Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installerade iPod G5 i bilen!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan alla!

Idag under min lediga tid passade jag på att installera min iPod G5 (video) i bilen!

Har gjort en del reasearch innan och har kommit fram till följande;

*Strunta i dyra interface kablar, skaffa en vanlig AUX kabel istället
*Köp inga dyra bilmonteringssatser hos din bilfirma, köp en på Clas Ohlsson

Köpte en AUX kabel till min Blaupunkt stereo, då interface kabel kopplar ur ipodens funktioner helt, klickhjul osv. blir jobbig att knappa 3000 gånger på stereon för att få fram en låt! Med 4000 låtar blir det gott om tryckande!
Sen åkte jag upp på Clas Ohlsson och köpte en hållare och en monteringsbygel, ALLTING BLEV TOPPEN! Från ljud till montering!

Nu kör jag en vanlig 3,5 mm (hörlursstorlek) in i iPodens hörlursutgång och sätter den i hållaren, behöver man ström så är det bara en ciggladdare som ska till. Jag gjorde inga ingrepp på bilen, mer än att borra ett hål i ett fack (syns inte) och karvade bort lite plast för att få det att passa.

PRIS:

Monteringsbygel: 69 :-
Hållare 49:-
AUX kabel, Blaupunkt orginal: 160:-

Så här blev det!

Bra redovisning där som visar att allt inte behöver kosta skjortan!
Jag var själv sugen på att installera min Nano via den enkla vägen, men de visade sig att min bilstereo (Panasonic CQ-C9700N) inte hade AUX-ingång.

Efter att jag kollade runt lite på pricerunner efter diverse bilstereos la jag märke till att de flesta, vanliga MP3-stereos inte har AUX. Har jag fel?
Men iofs, vad ska jag med i mp3-stereo om jag istället kan koppla in iPoden ? Med andra ord, om jag är med på noterna, så får det bli att köpa en stereo utan MP3 med AUX istället, right?

Go Jul på er !

Snyggt, Amglord!

Daniels, du har fullkomligt rätt. AUX-ingång är långt ifrån standard på bilstereos idag.
Men pappa har en panasonic stereo i bilen som har AUX-ingång - fruktansvärt smart.
Jag hade själv prioriterat en bilstereo med ljudingång framför mp3cd-uppspelning.
Det finns faktiskt också såna som inte heller kostar skjortan.

Förresten, God Jul!
*Det var mitt 200:e inlägg =)*

  • Oregistrerad
  • 2005-12-23 20:40

I min familjs bilar så är det bara gamla stereos, så dom har inte sånna här lyxigheter. =(

Hejsan!

Har ont om tid, hjälper er gärna senare!

Kolla denna länken daniels

http://www.panasonic.se/servlet/PB/menu/1057387_l15/index.html

Där står att din stereo har AUX ingång! om du kollar på högra höger sida på sidan!
Där det står en massa fördelar med stereon!

Ursprungligen av amglord:

Hejsan!
Kolla denna länken daniels

http://www.panasonic.se/servlet/PB/menu/1057387_l15/index.html
Där står att din stereo har AUX ingång! om du kollar på högra höger sida på sidan!
Där det står en massa fördelar med stereon!

Tack för länken - Jo de stämmer helt o hållet.
MEN det var jag som skrev fel modell insåg jag när jag klickade på länken vilket visade en helt annan modell än den jag har. Den rätta modellen är: Panasonic CQ-3300Nn
Ursäkta, de va jag som va snabb på tangenterna i mitt tidigare inlägg... Hur som helst, stereon finns idag i min sålda bil och det är historia..

Har någon några bra tips på inte allt för dyra och avancerade bilsteros med AUX så är det välkommet med tips!

Ipod i bilen

Tja det har jag oxå en kabel som jag hittade i min bra att ha låda 3,5 till 2st rca stereo
och lin in på JVC kostnad 0 kr mrn ingen hållare ännu var köpte du hållaren
ipoden ligger i facket löst bara

jvc dvd 6101

dåligt med tid....

jag köpte allt utom sladden på Clas Ohlsson, se början av tråden!

funkar det bra med dina sladdar?

GOD JUL!

  • Oregistrerad
  • 2005-12-24 12:33

Hur blev ljudet?

Surfa in på teknikmagasinet och sök på Denver CAD-450 - riktigt prisvärd.
Nä, nu ska jag se på Kalle Anka, som start på kvällen. :rolleyes:

God Jul!

ljud sladd

ljudet är kannon bra bild oxå jag är nöjd

  • Medlem
  • 2005-12-25 21:41

Massa bilder på hur man installerar en iPodadapter i en Volvo V70n...
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=4619
Stora fördelar är att man styr iPoden med rattknappar och stereon och att iPoden laddas hela tiden. Den här PA11-VOL kostade ca 1500 kr med mosms, frakt och tull (beställdes från USA).

Vill bara tillägga att cp-spelaren jag tipsade om, Denver CAD450 kostar 899 kr på Siba. Billigare än TM.
Rekommenderas!

Var hittade du AUX-kabeln till Blaupunkt? En sån skulle jag också behöva.

  • Medlem
  • 2006-02-17 10:55

Hittade kabeln själv hos: http://www.conrad.se/

Line In-adapter, 1 x 3,5 mm jack på miniatyr-ISO-hylsa. 79:- Artikelnummer: 378292

Panasonic och IPod

Har just installerat en Panasonic bilstereo 5303 med IPod-kabel. Fungerade mycket bra, det går att styra det mesta från stereon. Pris 2199:- + 599:- för kabeln. Finns bla. på MDS.

Köpte en kabel och kopplade min Ipod till min bilstereos AUX ingång. Men tyvärr så brusar det och låter inte bra. Något förslag på vad som kan vara fel?

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2007-09-09 19:24

du ska ha halva volymen på iboden sen höjer ju och sämker på sterion

  • Medlem
  • Finspång
  • 2007-10-07 17:17

Låg volym i en ny Saab

Jag har precis hämtat ut min nya bil (Saab95) och eftersom den har en smidig aux-ingång tänkte jag testa att leka lite med iPoden. När jag kopplar in iPoden visare det sig att jag måste ha i princip maxvolym i iPoden för att överhuvudtaget få något ljud i bilstereon. Jag använder en vanlig hane-hane sladd från hörlursutgången på iPoden till stereons aux-ingång.

Kan kvaliteten på sladden spela någon roll när det gäller själva volymen? Jag köpte billigast möjliga på elgiganten?

"maxvolymspärren" i iPoden är bortkopplad sedan länge.

Stereon i bilen är den fast monterade (svårt att köra med annat i en nyare saab antar jag.

Några tips på hur jag kan lösa detta?

/Tommy

har du testat med annan ljudkälla? om ljudet är lika lågt där?

1
Bevaka tråden