Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTrip

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Köpte en iTrip på eBay!. Såååå cooolt! Funkar fint som snus!
Det stämmer som de skriver på kartongen: The coolest iPOD accessory ever!

ok... so what do you want me to say?`

Förresten är den olaglig att använda i Sverige. Bara så du vet.

Ursprungligen av Se[BBB]e:

ok... so what do you want me to say?`

Förresten är den olaglig att använda i Sverige. Bara så du vet.

...och risken att man åker fast är ungefär såhär l---l stor

hmm... nä den är nog ännu mindre. Men jag tänkte bara att han behöver inte hålla den under någon polis näsa när det är körkortskontroll...

Men så länge som han inte använder den under näsan på en polis så är det väl ok? Dte är väl lagligt att äga en, elleerhur?

Ska ju även tilläggas att det är förbjudet att gå mot röd gubbe, köra fort, fildela etc etc. Inte alla som bryr sig ändå...

Ursprungligen av Jackman:

Ska ju även tilläggas att det är förbjudet att gå mot röd gubbe, köra fort, fildela etc etc. Inte alla som bryr sig ändå...

Gå mot rödgubbe har ingen påföljd, så man kan ej dömmas för att gå mot en röd gubbe utan det är för ditt eget bästa

Jag gör ett litet inhopp i diskussionen och tipsar om ett "rykte".
Läs tråden om iTrip på 99mac.se.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-31 10:05

trots det så förlorar mängder av folk körkort för att de kör för fort, och vi har ju fått domar emot fildelare...
lagar är ju faktiskt till för att följas och så anarki inte uppstår.

men jag håller med att det är en töntig lag.

det är förbjudet att använda en FMsändare (i hela EU tror jag) inte sälja eller inneha

Ursprungligen av xtrem:

trots det så förlorar mängder av folk körkort för att de kör för fort, och vi har ju fått domar emot fildelare...
lagar är ju faktiskt till för att följas och så anarki inte uppstår.

men jag håller med att det är en töntig lag.

Fildelning ja... Det är helt självklart att det ska vara olagligt att fildela. Det är ju absurt att det är så enkelt att stjäla skyddat material. Men även om det görs mycket för att hindra olaglig nedladdning och skapas lagar så gör de bara så att lagen urholkas. Det är så utspritt så det är helt omöjligt att stoppa på många år framöver.

(jag hoppas detta inte faller inom kategorin "diskutera fildelning", som tydligen är förbjudet enligt forumreglerna...)

Att använda iTrip är lik fildelning i den mån att det inte helt enkelt går att stoppa. Att köra för fort är en betydligt mer lätthanterlig förteelse.

Ursprungligen av Se[BBB]e:

Fildelning ja... Det är helt självklart att det ska vara olagligt att fildela. Det är ju absurt att det är så enkelt att stjäla skyddat material. Men även om det görs mycket för att hindra olaglig nedladdning och skapas lagar så gör de bara så att lagen urholkas. Det är så utspritt så det är helt omöjligt att stoppa på många år framöver.

(jag hoppas detta inte faller inom kategorin "diskutera fildelning", som tydligen är förbjudet enligt forumreglerna...)

Att använda iTrip är lik fildelning i den mån att det inte helt enkelt går att stoppa. Att köra för fort är en betydligt mer lätthanterlig förteelse.

Men jag tycker ändå att det är stor skillnad mellan fildelning och att använda en iTrip. Vem skadas/förlorar på att du använder din iTrip? Ingen. (Kanske grannen nåra meter över med radion på :rolleyes: )

Om du fildelar så förlorar ju folk på det på längre håll, det gör ingen med iTrip. Tycker att vissa av Sveriges lagar liknar ett sandlådebråk mellan nåra 5-åringar. Och polisens agerande ska vi inte ens tala om...

De lär nog ändra på reglerna snart så att små, svaga sändare, som Itrip, blir lagliga. Nåt annat är otänkbart.

Ursprungligen av Alphonze:

De lär nog ändra på reglerna snart så att små, svaga sändare, som Itrip, blir lagliga. Nåt annat är otänkbart.

Kanske om borgarna vinner ja, men med sittande vet man ju aldrig..

Men iTripen kan vä störa ut radiostationer för bilar som kör bredvid. Om några stycken använder iTrip stör det ingen. Men det gör det inte om några fildelar heller.

Det är grymt liten räckvidd på sändaren. Det är dessutom på tomma frekvenser man kör, så några utstörningar av andra kanaler tror jag är omöjligt. Det är kanske en kul grej om två iTripanvändare hamnar brevid varandra i bilkön OCH har valt samma frekvens! Jag tror att det handlar om vanligt gammalt makt-missbruk. De kan säga nej på PTS och då gör de det!

Annars så vet jag mkt väl att det inte är tillåtet med det hela. Men det finns inget omoraliskt i att bryta mot en meningslös lag.

Ursprungligen av the_trooper:

[...] De kan säga nej på PTS och då gör de det! [...]

Ja, och så orkar de inte jobba med att ta reda på fakta om små sändare. Rösta höger.

^^ bra sagt

  • Medlem
  • Robertsfors
  • 2006-01-02 21:09

Man behöver väl licens för att sända radio överhuvudtaget (pluggar just nu för att få licens så jag kan blir radioamatör)?

Ursprungligen av arood:

Man behöver väl licens för att sända radio överhuvudtaget (pluggar just nu för att få licens så jag kan blir radioamatör)?

Hm, ja tydligen är det något sådant som 'behövs'. Men i detta fall spelar det ingen roll - risken att du åker fast är (/bör vara) obefintlig.

Alphonze:

problemet med typ itrip är det är förlite watt på dom kan man ändra det eller finns det bättre sändare

mäh, man måste vara registrerad..
Vad handlar det om?

Ursprungligen av thecrazy88:

mäh, man måste vara registrerad..
Vad handlar det om?

Ah dumt av mig, tänkte inte alls på det!
Men det är egentligen de två första inläggen som är intressanta.
En person skrev "...Det var en säljare på applestore som sa till mig att det kommer bli legalt med I trip i sverige och att den då också kommer börja säljas här..."

Och sen svarar någon med att det hade stått i någon kvällstidning nyligen.
Dessa inläggen är sedan den 29e December -05, alltså relativt nya.
Resten av tråden handlar om hur lagen är gällande itrip och den formen av "redskap".

  • Medlem
  • 2006-01-03 10:53

Är inte bombsäker på det här, men hur många poliser vet ens om det här förbudet? Så för att åka fast är det duktigt många faktorer som ska spela in => omöjligt.

Men om det är sant som daniels säger att de ska legalisera FM-sändare, då får man se till att skaffa en till då!

Jag beställde en iTrip från eBay idag, 5 januari, och jag undrar om den kommer fastna i tullen? Ja, jag borde kanske ha frågat det innan, jag vet! Men vaffan Det är ju inte olagligt att ha en iTrip, så därför borde dom inte kunna stoppa den? Eller?
Tack för svar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-05 15:56

jag har en iTrip till salu. hör av er om ni vill ha någon...

Mitt inlägg i en liknande tråd om iTrip - Nu till nano !
Mer info!

En liten sak bara.

iTrip drar ju batteri av iPoden, säkert smart, men det innebär väl att man inte kan ladda sin iPod samtidigt?

va inget, läste test inlägget nu. fel av mig

  • Medlem
  • 2006-01-11 13:29

Anledningen att en iTrip inte är laglig i sverige beror väl inte på att man vill reglera vem som sänder radio, utan snarare att den har en teoretisk möjlighet att störa ut livsviktiga frekvenser, tex som polis, brandkår och ambulans använder? Alltså samma problematik som att köra radiostyrd bild med icke godkända kristaller..

Men visst, det känns som att problemet existera mest i teorin. I verkligheten tror jag inte problemet uppstår, men jag kan tänka mig att det ändå är detta problem lagstiftningen grundas på?

iTrip till Nano

(Inlägget finns även i "Testlabbet")

Det verkar inte som att så mång lyckats få tag på (eller vågat beställa) den nya iTripen till Nanon. Jag har själv införskaffat en, men SJÄLVKLART har jag bara använt den utomlands...
Eftersom jag beställde min iTrip i början av november och kontinuerligt uppdaterade och senarelade sin "will start shipping in..."-tid, blev jag riktigt glad när de äntligen i början av januari började skicka ut sin senaste guldklimp. Leveransen tog ca 2 dygn från centrala USA till min dörr, så det är inget man kan klaga på. Däremot säger Griffin själva ingenting om den tull-avgift som UPS (leveransföretaget) dagen innan paketet passerade in i Sverige, ringde och ville ha. Var uppmärksamma på det, om ni väljer att köpa från Griffin själva.

Kan väl skriva in lite egna åsikter och tankar här, innan någon mer seriös "testare" träder fram

Batteritiden är inget jag hittills kunnat testa ordentligt, men det jag kan säga är att jag inte upplever att den drar mycket mer batteri än vanligt. Testa själva och se efter vad ni tycker.

Designen är helt troligt snygg, enligt min mening. Även om själva materialet inte helt överensstämmer med det som finns på framsidan av iPoden, "smälter de in" i varandra mycket bra. Faktum är att den dubblerade tjockleken faktiskt bara känns som att man har fått en "riktig", robust iPod i sin hand. Nanon tycker jag annars kan kännas väldigt skör utan skal och andra skydd på. Detta helt utan att iPoden känns tjock på något sätt, och på längden ökar storleken nästan obetydligt enligt min mening.

Då till dess funktionalitet...
Ett stort plus till Griffin för att de tagit bort alla installationer. Deras iTrip har nu blivit en renodlad plug-and-play-enhet som det bara är att trycka ner sin iPod i, och spela upp! Ingan jobbiga radiofrekvenser som börjar "spelas upp" när man kör en shuffle på sina låtar.
Jag kan direkt säga att den iTrip jag tidigare hade till min iPod mini sänder ut en klart bättre signal än vad denna iTrip gör. Men någonstans läste jag att signalen blir klart bättre om man sätter i en usb-mini-sladd i uttaget i botten på iTripen (som en slags extra antenn antar jag), så jag testade det. Resultatet var faktiskt förvånansvärt mycket bättre, även om iTrip mini fortfarande slår iTrip nano på det området...
Har faktiskt ännu inte hittat en frekvens där den sänder ut helt klart ljud (inte störs ut av andra signaler), men jag hoppas innerligt att jag gör det snart. Man märker att fler och fler frekvenser börjar bli "befolkade". Med den nya iTripen går det bara att välja ojämna frekvenser också, dvs. ex. 99.1 men inte 99.2 eller 99.0.

Sedan har jag märkt en klar skillnad mellan ljudet i en bilstereo och hemma i köksradion. I en bilstereo känns "knastret" nästan ofrånkomligt, men i köksradion får jag ett riktigt rent ljud. Det jag menar, är att ljudet verkligen är beroende på var någonstans man lyssnar. Självklart är kvalitén på ljudet i olika bilstereoanläggningar olika, men testa själva och se var och hur man får ut mest av sin iTrip.

Det finns nu flera inställningar i själva iTripen, men det är något ni kan läsa mer om i de recensioner som kommer komma snart, för de känns alla som petitesser. Tre förinställda frekvenser, en slags equalizer (typ: av/på) och stereo/mono-ljud. Vitsen är ju trots allt att man ska kunna spela upp sin musik i en radio, och det funkar helt ok!

Ännu ett grymt nästintill oumbärligt tillbehör till världens bästa mp3-spelare!

Bevaka tråden