Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Julklappstips #2

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-29 20:10

Apple Universal Dock

Apple har äntligen kommit på en lösning för att framtidssäkra dockan. Istället för att tillverka en ny docka för varje generation av iPods som släpps så man löst det genom att bara byta ut en löstagbar "adapter". Det är säkert många som har undrat vad den vita plastbiten som följde med iPod Nano eller de nya G5orna egentligen har för funktion. Läs vidare så kommer ni snart att förstå.

Detta är vad man får med när man köper dockan. (Fjärrkontrollen säljs separat). Till vänster ser vi dockan, och till vänster de adaptrar som följer med (5st, #3-7).
Adapter 1: iPod 3G 10/15/20GB
Adapter 2: iPod 3G 30/40GB
Säljes separat

Adapter 3: iPod mini 4/6GB
Adapter 4: iPod 4G B&W 20GB, iPod U2 Special Edition
Adapter 5: iPod 4G B&W 40GB
Adapter 6: iPod 4G Color 20GB, 30GB, U2
Adapter 7: iPod 4G Color 40GB, 60GB
Följer med Universial Dock

Adapter 8: iPod nano
Adapter 9: iPod 5G 30GB
Adapter 10: iPod 5G 60GB
Följer med respektive iPod

På bilden ser vi dockan samt adaptrar för iPod Nano och G5 (video). Det är enkelt och går snabbt att byta adapter.

iPoden sitter bra fast men inte för tight. Min G5 på bilden har ett invisible shield på och sitter ändå mycket bra i dockan.

På baksidan hittar vi en vanlig dock-kontakt som kopplas till USB (eller Firewire för äldre modeller) för synkning och laddning eller till en väggladdare för endast laddning.
Till höger om den sitter en S-Video kontakt för att kunna visa bilder eller videos på en TV.
Till vänster har vi en kopia på Photo/Video iPods hörlursuttag. Med andra ord är det inte bara ljudet som man kan få ut där utan med en AV-kabel (se nedan) så får man även ut bild om nu föredrar composite video istället för S-video.

Designen är snygg och gedigen. Det märks och känns att det är Apple och inte någon billig tredje-hands tillverkare.

Pris: 435 kr

Sammanfattning:
+ framtidssäkrad
+ S-video ut
+ ljud ut volymen kan sänkas/höjas

- inga kablar följer med
- finns inte i svart

Betyg

4/5

Tack till NK Musik & Nöje (plan 4) här i Sthlm som lånande ut Apple Universal Dock

----------------------------------------------------------
Apple Remote

Fjärrkontrollen säljs lös, men om man sitter på en PC och inte har en Universal Dock så finns det ingen anledning att köpa Apple Remote. Vidare ska jag säga att jag själv har PC så jag har inte alls utforskat vad man kan gör med den här och en iMac.
Vad den här fjärrkontrollen gör är att trådlöst (såklart) styra den iPod som sitter i Universal Dock. Fjärren använder sig av IR (infrared) och inte RF-signaler vilket gör att den är billigare att tillverka men har inte alls samma räckvidd som en fjärrkontroll som använder sig av
RF-signaler och fungerar inte genom väggar.

Fjärren är ungefär lika stor som en Shuffle och har likdana knappar som den.
Den har Play/Pause, frammåt, bakåt, upp och ner.
Menu-knappen fungerar bara med iMac-datorer och används inte på iPod.

Pris: 325 kr

Sammanfattning:
+ framtidssäkrad
+ S-video ut

- går inte igenom väggar
- helt meningslös utan Apple Universal Dock för PC-användare

Betyg (tillsammans med Universal Dock)

4/5

----------------------------------------------------------
Apple iPod AV-kabel

Den här kabeln har 2 funktioner, att leverera stereoljud från vilken iPod somhelst samt video från de iPods som stödjer detta.
Den kopplas in i hörlurskontakten (eller i Universal Dock) och i andra änden så har vi 3 RCA-hanar (röd och vit för ljudet, gul för video) som kopplas in i TVn.
Designen är gedigen och snygg iPod-vit.
Det funkar inte att få video ut med vilken kabel som helst men lösningen förklaras i den här tråden: http://www.ipod.se/forum/showthread.php?t=52496

Pris: 175 kr från Apple.se

Sammanfattning:
+ kvalité

- priset

Privat testexemplar

Bra recension

Inget direkt jag tänker köpa, men ändå.
Bra skrivet

va kasast av apple med AV kabeln!!! så skriver dom att endast den funkar med ipoden också.. kasst apple kasst..

  • Medlem
  • 2005-11-29 21:39

Bra test!

Keep it up

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-30 13:23

tycker det är lite lätt diskriminerande för de som har en svart iPod att bara fortsätta göra tillbehören i iPod-vitt. Visst att den svarta iPoden är snygg som fasen, men när alla sladdar o annat är vitt så tappar man ju effekten direkt o det ser skevt ut. Hoppas innterligt att Apple gör livet lite lättare för oss i framtiden.

du sa att den passade till mac. vilka macar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-30 22:56

iMac, allt jag vet.

synd, jag har ibook...

  • Medlem
  • 2005-12-27 20:09

Remoten funkar till nya iMacen. Den med iSight inbyggt.
Läste på apple store att många vart missnöjda med hur lite man kunde göra med remoten till iPoden. Till imacen funkar det däremor tokbra.

Morsan fick en universal Dock av mig i julklapp och hon är jättenöjd!

  • Medlem
  • 2005-12-29 02:21

Köpte en idag. Väldigt nöjd.
fast priset i detta test är ju från ej-så-billiga NK.
inwarehouse tar 375, samma som apple store.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-29 14:30
Ursprungligen av Kabob:

Köpte en idag. Väldigt nöjd.
fast priset i detta test är ju från ej-så-billiga NK.
inwarehouse tar 375, samma som apple store.

Ska väl sägas att vi i sthlm kan knata i på NK och köpa den direkt vilket därmed spar in frakten. både billigare och snabbare än tex Apple Store

1
Bevaka tråden