn, särskilt irriterande med ljudböckerna där filerna måste komma i rätt ordning. Nu har jag testat olika lösningar med spellistor, inställningar, andra program än iTunes, etc. Men ännu har jag inte kunnat göra så som jag vill:
Nämligen att kunna dra en mapp från min hårddisk till iPoden och den mappen läggs då som en ny artist med bibehållna filnamn i iPoden. Finns det program som man kan göra så med? Jag har testat Ephpod och MediaMonkey.

Jag har en Creative Nomad Jukebox Zen 20GB sedan 3,5 år tillbaka och det programmet som följde med då fungerar exemplariskt, man lärde sig det på en gång. Där var det bara att dra och släppa hela mappar. Det verkar som många fler än jag har problem med att tämja iTunes. Är det bara för att vi är Windows-skadade? Använder man inte mappar till att organisera hårddisken med på Macintosh?

Ursäkta om inlägget verkar lite osammanhängande, men klockan är mycket och ganska sur på min nya leksak.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-12-08 09:54

iTunes hanterar alla låtar i en databas, och hämtar all information om låtarna från de s.k. id3-taggarna. Först och främst bör du ser till så att dessa är korrekt ifyllda (i iTunes gör du det genom att högerklicka på låten och välja Visa info). När info är rätt så kan du använda Bläddra-läget i iTunes för att få en snabb överblick på artister, album och genrer.

Det problem du beskriver är ganska vanligt, särskilt för pc-användare som inte är vana vid iTunes. Jag tyckte själv att det var bökigt till att börja med, men har vant mig och skulle inte vilja byta nu.

Men jag kan rekommendera Anapod (läs vårt test) för den som vill hantera sina mappar själv. Med det kan du t.ex högerklicka på en mapp och välja Skicka till iPod. Och behöver du inte kunna föra över låtar från iPoden till datorn så räcker deras trial-version gott och väl.

Anapod verkar riktigt lovande! Hoppas bara att den inte namnar om filerna med hjälp av id3-taggarna, det tar en liten stund att kolla taggarna på över 30k filer...
Funkar Anapod bra ihop med iTunes? Jag läste i ditt test att du använder båda, men när jag testade Ephpod (för musiken) och sedan skull starta iTunes (bilder och video) så klagade iTunes på min iPod. Enda lösningen enligt iTunes var att återställa iPoden.

Edit:
Läste om testet och nu hittade jag info och taggarna:
"Det är dock lika viktigt här som i iTunes att man har ordning på sina taggar, även om möjligheten finns att sätta dem automatiskt vid importen utifrån filnamn."
Det verkar ju väldigt bra att man kan sätta dem automatiskt utifrån filnamn. Jag kan knappt vänta tills jag kommer hem ikväll och får testa. Utvärdering kommer...

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-12-08 12:19

Jag har kört både Anapod och iTunes (och även YamiPod) samtidigt och inte haft några direkta problem.
Jag vet inte riktigt hur det är med trial-versionen, om den klarar att sätta id3-taggarna. Men om du gillar programmet så är det ju hyfsat billigt, runt 200 kronor, det är det värt tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-08 13:25

man hatar iTunes i början. speciellt när allt inte är organiserat o man inte kan programmet. men när man ordnat det så älskar man det. det är verkligen värt mödan.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-12-08 13:43

Kan inte göra annat än hålla med! Men smaken är ju som baken, så det är ju bra att det finns alternativ.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-08 18:38

Kan ju tillägga att med iTunes, när man väl har bemödat sig med att fixa id3-taggarna (och har alternativet "Ordna mappen iTunes Music" ikryssat), så kommer du få en ypperligt välsorterad mappstruktur. En mapp för varje artist med en undermapp för varje album av den artisten. Mycket vackert.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-08 20:21

ajjemänn, o kör man med tag and rename o sparar skivomslaget i mappen får man en bild på omslaget i skivmappen. en pendants dröm.

Men för de jeppar som har en massa bland-mappar? ska man ha 20 olika mappar bara för enstaka låtar? Jag avskyr dessa taggar. jag har tagit bort varenda en. mycket tacksam för ephod som låter de vara tomma i datorn men lägger till det som krävs för podden..

Du ska kryssa i "del av en samling" för alla låtar från blandskivor, så hamnar alla låtarna från samma skiva i en mapp, i stället för att delas upp mellan alla artister.
Hur nånting skulle vara bättre utan taggar begriper jag inte.

när jag laddade ner (när det inte var helt olagligt) så fick man så mycket skit i de där taggarna. web-adresser och tecken hit och dit.. filen hette en sak och i winamp nåt annat. tycker bara att det vart rörigt. så jag har alltid tagit bort skiten.. och nu lägger itunes dit det i alla fall! även om jag bara "kopierat" in filer i itunes.. har man en gång organiserat allt i explorer/utforskaren, varför organisera om det på nytt?

bara att byta namn på en låt tog typ 20 sekunder i itunes.. finns det inte nån light version?

(plus att jag inte känner att jag vill visa apple precis vilka filer och hur ofta jag lyssnar på dem.. det känns bara så storebror)

Ursprungligen av klarabara:

(plus att jag inte känner att jag vill visa apple precis vilka filer och hur ofta jag lyssnar på dem.. det känns bara så storebror)

Det bryr sig inte Apple ett dyft om, och det går utmärkt att använda iTunes utan att nånsin gå in på ITMS.

det tror jag inte på. antingen tror man eller så tror man inte. jag tror inte. som om ica inte är intresserad av vad du handlar med ditt ica-kort. det är vad jag tror..

  • Medlem
  • göteborg
  • 2008-06-01 19:24

kan någon hjälpa mej att få mina ljudböcker i mappar under ljudböcker i min ipod?
jag får in dom under ljudböcker men bara som lösa filer och blandat

1
Bevaka tråden