Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Externt batteri

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej,

Jag ligger i startgroparna till att köpa min första iPod. Det lutar i så fall åt en iPod 30GB. Mitt problem är att jag nog vill ha den tilll att kolla på film en hel del när jag reser. Så jag har kollat runt lite på nätet efter externa batterier. Finns en hel del att välja på. Tyvärr finns det typ bara två i sverige (från belkin). De kostar dessutom onödigt mycket. Fick ett tips på ett forum om en manick som nog borde fungera:

http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=link_product.html&link=Produktsok&artnr=040056

Jag tycker att den borde fungera. Med 4 uppladdningsbara AA-batterier borde spänningen hamna på 4.8V. Inom specifikationerna på USB-porten.

Någon som har provat denna grej?

varför inte ett externt batteri tex från netonnet.se???

Ursprungligen av ipoder:

varför inte ett externt batteri tex från netonnet.se???

Därför att de enda batterier jag sett i sverige är det på netonnet och de från belkin. Inget av dem är det jag vill ha. Det från netonnet drivs av ett 9V batteri som ska ge 8 timmar musik (som bäst får man anta). det blir typ 1 timme film som bäst. Då får man ta med sig en ryggsäck med batterier.

De från belkin verkar iofs vara hyfsade. Men varför ska man betala så mycket för något så enkelt. Det är det jag stör mig på. Det på teknikmagasinet är en enkel lösning som inte är onödigt dyr. Belkins variant kostar runt 500 och jag ser ingen skillnad förutom att den använder synk-kabel istället för USB och att den har batterimätare och sugproppar. För mig är det inte värt över 400

Har också sneglat lite på en del alternativ från USA. De brukar tyvärr också vara väldigt dyra och framförallt svåra att få hem till sverige. Frakta med DHL till en kostnad av 50$ extra känns inte lockande... Men det finns kanske svenska företag som tar in de tids nog också. Nu när det börjar behövas med tanke på den knappa tiden för videouppspelning i ipoden.

Ursprungligen av iasion:

http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=link_product.html&link=Produktsok&artnr=040056

Jag tycker att den borde fungera. Med 4 uppladdningsbara AA-batterier borde spänningen hamna på 4.8V. Inom specifikationerna på USB-porten.
?

Jo det borde fungera. iPoden laddas i USB och den här är en USB, så det ska inte finnas något hinder.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-12 22:58

Köp en bärbar DVD spelare istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-13 10:23

lite snyggare, lite dyrare....:)
http://www.icelusa.com/ipod/#

Ursprungligen av xtrem:

lite snyggare, lite dyrare....:)
http://www.icelusa.com/ipod/#

Du menar "lite snyggare, mycket dyrare"...

Verkar vara en bra lösning. Men med frakt till Sverige så vet jag inte om det är värt det. Väldigt mycket pengar.
Plus att fördelen med den andra typen av lösning är att AA-batterier kan man ju få tag på nästan var som helst!

de finns ett på teknikmagasinet har jag för mig..

Ursprungligen av iasion:

Hej,

Jag ligger i startgroparna till att köpa min första iPod. Det lutar i så fall åt en iPod 30GB. Mitt problem är att jag nog vill ha den tilll att kolla på film en hel del när jag reser. Så jag har kollat runt lite på nätet efter externa batterier. Finns en hel del att välja på. Tyvärr finns det typ bara två i sverige (från belkin). De kostar dessutom onödigt mycket. Fick ett tips på ett forum om en manick som nog borde fungera:

http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=link_product.html&link=Produktsok&artnr=040056

Jag tycker att den borde fungera. Med 4 uppladdningsbara AA-batterier borde spänningen hamna på 4.8V. Inom specifikationerna på USB-porten.

Någon som har provat denna grej?

Om du köper denna får du gärna rapportera om hur det funkar! Funkar det bra kan jag verkligen tänka mig att betala 79kr för en lösning av denna typ. Skulle vilja ha en nödladdare av denna typ, men jag tycker också att de flesta på marknaden är så hiskligt dyra.

Håll oss uppdaterade tack!

Måste se till att köpa en ipod först också

Får se hur ekonomin ser ut efter jul. Och hur stor och klumpig creative zen vision:m är. Är lite sugen på att slippa konverteringen mellan videoformat

den som reklamas på ipod.se dåra?
http://www.mobilewhack.com/reviews/pod_60_-_external_battery_for_the_ipod.html

skulle va fint me ett sånt som drygade ut de 3h på min 60gb g5a.. har en 28hs bussresa till italien framför mig o 3h video räcker inte så jälla långt då

Ursprungligen av jaargo:

den som reklamas på ipod.se dåra?
http://www.mobilewhack.com/reviews/pod_60_-_external_battery_for_the_ipod.html

skulle va fint me ett sånt som drygade ut de 3h på min 60gb g5a.. har en 28hs bussresa till italien framför mig o 3h video räcker inte så jälla långt då

Någon som har sett den här att köpa någonstans i Sverige?

Börjar bli lite trött på det här.. har letat mycket efter en bra lösning til lden korta batteritiden, men inget av de alternativ i form utav externa batterier känns speciellt lockande. Antingen kostar dom över tusenlappen, eller så kostar dom 79 kronor på teknikmagasinet men det skrev någon att det va uselt och inte funkade alls. Sen finns andra varianter med 9 volts batterier. Men ett 9 voltsbatteri räcker bara 8 timmar, det e ju inte alls tillräckligt. Sen fanns det nån från apple som man har vanliga AA batterier i men den kostar 550 kr vilket jag tycker är ett hutlöst pris för en batterihållare som det i princip är.

Är det ingen som har ett bra förslag? Har en lång bussresa till hemsedal snart!

(Visste ni föresten att det dör i genomsnitt tre personer varje år av att slicka på ett 9volts batteri! Så passa er )

  • Medlem
  • 2005-12-18 18:37

får ett sådan laddare från teknikmagasinet i julklapp så då kan jag skriva om hur det funkar.

  • Medlem
  • 2005-12-19 18:17

det här med externa batteri gör mig lite förbannad..
först, tunejuice(som också finns på komplett) ser intressant ut, frågan är hur stor den är, hittar inga mått ...bara den inte är lika stor, klumpig och ful som belkins externa..vilken jävla let down den var..

att det ska vara så svårt för apple(eller någon annan) att göra ett slimmat, snyggt externt batteri, som man på ett smart sätt kan fästa på baksidan av ipoden. samtidigt som man kan ha den hängande vid sidan om(som tunejuice)..gärna i silver, om man får va lite petig.
så ska den helst inte kosta 13000 som icelusa..
ja menar, med en videospeltid på 2 timmar för 30giggaren, 3 för 60, så kommer ju efterfrågan på externa troligtvis vara ganska stort.

jag funderar på att köpa en ipod video men blir lite fundersam efter som batteritiden inte verkar hålla sig så bra om man kollar på video eller e batteriet okej med video tycker ni ?.
men finns det någon extra batteri eller vad man ska säga som man kan koppla in i i´poden om ´batteriet e slut på ipoden. Skulle va snällt om ni kasnke viste något bra pris får inte va för mycket för det mesta går till ipoden

  • Medlem
  • 2006-01-13 19:46

Jag har det från teknikmagasinet och rekomenderar det med detta fjuttiga pris.
den är inte så snygg och om man ska ladda den måste man koppla in sin kablel men det tycker jag är okej för detta pris.
Jag har dock inte någon koll om hur långt batteriet laddas upp men när jag åkte till indien så laddade jag min nano med ca 10 timmar sammanlagt (då var det med samma 4 batterier)

Ursprungligen av Lero:

Jag har det från teknikmagasinet och rekomenderar det med detta fjuttiga pris.
den är inte så snygg och om man ska ladda den måste man koppla in sin kablel men det tycker jag är okej för detta pris.
Jag har dock inte någon koll om hur långt batteriet laddas upp men när jag åkte till indien så laddade jag min nano med ca 10 timmar sammanlagt (då var det med samma 4 batterier)

Är det "Nödladdare USB" som du har?
Någon som vet hur den är jämfört med Tunejuice?
Skiljer ju bara en hundralapp i pris.

  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2006-02-07 10:36

Den på ishop verkar vara samma som på netonnet, fast då betydligt billigare på ishop.

Synd att den använder 9volts batteri bara....

Ursprungligen av FnuX:

http://www.ishop.nu/?page=prod&id=213

vad tror ni om den då ?

det där såg intressant ut, vad är 9V för batteri? Stort eller litet? En dyr en?
Var inte så ruskigt dyr heller

  • Medlem
  • 2006-02-24 20:54
Ursprungligen av Mudhoney:

det där såg intressant ut, vad är 9V för batteri? Stort eller litet? En dyr en?
Var inte så ruskigt dyr heller

Det är ett sådant lite och rektangelformat, ungefärliga mått: 4*3*2 cm (längd*bredd*djup)
Kanske runt 25-30 kr

Funkar den till alla iPod-modeller? För den är ju verkligen billig..

  • Medlem
  • 2006-01-14 14:13

tror jag hittat vad jag letat väldigt länge efter..det kan vara ett av det snyggaste och mest funktionella ipod- tillbehör hittils.
http://www.xtrememac.com/chargers/micropack.php

frågan är om man kan ladda genom firewire/usb eller om man måste ha ipoden stående som på bilden, svårt att ha den i fickan isf. förhoppningsvis kommer nån på ilounge testa den, eller varför inte en recension här?...
kommer nog kosta en massa......deeeg. men det kan den vara värd.

  • Medlem
  • 2006-01-20 13:39

såg nice ut... men ingen som vet någon som inte är så klumpig och som man kan bära med sig lira überalles

skulle lixom behöva en laddare som man typ kan ha i andra byxfickan så man bara kan ladda den under en lektion i skolan eller något liknande

Jag undrar en grej, om vi säger att man har en ipod g5 och att man har lyssnat på musik så det är typ 70% batteri kvar och så vill man kolla på video då så man kopplar in ett externt batteri.
Hur funkar det då, laddar det externa batteriet ipodens batteri eller dras strömmen direkt från det externa batteriet så att när man har kollat klart och kopplar bort det externa så har man fortfarande 70% kvar på ipodens batteri?

Fungerar batteripacket som netonnet har även till nano?

Verkar vara samma kontakt, något annat som skljer?

Åh, det var ju inte farligt. Då kan man ju ladda upp sig med 3-4 batterier när man ska ut och resa. En sådan beställer jag!

Edit: När man använder en sån, dras det batteri från iPoden över huvud taget då, eller bara från det dära V9 batteriet? En stilla undran bara. ^^

Ursprungligen av Mudhoney:

Edit: När man använder en sån, dras det batteri från iPoden över huvud taget då, eller bara från det dära V9 batteriet? En stilla undran bara. ^^

Ingen som vill svara?

  • Medlem
  • 2006-03-12 22:29

http://www.i-luv.com/iLuv/product_info.php?products_id=270&osCsid=62eb6746e07d168a6de46c3e703296b9
L-luv har ju gjort det här ruskigt attraktiva och praktiska extrabatteriet, fast det kostar ju en del iofs...
jag gillar idén med batteri och fodral i ett

dessutom kan man ju fortfarande koppla in andra saker till sin dock connector...

Bevaka tråden