Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPOD Video... tillbehörsfråga

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

ny på detta forum.

Jag vill ha en iPOD Video som jag kan ansluta till min hemmastereo och bil. Det ska vara enkelt att flytta de mellan pc, stereo o bl, dvs docka är krav. Laddström skall finnas i bil och vid stereon.

Vad behöver jag handla förutom iPODen?
Är överföring via FM-bandet en fungerande lösning? Finns denna lösning med docka för montage i bil?

Tacksam för svar...

mvh

Köpte och satte in en Pioneer CD-IB100 i min bil igår och den funkar kanon.. Förutsättning är ju att du har en Pioneer-stereo. Man styr iPoden från stereon. Var lätt koppla in om dock lite bökigt med sladdar och så.. Placeringen av den och så. Den är inte så fruktansvärt stor. Ipoden lägger jag i handsfacket, men det finns hållare för iPod att köpa. Som du sätter fast i konsollen eller i dryckeshållaren. Ljudet är för övrigt kanon!!

http://pioneer.se/se/product_detail.jsp?product_id=10148&taxonomy_id=25-38

  • Medlem
  • Gotland
  • 2005-12-29 21:46
Ursprungligen av jonpatron:

Hej

ny på detta forum.

Jag vill ha en iPOD Video som jag kan ansluta till min hemmastereo och bil. Det ska vara enkelt att flytta de mellan pc, stereo o bl, dvs docka är krav. Laddström skall finnas i bil och vid stereon.

Vad behöver jag handla förutom iPODen?
Är överföring via FM-bandet en fungerande lösning? Finns denna lösning med docka för montage i bil?

Tacksam för svar...

mvh

har du en RCA-ingång på stereon (ofta två ingångar, en är röd och en vit) räcker det med en dubbel RCA (hane-hane) till 3,5 mm stereo-kabel (hane)...du kan få en sådan för ca 30 kr...

Vill tillägga att det är iPod Video jag har och det är en dockkontakt som går från Pioneers dosa. En strömkabel och en till bilstereons cd-växlaruttag. Har du en sådan så finns det en kontakt till för det ändamålet.

Till bilen kan du annars använda en FM-sänadre, som iTrip!

Vilka iPodar passar iTrip till? Vad jag vet så är inte ljudet så värst bra från iTrip. Man måste ha iPod ganska så nära och det kan ju som sagt komma störningar? Har jag inte rätt. men å andra sidan så är det kanske ett ganska billigt alternativ. Billigast är nog om du som yesperh säger köper en RCA-kabel. Kanske inte så många det finns till.. Vad har din stereo för ingångar?

iTrip kan störas och ljudet är inte lika bra, ja. Den finns till G5.

De föesta valiga bilstereos har väl inga ingångar? I alla fall inte på framsidan. Man kan ju dock skruva loss den och modda själv så at säga, vet några som gjort det. Med varierande resultat.

Tack för era svar! Jag ska kolla vilka ev ingångar min radio har o vilken modell. Ingen info finns i manual då det är en märkesanpassad stereo.

Laddström - följer det med till dockan?

Som jag ser det så behöver jag:

iPod Video
2 st dockor (en för PC o en till min stereo)
1 st Belkin hållare för bil.
en lösning med sladdar till stereon beroende på möjlighet.

Bilen känns mest osäker. Jag vill inte ha massa kablar som ska anslutas så fort jag ska åka någonstans.. det bästa vore en hållare med laddström som agerar som en cd-växlare just till min modell av stereo...

Då skulle antalet kablars som ska anslutas vid varje tillfälle reduceras till en minimum.

Mvh

  • Oregistrerad
  • 2005-12-30 12:49

Tänk på att itrip inte är lagligt i sverige!

Ursprungligen av Dava:

Tänk på att itrip inte är lagligt i sverige!

..och risken att du åker fast är typ såhär l---l stor?

Hej.. har nu köpt en Ipod Video med docka o anslutningar till hemmastereon. Sockor tog jag också. Den för precis över låtarna o laddas... kul... fin produktpaketering - kul att plocka upp! Designad kartong tom!

min fru sa efter 5 min.. "den är min!"

coolt. låter bra. ser snygg ut. fungerade direkt. spelar via docka till min stero. madonnas senaste på 5 min till vardagsrummet....

schysst.

Vad härligt för dig. Vad har du nu för stereo i bilen. Själv gjort min första lite längre resa med iPoden i bilen och det funkar bra. Laddar den snabbt och toppenljud som från cd. Fast vad hade man väntat sig?*skr* Klart det är bra!!

jonpatron. Du behöver inget dock till bilen. Bara kontakten isig. Du har alltså en ganska så ny bil. Vissa bilmärken har ju iPod förberett på ngt sätt. BMW och VW vad jag vet.

Hej! Det är en Clairion stereo enl märke på fronten. Jag ska dra ut den mha vekstaden för att se vad det finns för kontakter på baksidan. Återkommer...

1
Bevaka tråden