Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dåligt ljud vid koppling till stereo!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-02-03 16:14

Har letat bland alla trådar om att få till ett bra ljud när man kopplar nanon till förstärkaren utan framgång.

Har försökt att koppla nanon till förstärkaren ( en Kenwood från ca -2000) men det blir inte bra. Har läst lite här och där att det är fler som har samma problem som jag. När jag kopplar nanon till stereon måste jag höja nästan till max på förstärkaren för att få ett hyfsat ljud. Kör med en vanlig RCA kabel. Jag har har provat att koppla en bärbar CD till samma ingång och då låter det normalt. Tycker det verkar konstigt att det funkar för vissa som till och med har förstärkare som är 20 år gammla.

Kan det bli bättre om man köper en docka och kör därifrån istället?För på en dock så är det väl en riktig line out? Funderar på att köpa AV connection kit där man får med allt (dock, fjärr, kablar m.m.) Men man vill ju inte punga ut med nästan 1000 kronor om det inte funkar!!

Nån som har nåt tips hur man ska göra eller koppla?? Har ingen AUX ingång på stärkaren men MD/TAPE eller en video ingång borde väl funka lika bra tycker man. Eller??

Hoppas nån har koll!!

MVH/ Jompe

  • Medlem
  • 2006-02-03 16:30

Med dockan funkar det helt utmärkt, Den har typ en inbyggd "förstärkare" av signalen. iPoden har väl för klen signal för att det ska gå bra om man kopplar den dirrekt till stereon.

När jag kopplar min iPod till förstärkaren via en RCA kabel blir ljudet riktigt bra... Jag använder en Denon från 2003.. Det behövs ingen docka för min del..

  • Oregistrerad
  • 2006-10-24 21:37

Jag måste kommentera Muppo,s inlägg, dockan har ingen förstärkare inbyggd!
Det som händer med dockan är att du skickar iväg exakt samma signal som ligger på ipoden.

har du en universal dock så får du ej äkta line out (ljudet påverkas om du höjjer eller sänker).
köper du dock en gammal docka utan IR på så får du äkta lineout (fullt ljud ut som ej går att påverka).

Den gamla versionen skulle funka klockrent för dig, om du skulle köpa den nya så funkar den exakt som det låter för dig nu ( den går dock inte igenom hörlursutgången vilket gör att du får bättre ljud åtminstone)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-26 11:34
Ursprungligen av j0akim:

har du en universal dock så får du ej äkta line out (ljudet påverkas om du höjjer eller sänker).
köper du dock en gammal docka utan IR på så får du äkta lineout (fullt ljud ut som ej går att påverka).

Det stämmer inte riktigt. Alla dockor använder den line out signal som finns i iPodens dockkontakt. Universal dock har logik för att kunna dämpa denna signal för volymkontroll. Om har Universal dock volymen på max, så får du en riktig line out.

Jag läste någonstans där det var någon som tagit isär sin universal dock, och sett att det fanns ett likadant ljudchip i den som i G5. Ljudkvaliteten borde väl då bli den samma?
Sök på iLounge också, där finns flera trådar angående detta ämne som kanske kan göra dig klokare.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-27 12:23

Det är samma chip, men då den är sepererad från ström och hårddisk så blir det mindre störningar och det blir bättre ljud, mer dynamik och djupare bas tex, testa själv så hör du..

1
Bevaka tråden