Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Applicera The invisible shield

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-12-12 16:13

Eftersom det inte är en hemlighet att dem nya iPodarna repas lätt, så har det kommit många olika lösningar. Här är en liten guide till hur du sätter på Protective Solutions skydd, kallat "The invisilbe shield"

Approximerad tid: 10 minuter - 2 timmar

Detta behöver du:
En iPod (duuh)
Ljummet vatten
Några droppar såpa eller schampo
Något att torka upp vattnet med
Mental förberedelse
En tvångströja (vid akut behov att sätta på)

Detta bör du INTE ha:
Damm i rummet
Handdukar som lätt "tappar hår"
Vassa föremål i rummet (för din egen skull)

1. Börja med att hälla upp lite halv-ljummet vatten i en skål eller liknande, och tillsätt några droppar såpa (rör om)

2. Du ska nu dra bort skyddet från plasten (enklare än med de tidigare versionerna där plasten var kasst utskuren så man fick dra väldigt hårt, men det tåler den!) Nu gäller det att lägga på lite "glidmedel" på skyddet, vilket gör det mycket skönare och enklare att sätta på den. Det kanske känns lite obehagligt att ha blöt plast på sin nya iPod men det är det enda sättet, jämför med att tona rutor på bilar, (vilket är mycket jävligare än detta). Det enklaste är att doppa hela skyddet i vätskan och sen skaka bort och låta det mesta rinna av, det ska inte stänka om det!

3. Se till så det inte är något damm/hår eller andra korn på din iPod innan du sätter igång. Och sätt på Hold knappen, så du slipper att den sätts på mitt i allt.

4. Nu kommer den roliga delen, välj vilken sida du vill börja med (Känns bättre att börja med baksidan, för den är bra mycket svårare) och sen är det bara till att köra igång! Lägg på skyddet och försök att få det stämma på en sida, och låt det glida runt lite tills det ligger rätt på alla sidorna, glöm inte kolla så det går lika långt på långsidorna. Har du för mycket vatten så kommer det glida runt hela tiden, även när du fått det att ligga så som du vill (störigt värre). Har du för lite vatten så kommer det att fastna direkt och inte vilja glida runt, plus att du inte får ut luftbubblorna. När du ska sätta på skyddet för framsidan är det rekommenderat att du drar bort skyddet för klickhjulet och sätter på det seperat, så blir det lättare att få båda att passa. Det kanske känns onödigt att ha det på, men klickhjulet kommer att bli repigt och smutsigt med tiden. Men det blir dock en skillnad när man ska scrolla fram i menyerna med plasten på, så det kan ta ett tag att vänja sig.

5. När det sitter på plats så är det bara till att ta en tumme eller något annat (tummen funkar bäst) och trycka från mitten utåt, få du får ut delar av vattnet som är under plasten, när det tryckts ut så suger du upp det med någon textil. Det är svårt att få på flikarna när dem är blöta men det är bara till att trycka dem en längre stund eller låta det torka lite så bör dem sitta på plats sen.

6. Antagligen märker du att det inte blev riktigt som du ville, antingen har du fått nån bubbla eller så har det kommit nått skit under plasten, eller kanske har den bara blivit kletig (försiktig med feta fingrar). Värst av allt är ifall plasten sticker ut någonstans, vilket inte är så bra om du ska ha iPoden i fickan, för då fastnar massa grejs i den och sen med tiden börjar den lossna. Med andra ord, det är bara till att dra av plasten och börja om, det tåler den. Dock inte ifall den hunnit torka helt, min iPod gick sönder och jag fick en ny, tänkte ta skyddet från den gamla iPoden och sätta den på den nya, visst, det gick och den fäste, men det såg förjävligt ut! Men killarna i USA (där jag köpte den) var trevliga nog att skicka mig en ny, trots dem inte gör det vanligtvis, livstidsgarantin täcker inte monteringsfel. För att få en ny ska du ha haft den i tre månader och då får du en ny ifall den blivit repig eller lossnat. Beroende på hur mycket till perfektionist du är kommer detta ta mellan 10 minuter och 2 timmar, kanske mer... Jag har satt på invisible shield på iPods vid tre olika tillfällen, där varje gång krävt 3 omstarter per sida (ungefär), och jag hoppas fan jag inte behöver göra det fler gånger. Det tar hårt på ens psykiska hälsa...

7. Nu låter du den torka i 24 timmar (rekommenderat), men det borde inte spela nån större roll. Nu har det antagligen kommit fläckar som du inte såg tidigare, men det finns inte mycket att göra åt saken. Hellre det än tusentals repor, the invisible shield är ett sjukt bra skydd och det tåler väldigt mycket stryk.

Låter detta som en utmaning? Testa göra det utan något såpvatten! Det finns säkert jättemånga som inte håller med mig om detta är svårt, och det är kanske individuellt. Det är bra av dem på Protective Solutions att dem underlättat lite med sin nya version, för den jag fick först var mycket svårare att applicera.

Min första iPods klickhjul slutade fungera, vet inte om det var skyddet som gjorde det, vad jag inte såg var att det hade hamnat lite över klickhjulets playknapp så den inte gick att trycka i lika lätt, kan ha varit det också, så kolla alltid så det ligger bra runt hjulet!

Jag har laddat upp bilder på vad paketet innehåller, dock är inte skyddet för klickhjulet med, det består av två ringar (en för mittknappen och en för scrollhjulet). Anledningen till att det hela ser ganska skabbigt ut är för att det är det gamla skyddet, som jag nu har ersatt med det nya. Som ni kan se så trycks texten på baksidan av till plasten :/

Lycka till!

  • Medlem
  • 2005-12-12 23:21

bra guide!
får man posta under en guide? om inte bara att deleta..
måste köpa ett nytt invisble shield, lyckades nämligen blanda ihop instruktionerna för martin shield och invisble shield i testet som gjordes här..eftersom jag fuckade upp mitt första försök att applicera invisble(läste inga instruktioner, bara pang på) fastnade det rätt mycket damm på klistret. det mesta gick bort med vatten, och jag lyckades få på skyddet med ganska lyckat resultat. Var inte riktigt nöjd dock, så jag tänkte rengöra ännu nogrannare och applicera på nytt.
Nu var det så att martin shield gick att köra i diskmaskinen, INTE invisble shield, vilket jag trodde..efter det var skyddet ganska mycket odugligt. 249 kr eller vad det är rätt ner i papperskorgen, eller diskmaskinen..

annars är skyddet riktigt bra!

väntar nu bara på ett agent 18 till min 30g video(om det kommer)..det med invisble shield och min ipod är säker..bara den passar med skyddet.

  • Medlem
  • 2005-12-12 23:37

nej det är bara att skriva på, vill gärna ha lite respons och era tankar.

uj det där lät inte trevligt ! fasen .. jag gav dock 200 kr för mitt, beställde från tillverkarens hemsida i USA.

men bara så du vet om det ser lite grynigt och kornigt ut så är de tint emycket som kan göras åt, jag märkte att om man drar och trycker för mycket på ett visst ställe när den väl sitter på (när du fortfarande håller på med vatten & såpa) så blir det bara kornigt och fult, har väl nånting med plastens utvidgning att göra...

berätta gärna sen hur den där agent 18 ser ut och om du tycker det är bättre än invisible shield

  • Medlem
  • 2005-12-13 01:25

tycker det är mer roligt, på ett tragiskt sätt. tragikomiskt heter det.
kan nog stämma med utvidgningen av plasten..låter vettigt iaf.

drog på två kreditkort på varje sida(en sida åt gången naturligtvis) efter att jag tagit bort dom stora luf/vatten-bubblorna..vet inte riktigt varför, men i min värld verkade det funka. började från mitten med kreditkortet och tryckte sedan försiktigt ut vattnet med kortet tills det täckte halva ipoden. kortet fastnade där, så ja lät det ligga kvar..tog ett nytt kort och gjorde likadant på andra hälften...fast när jag tänker efter, så var ju inte det så vettigt. på mitten sitter ju skyddet. så varför låta korten sitta kvar...kreditkort är iaf smidigt att använda till att få bort luftbubblor. finns ju som sagt ingen anledning att låta korten sitta kvar..
speciellt inte om det stämmer med utvidningen av plasten, vilket det då definitivt bidrar till..hehe

det jobbiga är kanterna. det tog ett par timmar innan de fastnade ordentilgt, speciellt mina som var ganska dammiga.

agent18 är ett fodral. finns på apple store under ipod fodral, fast bara till mini...de har en hemsida(orkar inte googla fram den nu), och om jag inte minns fel så fanns agent18 till g5 me, kom på det nu. men vill helst, av någon anledning, beställa från apple store eller istuff..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-13 10:27
  • Medlem
  • 2005-12-13 12:13

vart vill du komma? eller vad menas

OveR-:s guide var ju mycket mer utförligt beskriven än din...
Det är väl bra om det kommer fler guider så att man kan läsa dom och sedan ta det bästa ur dem och sedan försöka att få på skyddet...:)

  • Medlem
  • 2005-12-15 02:59

har försökt dela med mig lite tips också, har satt på 3 stycken redan

Satte på mitt skydd igår, tyckte passformen var perfect och hade inga större problem..undrade i och för sig om man skulle ta ut ringen för hjulet ur plastbiten, eftersom den ser ut att vara förskuren men jag la på allting på en gång.

DOCK så "klickar" inte mitt clickwheel längre,är som om den är nedtryckt hela tiden, man måste trycka lite hårt för att det ska hända nåt. Riktigt synd vet inte om plasten ligger lite fel eller om det är vatten som inte kommer ut.

  • Medlem
  • 2005-12-15 23:25
Ursprungligen av nizze_trail:

Satte på mitt skydd igår, tyckte passformen var perfect och hade inga större problem..undrade i och för sig om man skulle ta ut ringen för hjulet ur plastbiten, eftersom den ser ut att vara förskuren men jag la på allting på en gång.

DOCK så "klickar" inte mitt clickwheel längre,är som om den är nedtryckt hela tiden, man måste trycka lite hårt för att det ska hända nåt. Riktigt synd vet inte om plasten ligger lite fel eller om det är vatten som inte kommer ut.

sådär hade jag också, och jag gjorde likadant första gången, utan att ta loss ringen.. till sist blev det så illa att knappen började fungera sämre och sämre och till slut inte alls, det kan vara så att en bit av plasten från skälva "kroppen" överlappar hjulet, hjulet sticker ju ut lite grann. mitt råd är att du tar och fixar det, du kan ju ta en vass kniv och skära bort den överlappande biten om så är fallet..

Ursprungligen av OveR-:

sådär hade jag också, och jag gjorde likadant första gången, utan att ta loss ringen.. till sist blev det så illa att knappen började fungera sämre och sämre och till slut inte alls, det kan vara så att en bit av plasten från skälva "kroppen" överlappar hjulet, hjulet sticker ju ut lite grann. mitt råd är att du tar och fixar det, du kan ju ta en vass kniv och skära bort den överlappande biten om så är fallet..

Funkade inte knappen efter du hade tagit bort plasten heller, eller var den helt föf?
Får nog fixa det imorrn

  • Medlem
  • 2006-05-17 20:26

jag vet inte riktigt vilken del av det hela som gjorde att den pajade, men dne fungerade dåligt när den va intryckt, och när jag "frigjode" den så blev det inte bättre, men det hade nog slutat likadant om jag hade låtit den sitta kvar på hjulet. det bästa är helt klart att ta bort skyddet för klickhjulet när man ska sätta på skyddet, och sätta på den var för sig och kolla in så allt sitter OK

om det inte framgick ur det jag skrev så består skyddet för framsidan av tre delar, en för klickhjulet, en för mittknappen, och en för skyddet på resten av framsidan

Tack för instruktionerna, även om dem kom några timmar för sent för mig.. Själv tyckte jag också det var lite pilligt och inte helt lätt. Mitt stalltips är att skita i den lilla sprayflaskan man får med (jag fick i alla fall en) och köra med vatten och lite diskmedel, annars står man där utan vätska om man inte lyckas på första försöket.
Jag hade nog lite lite vatten på min front så den var svårare att få på, men å andra sidan vill man ju inte bränna ipoden genom att få in vatten. För den paranoide kanske det kan vara en ide att köra slut på batteriet innan man börjar?

Tyvärr lyckades jag repa IS lite med mitt kort när jag skulle ha bort luftbubblor, men jag tänkte pröva lite putsmedel eller försöka byta på garantin, om 3 månader. I övrigt är jag rätt nöjd med den, även om jag hade föredragit ett ordentligt repskydd från början.

  • Medlem
  • 2006-05-18 14:55
Ursprungligen av martink78:

Tack för instruktionerna, även om dem kom några timmar för sent för mig.. Själv tyckte jag också det var lite pilligt och inte helt lätt. Mitt stalltips är att skita i den lilla sprayflaskan man får med (jag fick i alla fall en) och köra med vatten och lite diskmedel, annars står man där utan vätska om man inte lyckas på första försöket.
Jag hade nog lite lite vatten på min front så den var svårare att få på, men å andra sidan vill man ju inte bränna ipoden genom att få in vatten. För den paranoide kanske det kan vara en ide att köra slut på batteriet innan man börjar?

Tyvärr lyckades jag repa IS lite med mitt kort när jag skulle ha bort luftbubblor, men jag tänkte pröva lite putsmedel eller försöka byta på garantin, om 3 månader. I övrigt är jag rätt nöjd med den, även om jag hade föredragit ett ordentligt repskydd från början.

Va? Du använder ju inte hela flaskan? Jag satte på skyddet på brorsans Nano, jag gjorde om ett antal ggr men har ändå mer än halva flaskan kvar efteråt.

För mig räckte den i stort sett fram till att jag skulle sätta på baksidan. Då hade jag gjort om knappen ett par ggr, ringen ett par gånger och framsidan 3-4 ggr. Jag har en Video så det är ju lite mer yta och flaskan är ju ganska liten. I vilket fall var det mycket enklare med en bunke med diskvatten, bara att doppa hela baksidan i och låta droppa av lite. Önskar jag gjort det med framsidan också.

För den intresserade så beställde jag efter att ha repat min IS vid påsättningen (se inlägg #13 ovan, repan satt på skärmen på min iPod Video) en ny front från http://www.bestskinsever.com/ . Nu har jag applicerat denna och kan bekräfta att det är exakt samma produkt som IS. Behöll nämligen IS på baksidan och knapparna och det går inte att se eller känna någon skillnad mellan dessa och övriga fronten som täcks av Bestskins produkt.

Är man i valet eller kvalet och beställer från USA så skulle jag nog hellre köpa Bestskins och beställa ett par stycken, snarare än att betala dyrt för garantin som IS har.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-04-04 21:57

man måste väl betala tull...så hur mycket betalar man då?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-05 07:57
  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-06-18 00:31

har hittat denna sida o vill beställa men kan inte men hur mycket tror ni de kosta med tull och det hela kan ej sånt

http://www.guardfilm.com/g2nano.htm

1
Bevaka tråden